Gå til innhold
Arkivverket

[#12203] Emigrert til Sverige fra Norge


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg finner ikke min tipp-tipp oldemor som utflyttet noen plass. Hvor skal jeg lete på internett for å finne henne?Nå jeg fant ut at hun rømte/emigrerte til Sverige så sa de at det var pga. en annen mann. Hennes ektemann emigrerte til Amerika og hu emigrerte da til Sverige.De hadde 4barn sammen: Harriet Marie, f.1882 Norman, f.1884ca. Norman Lindegaard, 1885 Henry Andreas, 1887Alle barna ble født i Fredrikshald. Når foreldrene emigrerte hver til sitt så ble barna satt bort. Normann til en mormor. De andre vet jeg ikke!!!Takk for alle svar rundt familien, men også spesielt takk til info. om Petronelle Marie Andersen f.1859 i Fredrikshald som emigrerte til Sverige.Takk for alt av info. og tips.MVH Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det er en STOR fordel om du også oppgir barnas etternavn,farens etternavn, og om de bodde i Fredrikshald, når foreldrene skilte lag etc.Kan dette var Henry Andreas? En liten skriveleif i registreringa som du kanskje ikke har funnet frem til. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00101&variabel=0&postnr=890&fulle=true&spraak=n>LenkeNorman Halvorsen, pleiesønn og malerlærling LenkeHarriet Marie Halvorsen holdt hos som barnepige i Kristiania, hos ingen ringere enn forlagsmannen William Nygaard i Drammensveien. Det fantes også 2 andre jenter fra Fredrikshald der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Barna het Halvorsen til etternavn. Mannen til Petronelle het både Halvorsen og Andersen.Hans Ludvig(mannen til Petronelle)og Petronelle bodde i Fredrikshald fra fødsel til utvandring.Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Foreldrene til Petronelle Marie het:Henderik Andersen, f.1810 i Fr.hald & Anne Helene Johnsdatter, f.1829 i IddHåper dette kan hjelpe noen mere til å hjelpe meg? Takk for alle svar og tips.MVH Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

hei.Harriet emigrerte til Minnesota, det stemmer. Hans Ludvig (harriets far)emigrerte og Petronelle Marie (arriets mor) emigrerte. Jeg har prøvd så godt jeg kan å finne denne Petronelle i den svenske folketellingen, men inge resultat i de länene som er tilgjengelig.Håper på hjelp.MVH kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei.Jeg prøver meg på nytt med dette innlegget jeg nå. Kanskje det er noen nye hoder her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Er det noen som kjenner til denne saken, med Petronele Marie som reiste/emigretre/rømte til Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Kai Larsen

Det sies at denne Petronelle reiste med en annen mann. Kanskje de giftet seg (og hun skiftet etternavn)? Ett nytt forsøk i folketellingene over Sverige ga ingen treff hos meg, kunne trengt litt hjelp med denne saken...På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.