Gå til innhold
Arkivverket

[#12211] Avansert søk i Diplomatarium Norvegicum


Gjest Ellen Govertsen Trøgstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Govertsen Trøgstad

Da jeg var på Deichmanske Bibliotek i Oslo for å kopiere et diplom fra DN, fikk jeg vite at DN med 21 bind med mange tusen brev fra norsk middelalder er lagt ut på nettet.Lenke hilsen Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Det er riktig at dokumentasjonsprosjektet har gjort diplomatariet tilgjengelig på nett. Dette skjedde vel allerede i 1996-1997 (i hvert fall en god stund før årtusenskiftet, da serveren ble rammet av et 'overgang til år 2000'-problem og var ute av funksjon i halvannen måned).Et av flere problem er vanskene med å søke i brevteksten, da søkeprogrammet sliter med bokstavene ð og þ. Ja, i tillegg er endel av diplomene for dårlig skannet, slik at teksten er brutt opp, eller bokstaver forvansket. Og søker man etter navn vil man aldri være helt sikker på å kunne gjøre noe uttømmende søk, da variasjonene i stavemåtene på navn gjerne er for mange til at elektroniske søk kan erstatte det trykte diplomatariets navneregister (som dessverre ikke er lagt ut på nett).Mitt råd er å bruke nettutgaven av diplomatariet med vett. Samtidig vil jeg understreke at vi i Norge er i en rimelig unik situasjon, da denne type middelalderkilder (spesielt for 1400/1420-1530/50) ikke engang finnes trykket i Sverige og Danmark. Våre naboland har nemlig fulgt andre utgiverprinsipper.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Govertsen Trøgstad

Hei Are.Takk for nyttige opplysninger. Det er en del år siden jeg drev aktivt med å forske på middelalderslekter. Jeg har konsentrert meg om 17,18 og 1900 tallet i de senere årene. Ved å legge inn fornavn, etternavn, gårds- og stedsnavn på sammendraget og brevteksten, har jeg funnet masse interessante brev.Jeg synes det er flott hjelpemiddel og alternativet er å bla gjennom 21 tykke bind med brev.Hilsen Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.