Gå til innhold
Arkivverket

[#12194] Er Gieresdahl i FT 1801 det samme som Gjesdal i FT1865?


Gjest Else Reither
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Reither

Min ane Anne Margrethe Gjesdal var født 28.03.1813, døpt 11.4.1813 i DK, Bergen. Som foreldre står oppført Zacharias Mosesen Gjesdal og Agotte/Agothe Samuelsd.I FT 1801 finner jeg ingen gård Gjesdal der det bor noen Zacharias eller Moses, men derimot Gieresdahl i Aalhuus, Julster, hvor det bl.a. bor en Zacharias Mosesen, og dennes foreldre Moses Tollevsen og Ingebor Zachariasen. Kan jeg uten videre gå utifra at dette er 'mine'?Og om så er - er den noen som har peiling på denne slekten lenger bakover? Takknemmelig for svar!Hilsen Else R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Mensen

Ja, du kan gå ut fra at dette er Gjesdal. Bror til Zakarias, Daniel Mosesen, er min tipptippoldefar. Personene på gården Gieresdahl i 1801 er de samme som Bygdebok for Jølster beskriver for Gjesdal. Men jeg er dessverre ikke kommet lenger bak enn til Moses Tollefsen f. ca 1741 og Ingeborg Zachariasdatter, f. ca 1743 enda. Da må vi nok til kirkebøker ved fødsel/dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilif Røen

Jeg har kikket litt i Soga om Jølst på gården Gjesdal,og utifra opplysningene Joleik gir,kan man vel finne ut litt om anene til Moses Tollefson Gjesdal.Jeg tar med det som synes relevant1764:en klage på skiftet etter Tollef Johanneson Gjesdal fra brødrene hans,Tord Johanneson Fugle og Sakkarias Johanneson Årdal1746:Skjøte på 1pund 2mrk fra Daniel Arneson til Tollef Johanneson.Dette hadde Daniel kjøpt av presten i 1734.1744:Tinglest bygselseddel på 1pund 2mrk til Tollef Johanneson Fugle.1744:Tollef Johanneson gift med Barbra Danielsdtr.1746:Daniel død 70år. 1711:Daniell betaler skoskatt.1701 manntall:Arne Olavson 68år,sønn Daniel 25år 'svak i hodet'.1678:skifte etter Olav Arneson til enken Kjisti Andersdtr og deres fire barn Arne,olav,gudrid og Marete (enken hadde to egne barn).1678:Olav Arneson død 94år 1682:Olavs kone Kjirsti død 80år. 1661:Olav Arneson 80år,Arne Olavson 30år (40 i 1664)Utifra dette vil vel rekken bakover bli noenlunde slik:Moses Tollefsen Gjesdal f.ca.1744 er sønn av Tollef Joannesen Fugle d.f.1764 gift med Barbra Danielsdtr Gjesdal i 1744. Hun er datter til Daniel Arneson Gjesdal ca.1676-1746.Hans far er Arne Olavson Gjesdal f.ca.1633 og ilive 1701.Hans foreldre er Olav Arneson Gjesdal ca.1584?-1678 g.m. Kjirsti Andersdtr. ca.1602-1682.På Fugle finner jeg,!731:skifte etter enken Ane Andersdtr. til hennes barn med Johannes;Tord Johanneson gift,Tollef 22år,Sakkarias 20år....1743:forlovet Tollef Johannson Fugle og Barbra Danielsdtr. Gjesdal.1697:Anne Andersdtr. Håheim g.m. Johannes Toreson.1701:Johannes Tordson 33år,far Tore(Tord?)Johanneson 58. Da skulle det vel bli slik:Tollef Johanneson Fugle/Gjesdal !709-ca. 1764 er sønn av Johannes Tordson f.ca. 1668 og død før 1731 g.m. Anne Andersdtr.Håheim i 1697(d.ca.1731) Johannes er sønn av Tord Johanneson Fugle f.ca.1643.Ta dette for det det er.Jeg kan ha oversett eller feiltolket noe.Mvh. Eilif Røen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Til Anne Grete: Fint å få det bekreftet! Og hyggelig! For da er vi jo fjernt i slekt - jeg tror du blir 5-menning til min far, om jeg har regnet riktig!Til Eilif: Takk for nye, interessante opplysninger! Dette gir jo mye 'kjøtt på beina' til anerekken og er et godt utgangspunkt for nærmere studier. Tror jeg tar meg en tur på biblioteket og låner inn 'Soga', for dette var spennende!Hilsen Else R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her kan man kanskje komme til å gjøre litt for kjappe slutninger om slektsrekken!Moses Tollefsen AALHUS giftet seg 26. november 1764 med Ingeborg Sakkariasdatter Fosseim. De eldste barna (1766-1769) er født på Ålhus, de yngre (1775-1786) er født i Gjesdalen.Moses, sønn av Tollef Ålhus og Synneve Mosesdatter (Øvrebø), er døpt i Jølster 15. oktober 1741.Tollef Hansen Ålhus giftet seg i Jølster 17. januar 1740 med Synneve Mosesdatter Øvrebø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Takk for oppklaringen, Yngve! Jeg skal selvsagt gå til orginalkildene etter hvert, sånn at ikke eventuelle misforsåelser får status som sannheter!Hilsen Else R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilif Røen

Beklager at jeg førte deg ut på 'viddene',Else.Jeg ser nå at jeg var for rask med konklusjonene.Når utgangspunktet er feil blir alt feil.Ser nå at Barbra Danielsdtr.Gjesdal gir skjøte på 1 pund 2mrk. til en Olav Nilsson i 1762 som igjen selger jorda til Moses Tollefson.Barbra og Tollef Johannesson har vel kanskje ikke hatt etterkommere?Mvh.Eilif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Ingen skade skjedd! Det er alltid hyggelig at noen prøver å hjelpe, og du tok jo alle mulige forbehold, så takk likevel! Dessuten henviser du til bygdeboken, som ut i fra det du skriver ser ut til å være riktig så detaljert. Jeg gleder meg til å ta fatt på den!Hilsen Else R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.