Gå til innhold
Arkivverket

[#12208] Hanna Martiniussens foto album.


Gjest Olav A. Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav A. Mæland

Jeg har et fotoalbum som sansynligvis er en julegave. På en messingplate er inngravert: Hanna Martiniussen , 24/12-77.(1877) Har søkt etter henne,over hele landet i 1900 tellingen uten å finne henne.( Død ?) Kan noen hjelpe? Hun er en ukjent slektning. Albummet er muligens også fullt av ukjente slektninger?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Født på julaften eller var det en helt annen anledning?Vet du hvem i familien som har hatt albummet? Kanskje det kan gi deg en pekepinne i hvilken retning du skal lete. Hvilke steder i landet holdt familien hus etc. Et lite tips til deg; har du sett på baksiden av alle bildene? Av og til skrev de navn på bildene. Hvilke fotografer har tatt bildene? Det er ofte mulig både å tids- og stedsbestemme bildene ut fra de opplysningene.Forøvrig har du vel søkt på Hanna, og etternavn begynner på MART? Hun kunne jo hete Martiniusdatter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Tenkte litt jeg. Kanskje det er bedre å lete litt bakover for å finne en link til noen av dine egne navn. Dersom hun fikk et album er det vel riktig å tro at hun hun var voksen/delvis voksen. Og het hun Martiniussen allered i 1877 kunne hun likegodt hete det i 1865. Dersom din slekt kommer fra Bergen sjanser jeg på at dette kan være en kandidat; Hanna Alætte Martiniussen fra Bergen, f.1853 i Bergen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Mæland

Takk for hjelpen.Fant (mest sannsynlig samme)Hanna også i FamilySearch Der er hun født i 1854.Finner jeg nå et giftemål så er der håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Interessant, for den siste Hanna fikk en sønn i 1878, og fotoalbumet har insnskripsjon julaften 1877. Var dette et giftemål, eller var sønnen født da? Kanskje du skulle sjekke opp kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Mæland

Tiden er nok moden for en tur på biblioteket. Søkte på Hanna-1853-Bergen. Fikk napp på ekteparet Hanna og Edward G. Johannessen.Får sjekke opp disse også. God Helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er født ei Johanne Martine Birgitte 2012 1856, dpt. i DK 1101 1857 som dotter av tjenestedreng Johan Martinessen og kona Marte Olsdtr., busett 10-56. Denne jenta døyr ugift 0301, gravl. 0901 1893 i NK under namnet Hanna Martine Birgitte Martinussen, dotter av gesell, med bustad Klosteret 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Bare en tanke. Hva var myndighetsalder på den tiden, 21 år? Dersom det er slik så kanskje det kan rime med innehaveren av fotoalbumet? Det har jo inskripsjonsdatoen 24.12.Har du sett på baksiden av disse bildene Olav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

JMBM finst i 1865-teljinga, då saman med mor si som er enkje og daglønner, bur i 12-48 og skriv seg for Joanne Bergette Martinesen, u, 9 år.24.12. er så vidt eg veit jolaftan. Ho kan jo rett og slett ha fått det i jolegåve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det ser elles ut til at JMBM var det einaste barnet desse hadde. Mora skriv seg i 1865 Marte Olsdatter, fødd i Haus, om det seier deg noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Faren, Johan Martines. døyr 1504 grl. 1004 1863 i DK, busett i 12-59, 35 år frå Askøy sokn. Konf. i Askøy. Han er truleg son av paktar Martines Andersen på Hopshavn og fødd 1710 1827 - om det kan føre deg på rett spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Marte Olsdtr. Martinussen sit åleine som enkje på eit rom på kvisten i Klosteret 21 i 1900-teljinga. Men ho døyr først 1408 1915 på Laksevåg. - Om det kan gje deg spor å gå etter. Det finst om mogeleg eit skifte etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Mæland

Takk for alle tips begge to.Jeg er imponert over alt som kan finnes .Har mye å lære, er nybegynner. Albummet er fra fars siden, men behøver ikke være slekten.Kan være nær venn.Fant en Marthinussen (far til Hanna?)som fadder til min far.Alle bilder tatt i Bergen.Ingen navn Bakpå,Men et bilde viser Hanna.Nydelig dame.Farmor var fra Haus,d.v.s.Takvam.Synneve Olsdtr.f-1855.Må sjekke Marte fra Haus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Far til Hanna døydde i 1863, så han var vel neppe fadder til din far, dersom din farmor var fødd i 1855. Men det kan ha vært en slektning av han. Dei var mange born på Hop, og eg har ikkje oversyn over kor dei andre vart av. Uansett trur eg vi her kan vere på rett veg. Har du namnet på den Martinussen som var fadder, kan eg sjekke det opp mot slekta til Hanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Mæland

