Gå til innhold
Arkivverket

[#12218] Gard Vårstølen i Jølster, Sogn og Fjordane


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg er ute etter forfedre til Rognald Colbensen Vårstølen, far bl.a. til Peder Rognaldsen og Gjertrud Rognaldsdtr Vårstølen. Begge to er mine aner.Dessverre greier jeg ikke å finne garden Vårstølen (Waar...) på noe gamle og nye kilder:Den er oppført i FT 1801 og 1825 men ikke i FT 1660 og Manntall 1701, heller ikke i 1835, 1856, 1875 og 1900.Det finnes 9 vielser fra Vårstølen (Vigde i Jølster), men bare ETT skifte (Probate records Sunnfjord, Gjertrud Antonsdtr, mor til Rognald Colbensen).Forfatteren Anders O. Klakegg ikke har oppført Vårstølen på sin bygdebok for Jølster, selv om han har nevnt slekten til A.C.V.Jeg finner ingen V. mellom Ryghs Gardsnavn - men jeg ser dette stedet på mitt nytt topografiskt kart.Hva er galt? Det ser ut som om V. er øde i dag. Men hva hetet garden ved 1600 og 1700 tallet?Takknemlig for evtl. hjelp. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei, Arne!Nå finner jeg Vårstølen under Flugekvam på bygdeboka. Den er litt uoversiktlig; noe personer fra V. er nevnt under Solheim - uten henvisning til Flugekvam.Tusen takk for hjelpen! Mvh. Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Etter hva jeg har forstått så ble Rognald Colbenson født på Vårstølen og flyttet til Solheim, der jeg har notert at sønnen Peder ble født. Kan det stemme ?Mvh Linda Østby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilif Røen

Ifølge Joleik var Rognald Kolbeinson på Soleimsnes i årene 1755-69. Før og etter den tid var han på Vårstølen/Flugekvam.Han ble gift 1753 med Kari Pedersdtr Soleimsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Anders O. Klakegg nevner Peder Rognaldsen som R.C. Solheimsnæs og R.C. Vårstølen.R.C. er oppført i databasen for Vigde i Jølster som Rognald Colbensen Vaarstølen, gift med Kari Pedersdtr. Soleimsnes (2.7.1753), gift 2. gang med Anne Andersdtr Løset (11.7.1800).I følge Familysearch ble han født 20.12.1722, foreldre: Colben ??? og Gjertrud Antonsdtr. Det finnes et skifte etter G.A. fra Vårstølen (1752-1756).Det finnes en Oppsidder Antonius 56 år i 1664 og 42 år i 1666 på Flueqvam og en Antonis Erichsen 68 år på Flueqvam i Manntall 1701. En Antonius fra Vaarstølen giftet seg med ??? 26.12.1734.Det ser ut som om slekten til Rognald Colbensen fra morssidnen er fra Vårstølen/Flu(g)eqvam.Jeg er nok ute etter opprinnelsen til denne Colben.Peder Rognaldsen er vel født på Solheim. Jeg finner 3 av hans søsken i Familysearch: Pernelle dåpt .24.1.1754, Giertrue d.2.12.1759 og Daniel d.1.9.1763 Far; Rognald Solemnes respektive Solem. Kanskje vi får klarhei over Peder når nye filer for Jølster vil bli lagt ut. (se tema 12190).Hilsen Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilif Røen

Igjen ifølge Joleik:Flugekvam 1747:Kolbein Larson som Fikk skjøte i 1733,skjøytte jorda 1/2 laup til sønnen Rognald.1744:Tinglest skjøte fra 22.nov.1743,til Kolbein Larssonpå 1/2laup,frå futen Hans Nagel for 38 1/4 daler1758:Kolbein død 77år.1703:Kolbein Flugekvam'end fattig mand kommet nogle uger fortilig med sin Qvinde'(meldte presten til futen)Mvh. Eilif Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara  A. Lose

Fantastiskt! Hjertelig takk for opplysningene!Jer ser du har adgang til Soga om Jølst - kan jeg be deg om ett oppslag til? Det handler om den gamle klokker ætten på Solheim: Har Joleik nevnt hvor Jens, klokker i 1666, er fra?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Jeg fikk dessverre ikke Soga um Jølst til Jul, men det er godt mulig at det er denne Jens som er nevnt her du mener, han skal muligens ha giftet seg med en dame fra Solheim ca 1641. http://digitalarkivet.no/sab/jacobh.htmJeg klippet ut litt av teksten til deg her: Enkja etter Jacob, Susanna Jensdotter (1569-1661), som var 20-30 år yngre enn han, budde på prestenkjegarden Øvre Sandal i Jølster i godt over tredve år. I ekteskapet med Jacob hadde ho minst tre born. Sonen Jens (1602-1673) var i mange år klokkar i Jølster, og han vart stamfar for ei slekt som i godt hundre år var klokkarar i bygda.Det skal ha vært en debatt her om Jacob Schaaning, men jeg finner den ikke igjen akkurat nå.Mvh Linda Østby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Tusen takk for hjelpen og henvisningen til denne kilden, Linda! Nå finner jeg to debatt om Schaaning familien (5268 og 8517). Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilif Røen

Jeg ser at det er blitt klarlagt hvem som var foreldre til Jens,klokker. Hos Joleik finner jeg ikke så mye,annet enn at da Jens Jacobsen klokker dør i 1673,skriver Joleik at han var morbror til Jens lensmann(Jens Nilsson Nedrebø,han med dagboken).Under Nedrebø finner vi at Jens lensmanns mor(og Jens klokkers søster)var Brite Jacobsdtr.Mvh. Eilif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Hei Barbara, jeg finner fremdeles ikke den aktuelle debatten. Jeg var selv med i den og jeg husker at Yngve Nedrebø hadde en del innspill. Antagelig har det vært spørsmål om en annen person og utviklingen førte frem til Jacob Schaaning. Akkurat som i denne debatten. Kanskje vi skulle lage en ny debatt om Jens Jacobsen med aktuelle stikkord slik at det er mulig å finne tilbake ved en senere anledning ?De to som du har funnet har nok ikke noe med presten Jacob Schaaning å gjøre. Navnet Schaaning fikk han mest sannsynlig fordi han kom fra Skåne. Foreldre er ikke funnet.Hilsen Linda ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Til Eilif: Mange takk for opplysninger om Jens Jacobsen!Til Linda: I går kveld leste jeg den spennende artikkel av Yngve Nedrebø, vil vel lage en tysk oversettelse for mine barn.Nå husker jeg også en aktuell debatt der overskriftet hadde noe å gjøre med opprinnelsen til navnet Schaaning. Jeg tror jeg har lest 2 eller 3 innlegg. Det burde være mulig å finne debatten via stikkord 'navn' eller 'Scha', men det fungerer ikke.Til Annette eller Jan: Har vedkommende debatten kanskje blitt fjernet fra Brukerforumet?Ha en god helg alle sammen! Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.