Gå til innhold
Arkivverket

[#12189] Folketelling i USA 1930


Gjest May Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest May Bjerke

Jeg lurer på om noen kan hjelpe til med å se om følgende personer finnes i den amerikanske folketellingen av 1930:- Solveig Inga Larsen eller Olson (f.14.10.1895) - Inga Susanne Larsen (f. 1858)Inga Susanne Larsen bor i 1920 tellingen i Yellow Medicine County, Clarkfield Village. Hun er da 62 år gammel.Inga Susanne Larsen er syerske av yrke og dette blir også senere Solveig Inga's yrke.Solveig Inga Larsen/Olson fikk en sønn ved navn Harold Olson, men når hun fikk han er ukjent. Solveig Inga dør i California i 1981.Håper noen kan hjelpe. Med vennlig hilsen May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei May -Ved folket. 1930 finner jeg en Inga Larson bosatt i Normann Township, Yellow Medisine.Hun er innført som 'mother in law', 73 år gammel, uten yrke, var 28 år da hun giftet seg og immigrerte i 1906.Hun bor sammen med Harald Olsen (45) og hans kone Solveig (33). Her er også to barn, Harald jr. samt en datter som jeg ikke klarer å tyde navnet på. Over 'Daughter' står det også skrevet noe, men det flyter sammen og blir uleselig for meg. Det kan være 'his' eller 'her' daughter.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nå slo du meg med 1 minutt, Arne :o)Jeg tror faktisk det står 'step'-daughter over den datteren (kan det være Adell ? Dessuten er jeg ikke i tvil om at både mannen og sønnen heter HarOldDatteren 'Adell' er født i Illinois av en far født i Illinois, slik at det kan se ut som hun nok er kun Solveigs datter! Jeg mener å huske noe slikt fra tidligere, May?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ved å kombinere Yellow Medicine med et township som fellesnevner finner jeg Solveig, 33 år, Harold (nevnt som 'son' med alder 5.12??), to piker Lillian og Mildred (16 og 19) Aktuelle kandinater som 'husband' kan være Alton (35), Fred D. eller Harold (45, født i Norge) Alle i Norman tyownship. Kilde Anc. Census 1930)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Beklager; jeg påpekte nok ikke klart nok at alle de jeg har funnet nødvendigvis er i slekt med hverandre; men det ser i hvertfall ut som om jeg har funnet de samme Solveig og Harols sen. og junior som Arne og Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei Arne, Laila og Tor, tusen hjertelig takk!Jeg trodde dette ville bli umulig, men dere klarte det :)Laila, det stemmer det du sier om at Solveig fikk et barn. I 1910 tellingen som du hjalp meg med så står det under Solveig Inga Larsen/Olson: 'Antall barn:1', 'Antall barn som lever:'. Men det kan jo nå tyde på at noen hadde glemt å fylle ut det siste feltet.De immigrerte i 1908, men det kan jo være en skrivefeil. Alderen på personene stemmer veldig bra med fødselsårene, så jeg vil nok tro dette er rette familie, noe jeg er veldig takknemlig for.Harold jr. var rundt 5 år (5.12?), vet noen hvor gammel Adell var?Står det noe mer om f.eks. hvor alle personene ble født, evt. far og mor til de forskjellige (særlig Harold senior), evt. deres yrker. Lurer også på om det står noe om hvor gammel Solveig var når hun giftet seg første gang? Alt er interesant da jeg vet så lite eller nesten ingenting om familien.En stor takk, vennlig hilsen May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Harold jr. var 5.12 altså 5/12 år (dvs 5 måneder).Adells alder var 15 år. (f. i Ill, far f. i Ill mor i Norge)Nå har jeg studert tellingen nøyere, og er sikker på at det står at Adell var 'Step daughter' (altså til hovedpersonen Harold Olson).Ut fra neste side i tellingen, ble denne tatt opp 21-22 april 1930. dette vil si at Harold jr. ble født ca des. 1929.Solveig var 18 år ved første ekteskap, men Harold var 43. Dette vil vel si at Harold var i sitt første ekteskap.Nå vet vi fra før at Harold jr. bodde i California når moren døde. (han var informant på morens døds-attest, og her står adrewsen hans).Hvis Solveig var gift med Adells far, og knotingen i censusen er noenlunde, bør Adells far hete ca Hooten, og være født i Illinois. Solveig bør ha vært i Ill. da i 1915.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Tusen hjertelig, Laila!Jeg har fått mye informasjon allerede, men har bare et lite spørsmål (lover at dette er siste:) ): Står det når Harold senior immigrerte til usa? og står det noe om yrkene til de forskjellige?Vennlig hilsen May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Rare greier, innlegget mitt ble borte?Harold immigrerte i 1907 (ser det ut som), yrket er vondt å lese. De andre i familien yrker 'none'.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Denne karen er verdt å sjekke: Lenkepå Ellis Island står det at han skal til Porter, Minnesota til sin bror Josef. Porter er nemlig i Yellow Medicine (lurer på hva den medisinen er god for.....)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

hihi, og Tusen takk igjen :)Jeg har allerede satt forstørrelsesglasset på denne Harold da han kom fra Hamar/Hedmarken, samme sted Inga/Solveig bodde før de dro over, samt fødselsdato stemmer bra. Nå skal jeg trekke meg tilbake med notatblokken og få litt orden på opplysningene :) Takk igjen, Hilsen May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Tror du ikke at Harold kan ha vært en slags bygningsmann, Laila, siden det i neste felt står 'Building'? Jeg klarer heller ikke å tyde yrket, men første ordet kan se ut som 'assistant', men med enkel s.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Enig med deg, Arne. Han arbeidet nok i sin ansikts sved, men jeg skjønner bare ikke med hva.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.