Gå til innhold
Arkivverket

[#12201] Emigrant Hans Ludvig Andersen/Halvorsen


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg ønsker å finne min tipp-tipp oldefar som reiste fra sin familie en dag før 1900. Han brukte navnet Ludvig Andersen for det meste, men han var døpt Hans ludvig Halvorsen. Han brukte både etternavnet Halvorsen og Andersen i og med at faren het Anders Halvorsen.Ludvig var født 1860 i fredrikshald. Hvor reiste han fra? Hvor reiste han til? Hvorfor reiste han? finnes det noe bilde av ham som enkelte ganger ble gitt ut ved pass?Takk for alle svar dere måtte komme med. Jeg har også hørt at han skal ha reist til New York uten å vite med sikkerhet om det er sant.Hvis noen skulle finne noe så er je evig takknemlig. Hvis det også er noen slektninger på den andre siden skal jeg og familien ta første fly ned! Jeg storkoser meg over tanken på å ha slektninger i Amerika/Canada.Takk for all info.MVH Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei på deg Kai! Her trenger vi flere opplysninger for at det skal bli mulig å hjelpe deg.Hvor var Ludvig i 1865?Hva het kona og barna? Hvor var barna født? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Kai, det spørs om det ikke er denne karen.Ludvig Andersen, 27 år, smed .f.1861 Fredrikshald med skipet Kristiania 14/4-1888 fra Fredrikstad. Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

En dag før 1900. Betyr det 1899 eller hvilket som helst år?Passbilder vet jeg ikke noe om, men jeg hadde en oldefar som ca. 1910 hadde et pass som var et A4 ark med stempler fra de forskjellig stedene han hadde vært. Passet inneholdt selvsagt et bilde også. Vet ikke helt hvor jeg har det nå, men finner jeg det så skal jeg se etter hvor det ble utstedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hans Ludvig ble født 02.desember 1860 i Fredrikshald. Foreldrene var Andreas Halvorsen & Andrine Petrine Andersdatter. Han giftet seg 1882 i Fredrikshald med Petronelle Marie Andersdatter. Barna het: Harriet Marie (utvandret i 1906 til Minnesota) Norman Norman Henry Andreastak for alle svarkai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Kai, alder oppgitt ved utreise stemmer sjelden 100 % så det må være din Ludvig Andersen som reiser til Amerika fra Fredrikstad 1888 selv om han er oppgitt til å være født 1861. Han er jo født i Fredrikshald slik som den du er ute etter. Vet du om han var Smed? Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Han er for det meste oppført som snekker, men jeg har funnet han i et av barnas dåp som smed.Det er nok han du har funnet, hvor reiste han fra? Står det hvor han reiste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvis du går på emigrantdatabasen for Fredrikstad (som Hans Myhre skriver), vil du finne ham selv. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Han reiste 14 april 1888 fra Fredrikstad. Navnet er Ludvig Andersen (27år og født i 1861) han er egenntlig født i 1860. Han står også oppført som smed.Jeg sjekket litt om Nederlandske line som Ludvig reste med, og jeg mener den gikk innom en havn i Nederland. Stemmer det? Senere gikk den til New York. (da kan jo historien som sier at Ludvig reiste til New York stemme, da)!Er det noen som kan se etter om min tipp-tipp oldeefar bor i New York under folketellingene(census'ene)???Takk for all hjelp.MVH Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S. Gurrik Larsen

Det ble nok noe utydlig dette med barna til Hans Ludvig og Petronelle Marie.1.Harriet Marie, f.1882- 2.Norman, f.1884ca.- 3.Norman Lindegaard, f.1887- 4.Henry Andreas, f.1889.Det står ikke hvor Ludvig reiser til, men båten gikk innom Nederland, før den gikk videre til New York. Stemmer dette jeg sier???Takk for all hjelp.MVH kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Min mormors bestefar forlot familien sin 14.april 1888. Etter det jeg kan huske kan jeg ikke se at det atår noe om hvor han skulle. Med med den lille smart meg som fritenker klekkte jeg ut en plan. Jeg fant en side som hadde en oversikt over alle de norske båtene som hadde med seg emigranter til utlandet. der fant je ut at båten til Hans Ludvig Halvorsen (Andersen) stoppet i New York.Kan noen hjelpe meg videre på veien da den er vankelig å finne ut av. Jeg kan ikke finne han noen plass. Kanskje hvis vi setter hodene sammen at det kan bli en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kai Larsen

Det er nå gått 4 mnd ca siden det ble skrevet her sist... Tenkte det hadde kommet noen nye og prøver derfor dette temaet på nytt!Takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.