Gå til innhold
Arkivverket

[#12221] Har noen adgang til kirkebøker fra Hgsd, Rogaland, ca 1902?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Thorolf Børsheim var født 18.2.1902 og døde 25.12.1933. Han var gift med Martha Larsdtr Steinsbø fra Bømlo. Jeg har funnet et mulig par til foreldre i 1900 FT : Johan Sjursen Børsheim og Solveig Børsheim (d. 1904) Er det noen som kan sjekke dette for meg?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Hei igjen Kjellaug,Kirkeboken for Haugesund : -Thorolf Johan Nelius- født 12.2.1902 døpt 16.3.1902. Foreldre : Baadsmand, Jørgen Johan Bernlund Børsheim og Hstr. Gusta Gerhardine Theodora f. Hansen. Foreldrenes fødselsår er ved dåpen oppgitt til hhv. 1878 og 1884.Bopel: Aasebygaden, Haugesund.Faddere: Maskinist Olof Alexander Aanensen, Gunderstad, Fyrbøter Haldor N Nielsen, Josefine Røgenes og barnets mor.Jeg stusset litt ved navnet -Bernlund- som ved første øyekast kan se ut som et etternavn. Men jeg tror faktisk det er et fornavn/mellomnavn.-Solveig Kamilla- født og død i 1904 er trolig søsteren til Thorolf.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk skal du ha Geir! Og godt nyttår-:) Nå kan jeg komme videre ved hjelp av folketellingen.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det ser ut for at Børsheim kommer fra Strandebarm og at det her ble skrevet Beresheim.Jeg fant Gusta Hansen i 1900 FT, her står det at hun er født i Farsund LM. Hva betyr LM montro? Jeg går ut i fra at det er Farsund i Vest Agder, men det er jo og Farsund i Førde.Fant og mulige foreldre til Jørgen : i Tysvær er det en los og sjømann som heter Johannes Børsheim f. i Strandebarm i 1834, kona er Lise Sjursdtr f. i 1856. For henne står det T, jeg vet ikke hva det skal bety som fødested. De har barna Signe f. i 1887 Jenny f. i 1890 Ludolf f. i 1894, så de kan muligens være Jørgens foreldre og.I Strandebarm finner jeg så en Johannes Beresheim i FT 1865 som er 31 år ugift og sjømann. Hans foreldre er Peder Pedersen Beresheimholm (73 år) og Kristi Engelsdtr (67 år)Hvordan gå frem for å finne ut om disse er de rette?Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Godt Nyttår, Kjellaug-LM er Lister og Mandals Amt. Det var inntil 1918, som du nevner, det som siden ble hetende Vest-Agder. -T- under fødested betyr født i tellingskommunen (Tysvær).Jeg skal se om jeg kan finne vielsen til Jørgen Johan og Gusta i Haugesund, dersom du ikke får svar. Det pleier å oppklare en del.Mvh. Geir-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for opplysningene Geir-:) Man lærer så lenge man lever, så nå vet jeg det og. På forhånd takk om du vil kikke, det er ikke så mye fra Haugesund og omegn på Digitalarkivet med hensyn til kirkebøker.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Strandebarm bygdebom bind II side 248-249. Børsheimsholmane Frå 1823 var det ein husmannsplass til på Bakkeluten av Børsheimsholmane. Dette plasset fødde og 2 kyr og 5-6 sauer i 1875. 1823-1873. Peder Pederson frå Ytre Børsheim br 1 (1792-1869) g 1819 med Kristi Engelsdotter Bergtun br 1 (1798-1873). Born. Peder f 1819 g 1864 med Marta Kristoffersdotter Åse,Tørvikbygd. Nils f 1831 g 1861 Bothild Pedersdotter Indre Oma, flytte til Haugesund 1875. Johannes f 1834 flytte til Haugesund 1870, Malena f 1826 g 1865 m Nils Gitleson Sjøtun,Svåsant, Eli g. Nedre Bru, Bothild 1839-1904. Dette viser vel at det er nemnde Johannes du er på jakt etter og som du finn igjen i Tysvær og gjerne seinare i Haugesund. Kan se gjennom Tysvær bøkene senere om Johannes er nemnd der. Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, Hans. Det er vel store sjangser for at Peder og Kristi var besteforeldre til Jørgen, men var det Nils eller Johannes som var faren det blir vel kanskje værre å finne ut av. Dersom da ikke farsnavnet til Jørgen står ført opp ved vielsen. Skal ta en titt på Fa. Search å se om det står noe der.