Det er umulig for meg å tyde fornavnet til Martiniussen, men du nevner Hannas slekt på Hop.Hop ved Bergen? Min far var født på Ytre Takvam, Haus i 1881. Andre faddere var.Nils Johannesen,Jakob Johannesen og Johannes Nilsen Takvam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg skal sjå på dette når eg er på SAB om ei par vekers tid. Far til Synneve hette Ole Olsen - og kan ha vore bror til Marte Olsdtotter (som vi førebels ikkje veit kor kom ifrå, anna enn Haus). Då kan eg òg få sett litt nærare på han Martinussen-fadderen i Haus-boka. Vi skal nok finne ut kven han var.Det Hop eg snakkar om, er Hop-garden på Askøy, sør om Ask. Far til Johan Martines kom opphaveleg frå Ravnanger, medan mora kom frå Hop. Men det seier eigentleg ikkje så mykje, for folket på Hop var for det meste tilflyttarar, slik at besteforeldra kan ha kome frå andre kantar av Vestlandet. Det skal eg sjå nærare på når eg får tid. For dei må eg ha namna på i registeret mitt, sidan mor til Johan Martines var fødd på Hop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Hei! Dette ser spennende ut! Heter din far Olav August? Og din bestefar Olav Ormson Meland? Hvis dette stemmer har jeg en del opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har no sjekka registeret mitt og funne at Marte Jonsdotter gifte seg med adresse Hop i 1817, 25 år gamal. Der er ein Jon Nilsen på Hop som får ei Marte, men ikkje før i 1799. Ho vert konfirmert frå Hop 15 år gamal. Eg finn ingen andre Marte J. der som kan høve.Jon Nilsen, derimot, og kona Giertrud Berthelsdotter, er frå Haus, men lenger inne i fjorden; han frå Vedå og ho frå Eidet (Eidslandet). Dei vart gifte i Stamnes kyrkje 1789.Eg er framleis ikkje viss på at Marte er deira dotter. Der er ei Marte på 9 år på Romslo i 1801, nemleg. Men, som sagt, dette må eg sjå nærare på når eg er på SAB. Må ha ein titt på faddere og ekteskapsvitner m.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Etter å ha sett nærmere på Bjørn Davidsens innlegg nr 9, tror jeg at vi har løsningen. Du skriver at din farmor, Synneve Olsdtr. var fra Takvam. I ættarbok for Haus finner vi under Indre Takvam Synneva Olavsdtr, f.1855. Synneva var gift med Olav Ormson Meland, f.1855. Synnevas foreldre var Olav Olavson Sundland f.1828 d.1912 og Marta Jakobsdtr. Vik, Bruvik 1826-1902. Synneva og Olav hadde barna Olav August f.1881, Bernhard Alfred f.1887, Marta, Åsvald og Hanna. Du finner familien i 1900-tellingen for Bergen. Men tilbake til Olav Olavson Sundland: Hans foreldre var Olav Andersson Sundland og Barbru Larsdtr. Ø. Mjelda. Disse hadde barna Anders f.1819, Lars f.1820, Marta f. 1823, Ågota f.1825, Brita f.1827, Olav f.1828 og Mons f. 1834. Om Marta står det:'Reist til I. Hop i Askøy 1848. II. Bergen. G. 1855 m. Johan Martinson Hope, f. i Fjell 1827, tenar 1855, gesell seinare. Etter det jeg kan forstå må dette være samme familie som Bjørn Davidsen beskriver i sitt innlegg nr 9. Utfyllende opplysninger finner du i 'Haus i soga og segn. Ættarbok II, Haus sokn.' Jeg vil gjerne komme i kontakt med deg, da dette også er min manns slekt. Der finnes også flere bilder, med og uten navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er dei same folka. Og dersom resten er rett, var Marta tante til Synneve og Hanna syskenbarn til Synneve. Sidan Marta ikkje hadde livsarvingar då ho døydde, har sjølvsagt slekta hennar arva det som var etter henne, m.a. dette fotoalbumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Enig! Og Marta var også tante til Magdeli, Synneves søster og min manns tippoldemor. Og etter den familien finnes det både album og løse bilder. Kanskje noen av bildene er de samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Grattis i såfall. Woahhh!! Det er helt utrolig hva man kan finne av med bare et navn og et fotoalbum!Det er nesten så jeg ønsker at det dukker opp flere slike album ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.