Gå til innhold
Arkivverket

[#12199] Absalon Jonsen i Selje


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Absalon Jonsen oppgis å være 59 år ved folketellingen 1801 for Selje. Kan dere hjelpe meg å finne hans foreldre? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Han oppgis Moldestad ved datterens dåp. Forøvrig tok hun Moldestad navnet også. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg har sett litt på hvor Absalon kan komme ifra. I 1801 tellingen er han på Hatlenes og der er en bruker Jacob Rasmussen som får en datter Marthe døbt 7/6-1761. Moldestad og Hatlenes ligger opp til en annen, så det kan godt være at Marthe kommer derifra. Absalon navnet blir mye brukt i Stryn/Innvik så han kan komme derifra, KB før 1750 er desverre brent, så det blir vanskelig å finne eventuelt hvor han var ifra når det ikke er opplysninger om gård når han gifter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Generelt kan f.eks. skifteprotokoller og militærruller være aktuelt. Jeg kjenner ikke til i hvilken mengde disse kildene finnes for det aktuelle området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Fadrar ved dåp av borna kan gje spor. Absalon-namnet får meg óg til å tenkje på Stryn - det var stor eksport av gutar utan odelsrett (gjerne med kone) frå Stryn, (kanskje spesielt Oppstryn) til Selje i ein nokså lang periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Du har vel fått med deg at der er tre born? Jakob i 1786 og Peder i 1796 har vel også fadrar, sjølv om dei døydde i fyrste levemånad.Har Bergesen konfirmantane for Innvik tilgjengeleg? Det kunne vore interessant å sjå om der er ein Absalon Jonson rundt 1756-60, for eventuelt deretter å sjekke gardsnamn i skifteregisteret for Nordfjord (der er ca 40 Jon'ar i aktuell periode).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Er det noen dyktige personer in forumet som kan hjelpe meg å finne opphavet til overnevnte Absalon Jonsen? mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Nei det har jeg ikke. Er det noen som har tilgang på kirkebøkene og kan se etter for meg? på forhånd takk. mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Hoddevik

Hei. Eg har kopi av dei fleste kyrkjebøkene for Selje. Her er det som står i Kyrkjeboka for 1796: Peder Far: Absalon Jonsen Moldestad og Marthe Jacobsd. Test: Clement Christensen Moldestad, Niels Nielssen Salt, Ole Abrahamsen Liesetter (Liset), Brithe Andersd. Moldestad, Margrethe Samundsd. Hove. (Altså ingen med navn Jonsen eller Jacobsd./sen dvs: truleg at desse er tenestefolk, og helst inna Nordfjord gjerne Gloppen eller Stryn. I 1786: Jacob Far: Absalon Jonson Moldestad og Marthe Jacobsd. Test: Samuel Olson Moldestad, Johannes Johanneson Årvik, Mons Isakson Hammersvik, Anne Olsd.Salt, Kari Jacobsd.Hatlenes (Mulig Kari kan være søster ??) Absalon og Marthe er ikkje gifte i 1786 i Selje. Kan heller ikkje finne dei i 1785. Har du fleire ledetrådar ??. Det er nevnt et barn til, når er det fødd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.