Gå til innhold
Arkivverket

[#12195] Matros Niels Michelsen i Sandefjord Vestfold født 1750


Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Sandar kirkebok viser at foreldrene til Inger Maria Nielsdtr., født i Sandefjord 28.04.1782, var Niels Michelsen og Ellen Maria Andersdtr.FT 1801 viser at matros Niels Michelsen (51) og kone Elen Maria Andersdtr. (47) bor i Sandefjord (gård nr. 11) med tre barn i alderen 11-17 år. Inger Maria er da 19, og bor tydeligvis ikke hjemme. Jeg mener dette må være foreldrene hennes. Hvor hun bor i 1801 er vanskelig å finne ut sikkert av FT - det er flere mulige. Hun gifter seg i 1810 med Hans Nilsen Tenvik i Tjølling, men er ikke der i 1801.Jeg er på jakt etter flere opplysninger om foreldrene hennes. Faren kan være den Niels Michelsen som etter Sandar kirkebok er født 12.09.1750 av foreldre Michel Nielsen og Dorte Thorstensdtr. på Vestre Virik. (Disse finner jeg gift 20.10.1744 i Sandar kirkebok. Han bodde da på Bugården.) Moren Elen Maria Andersdtr. finner jeg ikke i Sandar.Ekteskapet mellom Niels og Elen Maria finner jeg hverken i Sandar, Tjølling, Stokke, Nøtterøy eller Tjøme. De bør være gift i tidsrommet 1770-82. Er det mulig for noen å sjekke kirkebøkene for Hedrum og Andebu? Disse er vel mest sannsynlig, men Larvik, Brunlanes og Fredriksvern er jo også i nærheten. Da er jeg selvsagt også interessert i fødsel/dåp og foreldre for Elen Maria, født ca. 1754, som burde være samme sted.Har noen tilgang på bedre opplysninger om Vestre Virik (Michel og Dorte ovenfor) enn jeg finner i den gamle bygdeboken for Sandeherred (dette var sikkert husmannsfolk)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I Fam.Search finnes på IGI Ellen Andersen f. 1757 Vestmoen Brunlanes, og så finnes en Elen dpt. 3/4 1757 Andebu, Anders Widsteen og Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Takk for påminnelsen, Kristian. Jeg har brukt kirkebøker som er lagt inn på www.vestfold-slekt.net, men har oversett at det også finnes (andre) Vestfold-kirkebøker på Digitalarkivet (og DIS-Norge). - Men jeg fant henne ikke i Hedrum.Berit: Takk, men foreløpig virker disse lite sannsynlige (alder 47 i 1801 stemmer ikke, og de har ikke Maria med som fornavn). Jeg har gått på kryss og tvers i FamilySearch uten å finne henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.