Gå til innhold
Arkivverket

[#12207] Hvor langt tilbake bør jeg kunne finne forfedre


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Hvor mange hundrede år bør jeg med stor sannsynlighet kunne registrere de fleste slekter i Norge ? Og hva kan vi gjøre for å komme videre der bygdebøkenes informasjon stanser? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Den eldste bevarte kirkeboka i Norge er fra 1623. Noen av de eldste kildene må jo være:Skattemanntall,Matrikler,Skifteprotokoller, manntall over militære ressurser(Fra 1666-), jordebøker(fra 1500 tallet),sjeleregistre. Odelsmanntall(-1617-)og Tingbøker.KOPPSKATTEN(1645/46) og KVEGSKATTEN(1657/1658). regnes som noen av de viktigste.De aller fleste bygdebøker stopper ved Koppskatten,Før det er det for det meste geistlige,lagrettsmenn og rike bønder som man har mulighet til å finne,Før 1600 tallet finnes det gjengitt en god del 'diplomer' i verket Diplomatarium Norvegicum.Om ættelinjene er helt sikre kan man jo bedømme sjølv,men jeg trur nok man kan finne ættelinjer som er ganske sikre tilbake til etter svartedauden,før det finnes det ganske mye men litt usikre linjer.VET IKKE OM DU VISSTE ALT FRA FØR AV,MEN HÅPER NOE AV DET KAN HJELPE DEG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Det er et vel av kilder i tilleg til de som er nevnt her. Folk bør ikke ha sittet spesielt godt i det for at en skal finne ut av slekta. F.eks tror jeg at jeg kan dokumentere ei 'husmannsslekt' tilbake til en som er født på slutten av 1500-tallet. Noe kvalitetssikkring gjennstår. Ikke gi opp. Det er så utrolig mye mer å finne en det som står i mange av de tildels dårlige bygdebøkene vi har. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jan Frodes spørsmål var vel egentlig hvor langt tilbake man kan regne med å finne DE FLESTE norske forfedre, - altså mer enn 50%. Jeg vil vel tro at ganske mange møter veggen her og der i slektstreet når man kommer tilbake til 1700-tallet. De fleste som arbeider iherdig, vil vel likevel få kontroll på halvparten av forfedrene tilbake til 1750. Hvis vi regner 30 år pr. generasjon, vil vi ha omtrent 200 forfedre som er født rundt 1750. Mange har sikkert 100 av disse, men går vi tilbake til 1600-tallet, vil vel de fleste måtte klare seg med godt under 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Knut!Jeg vil gjerne understreke at det du sier, er i samsvar med realitetene. Jeg har kanskje en 70 - 80% av mine aner som er født omkring 1750, noen grener er dekket inntil 100%, i en anerekke har jeg foreløpig 'møtt veggen' ca. 1800. Når det gjelder Røros, har jeg nådd lengst - ikke minst takket være manntallet for 1701 og andre ressurser som finnes på nettet.Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Samme erfaring: Uten alt for store problemer kan man ofte føre svært mange slektslinjer nær 100% tilbake til tidlig 1800-tall. Men det kan være et uoverstigelig problem med de lavere klasser, spesielt i de store byene i første halvdel av 1800-tallet da det var meget stor innvandring av husmannsfolk etc fra landet til byene der de endte opp som tjenere, arbeidere etc., ofte uten at det er nevnt i kildene hvor i landet de kom fra og hvor de kun opptrer med fornavn og patronym. Siste halvdel av 1700-tallet er ofte lettere (men igjen, mens 'middelklassen' var svært stasjonær var det mye større geografisk mobilitet i den høyeste overklasse og den laveste underklasse, de siste kan være vanskelige å følge). Før kirkebøkene vil du oppleve at de fleste anelinjer stopper opp, men allikevel bør sikkert alle finne en eller noen få linjer som kan følges tilbake til senmiddelalder eller til og med tidligere. Og det var faktisk en god del sosial mobilitet, særlig nedover, så en fattig husmann i 1820 kan finnes å ha vært barnebarn til en kakse hvis slekt kan følges til middelalderen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Det jeg har erfart er at de forfedrene som stammer fra en gård er det mye lettere å finne frem til,man finner konene og deres forfedre også,for i gamle dager bodde man mye på samme plass generasjon etter generasjon,Da kommer man ofte også borti fenomenet anesammenfall. Dette gjør det jo mye enklere.Av de mine forfedre som stammer fra litt mer geistlige,er det litt vanskeligere,ofte er det bare nevnt mennene og deres forfedre,og ofte må man gå utenlands,dette gjør det litt vanskeligere,men det er også de man finner slektstavler tilbake til 1200-tallet og de norske konger.Men for de mine forfedre som ikke eide sin egen jord og verken beholdt gårdsnavnet eller slektsnavnet når de flyttet til byen er det mye vanskeligere.Her følger en liten liste over mine besteforeldres slekter og hvor langt jeg har kommet på de.HOWDEN (RENE BONDESLEKTER). På min Farfars side har jeg 100% fylt ut til ca 1723(9.Generasjon)og 50% rundt 1650.BJELLAND (BONDESLEKTER OG HÅNDVERKERE). På min Farmors side har jeg 100% fram til ca 1758(8.Generasjon)og 50% rundt 1670.WIDERBERG. (GEISTLIGE,STORBØNDER,ADELSMENN,MIDDELKLASSEN). På min Morfars side 100% bare frem til ca 1820 (6 Generasjon)og 50% rundt 1723.SVENDSEN/JOHNSON. (HÅNDVERKERE OG HUSMENN). På min Mormors side 100% frem til 1851. Generasjonen før har jeg bare 2 personer og deres foreldre.Et tips prøv denne linken:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.