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Huff og huff!! Jeg har visst vært helt på villspor her. I family Search gir de:Jorgen Johan Bernlund LARSEN BORSHEIM Sex: M--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 22 Mar 1878 Place: Christening: 17 Jun 1878 Place: Nesna, Nordland, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Lars BORSHEIM Mother: Johanna KRISTOFERSDR--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C427506 Source Dates: 1865 - 1889 Film or Fiche Number: 125215 Collection Details: Nesna; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Kirkeboken for Haugesund ,lysinger, viser at farsnavnet til Lars er :-Baastsen- 'sic'. Ellers er føde og konfirmasjonsstedet til Jørgen Johan - Nesne-.Faren til Gusta er arbeider Gerhard Hanssen. Vielsesdato er 8.1.1902.Mvh. Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjempeflott! da er jeg uten tvil på det rette sporet! Fant og på FS at far til Jørgen het Lars Baardsen (f. 1846) og at hans far igjen het Baard Larssen. At disse kom fra Strandebarm er nå også sikkert (se svar fra Arne Solås under mitt andre innlegg) Kanskje Hans som har bygdebøkene fra Strandebarm kan sjekke for meg her.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Jeg ser nå at det muligens står skrevet -Baartsen-. -t- en er nokså tydelig. Men det er definitivt ikke noen -d-. Jeg tror vi trygt kan si at farsnavnet er -Baardsen-.Mvh. Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Så står det å finne en Bård Larsson i Strandebarm. Jeg leter nå i de diverse FT. Fant nett en person som het Gerhard Hansen i Farsund og som jeg mener må være den jeg er på jakt etter: LenkeTakk for all hjelp, dette går fremover-:) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen-:) Det må være 'min', da var altså faren død i 1865. Ikke noe rart at jeg ikke har funnet en Baar/d. Så får jeg håpe på at noen kan slå opp i en bygdebok.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Lurer på om det var Britha Larsdtr som kom fra Børsheim. I 1801 FT finner jeg på Børsheim: Lars Torbiørnsen 11 år med foreldre Torbiørn Olsen (56 år) og Anna Larsdtr (40 år)Britha Larsdtr og Baar hadde en datter som ble kalt Torbjør.Jeg har lett etter mulig opprinnelse for Baar og har funnet en mulig link til garden Øye på Varaldsøy, men her er det temmelig usikkert.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Det var jo også i alle fall en som hette Torbjørn Baardsen som flyttet til Fusa fra Strandebarm. Og en Johannes Baardsen, sønn av Baard Knudsen, ble gift med en dame fra Rødøy. Det ser ikke ut til at de ble gift i Rødøy, men kanskje på Nesna?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Disse folka bodde jo på Børsheim intill sønnen Lars Baarson Børsheim drog til Nesna. Kirkebøkene fra Nesna som er kopiert på FS sier jo så og det kan ikke være to Jørgen Johan Berlund Børsheim født samme året. Men takk for innspillet allikevel-:)Men at det er mor til Lars, Britha Larsdtr som kommer fra Børsheim, er jeg nesten sikker på. Hvor Baar Larsen kommer fra (hennes mann), vet jeg enda ikke.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

'Kanskje Hans som har bygdebøkene fra Strandebarm kan sjekke for meg her.' Jeg har desverre ikke disse selv, men skal se om jeg kan ta en titt i dem mandag hvis jeg rekker innom biblioteket Ha en fin helg Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På forhånd takk, Hans-:) Jeg tok det visst som en selvfølge at du hadde disse siden du oppgav side og referanse fra Børsheimholmane...Ha en fin helg du og.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Huff! Jeg skulle ha skrevet det fullt ut : Family Search, LDS (Latter Day Saint) sin side. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har nå funnet en mengde informasjon om disse menneskene fra Strandebarm på Family Search, skulle gjerne fått det sjekket, men det blir veldig dårlig oversikt av charts her.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.