Gå til innhold
Arkivverket

[#12191] Torstein Halvorsen Songesaga, Holt AA


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Torstein Halvorsen Songesaga (Songeeie) bodde i Holt i AA. En periode på en plass under Nævestad, siden (fra ca 1803?) på Songe. Han var gift med Ingeborg Pedersdatter Øygarden 1784-1863, som jeg vet en del om slekten til. Blant deres barn er min tt-oldefar, Ole Torsteinsen Songesaga f 1810. Torstein døde 25/10/1827. Jeg antar han er født ca 1775. Barnas fornavn er Peder, Ole, Tor, Halvor, Torje, Torstein, Anne, Gurine og Anne. Kan du hjelpe meg med å finne ut mer om Torstein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solberg

FT 1801 har en Tosteen Halvorsen, 25 år, ugift og matros. Han bor sammen med sin far Halvor Paulsen på Songe gård på Tromoe. Men dette visste du kanskje fra før. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Ja, Songe som gårdsnavn finnes ulike steder. Jeg regner inntil videre med at Songe i Holt er mer nærliggende. Takk for alle innspill. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg jakter fortsatt etter Torstein.I KB Holt 1765-1798 f83 (Lenke) finner jeg som nr 77 noe som kanskje kunne være ham.Er det noen som kan tyde fornavnet og stedsnavnet - og bekrefte eller eliminere muligheten for at dette kunne være 'Tosten'?Jeg har lest årene 1770-1780 uten å finne noen guter med Torsten-navnet.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Skriften i denne kirkeboka er ikke av de enkleste, men jeg har bladd ganske mye i den - og mener bestemt at det er Torbor, datter til Halvor Olsen SkollandsEje og Anne Mortensd. som blir døpt der.Skolland i normalisert form: Skåland. Gården ligger i den vestre delen av Holt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ole Thorstensen Songeeje døpt 3. mars 1811 (se dåp nr. 14): LenkeSå vidt jeg kan se, kan samtlige faddere på et eller annet vis knyttes til mora, Ingeborg Pedersdtr. Det kan vel tyde på at Torstein Halvorsen muligens var innflytter til Holt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser at en Halvor Olsen er fadder for Torsteins og Ingeborgs sønn Peder 8/6 1806. Han kan jo ha vært Torsteins far? Det er imidlertid ikke nevnt noe gårdsnavn, og jeg greier foreløpig ikke å plassere ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Du har sannsynligvis rett mtp Torbor. Men nettopp dette at Torsten er vanskelig å finne gjør at jeg måtte være så sikker som mulig før jeg eliminerte. Navnet i margen ligner Torborg, mens inne i teksten er det skrevet annerledes....? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Skriften er rett og slett slurvete, men i margen står det nok Torborg og inni teksten Torbor. Her er forresten tolkningen av den samme dåpen i FS: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En Torsten Halvorsen blir konfirmert 16 år gammel i Holt i 1794. Se konfirmant nr. 14 i kolonnen lengst til høyre: LenkeJeg synes det står 'Wassenden' etter navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Flott, Oddbjørn! her blir det mer å studere.Jeg regner Tosten/Torstein..-navnet som sjeldent i Holt siden jeg ikke fant noen med navnet født 1770-80.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, Torstein-navnet var sjeldent i Holt. Jeg vil nok tro at Vegårshei eller Søndeled er mer realistiske steder å lete etter Torstein Halvorsens dåp.Vassenden ligger på grensa mellom Holt og Vegårshei (ved enden av Ubergsvannet). Plassen(e) er vel gått ut fra Ausel i Holt, men var ellers en del preget av Vegårshei-folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ved vielsen mellom Thosten Halvorsen Songeje og Pigen Ingeborg Pedersd. Solbergseje i 1804 er Peder Ødegaard og Elling Lien(?) forlovere: Lenke (se vielse nr. 19).Peder Ødegaard (Øygarden u/Solberg) må være Ingeborgs far. Den andre forloveren kan muligens være et spor? Han heter altså Elling. Gårdsnavnet ser ut til å være 'Lien', selv om den første bokstaven ikke er en innlysende L. Om det i så fall er vestre eller østre Lia (som IKKE ligger i nærheten av hverandre) i Holt det er snakk om, er ikke lett å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, det kan ikke være Lien det står. Første bokstaven likner mest på en K - men da får jeg ikke noe 'fornuftig' ut av navnet. Det var en Elling Torjesen (f. 1749) på Songe (jf. bygdeboka)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Etter å ha studert vielsesinnførselen nok en gang, er jeg blitt enig med meg selv om at det nok står Elling Fiane. Elling Knutsen Fiane (1756-1816) var gift med Inger Knutsdtr. Nes. Flere av hans døtre ble gjennom ekteskap knyttet til Songe:- Ingeborg Ellingsdtr. (f. 1780). g.m. Søren Aasulvsen Songe (f. 1769).- Anne Ellingsdtr. (f. 1782), g.m. Anders Tjøstolvsen Songe (f. 1782).- Gunborg Ellingsdtr. (f. 1786), g.m. enkemannen etter henns søster Anne, Anders Tjøstolvsen Songe.-------------------Det kan så være interessant å registrere at blant fadderne for barna til Torstein Halvorsen Songesaga og Ingeborg Pedersdtr. finner vi bl.a. Knud Ellingsen Fiane (Halvor 1808) og Torje Tjøstolvsen Songe (Halvor 1815).Det ser imidlertid ikke ut til at disse opplysningene fører oss umiddelbart nærmere Torstein Halvorsens opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det var altså en Halvor Olsen som var blant fadderne for Torstein Halvorsens og Ingeborg Pedersdatters eldste sønn Peder i 1806. Han er ikke fadder for noen av de andre barna. Jeg har gjettet på at han KAN ha vært Torstein Halvorsens far. Her er det også interessant å registrere at Torsteins og Ingeborgs sønn nr. 3 ble kalt Ole.Så fant jeg nå nettopp en Halvor Olsen Nedre Nes-eie begravet i Holt 24/1 1808, 70 år gammel. Han er interessant - og bør vel utredes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Du er så aktiv og målrettet. Kjempemorsomt!Jeg har notert Peder Torsen Solbergeie / Øygarden (d før 1806) og Anne Guttormsdatter Solberg (1743-1830) som Ingeborgs foreldre.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det stemmer (se dåp nr. 37 i 1784): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9531&idx_id=9531&uid=ny&idx_side=-54>Lenke Her ser vi også at Elling Fianes kone og Knut Ellingsen Fiane var faddere. Dermed kan vi vel slå fast at det nok ikke var Torstein Halvorsen Songesaga de var knyttet til.Jeg legger en direkte lenke til debatten om Ingeborg Pedersdatters mor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.