Gå til innhold
Arkivverket

[#12190] Er der enkelte ting som mangler i kirkebøkene for Sogn og Fjordane?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Ole Knudsen ble gift 23.4.1867 med Elisabeth Samuelsdatter Veiteberg. Ole skal være sønn av Knud Sjursen og Marte Danielsdatter, men jeg kan ikke finne han blant døpte i Sogn og Fjordane.Jeg har også lett etter Bendik Larsen og Brita Simonsdatter (gift 11.7.1852) sine barn blant døpte, men kan heller ikke finne dem og heller ikke hvem som var hennes foreldre.Er der enkelte ting som mangler i kirkebøkene for Sogn og Fjordane?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Svaret er nok klart og tydelig JA. Veiteberg peker mot Jølster, og Jølster er dårlig representert i databasen. Vi har filene fra Jølster, men har så langt ikke fått klarsignal til å legge dem ut på nettet.Det står dessverre ikke hvor Bendik Larsen/Brita Simonsdatter bodde. Jeg kan rimeligvis gi bedre svar om jeg får vite bostedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk, Yngve for svaret. Det eneste jeg vet er at når Bendik Larsen ble født var faren, Lars Olsen, husmann på Hesteakken. I FT for 1865 bor de på Klaaven. Da var Bendik husmann der.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg tror det kan være lurt å være mer presis: Om noen kirkebøker ikke fullt ut er tilgjengelige på nettet, betyr vel ikke det at 'noe mangler i kirkebøkene'? Utrevne sider, oppbrente kirkebøker, ja, det vet vi jo forekommer. Men det er noe annet enn hva det her spørres om, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det er mulig at jeg ikke tilfredstiller Hans Mathisen med min måte å spørre på, men Yngve Nedrebø har i alle fall oppfattet spørsmålet og svart et 'klart og tydelig JA'. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Sunde

Listen i dokumentasjonen skal vel gi en oversikt over hva som er lagt inn fra hvert prestegjeld.Når jeg søker på prestegjeld 1420, Sogndal, ser det ut til at listen er riktig, men hvis jeg søker på prestegjeld 1401, som skal være Kinn, får jeg i stedet opp Bremanger - hvordan kan det ha seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Sunde

Dermed blir det jo ikke direkte feil at Bremanger kommer opp under Kinn, men det hadde vært fint om det fremgikk av dokumentasjonen at det BARE er Bremanger som ligger der.Kan det bli anledning til å spesifisere nøyaktig hva som er lagt ut etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det finn du vel ut ved å gå inn på Kinn, og så søkje på sokn, evt. år. Dette er dessutan noko som Fylkesarkivet i S+Fj. har laga. Dei hadde ein gong ei side kor det stod kva som var registrert, men den vart borte ei tid. Veit ikkje om dei har fått den opp att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.