Gå til innhold
Arkivverket

[#12223] Dombok for Byfogden i Bergen 1711


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Jeg har vært inne og kikket på registeret til domboken for Byfogden i Bergen. Ved å lese litt i dokumentasjonen oppdaget jeg at de sakene som er å finne i registeret, faktisk er scannet. Jeg tok da en ny kikk på databasen og fant de scannede bildene under overskriften 'Saksnr.'. Dette var jo ikke særlig veiledende. Overskriften burde være 'Scan', 'Bildefil', 'Til domboken' e.l. Kanskje overskriften bare er blitt borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Arvid Rasmussen

Saksnummeret korresponderer med saksnummeret i den originale domsprotokoll. Derfor var det nærliggende å basere seg på link fra nummeret til protokollen. Du har helt rett i at det vil virke klargjørende med en slik overskrift som du foreslår. Om det skal gjøres nå eller senere i forbindelse med utlegging av flere årganger, må Digitalarkivet avgjøre. Det vil helt sikkert også dukke opp andre ting som kan forbedres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for oppklarende svar. Så får vi se om det blir en endring i en senere runde. Jeg vil også legge til at den kombinasjonen av databaseregister med nøkkelopplysninger om de enkelte sakene og bildefiler av de aktuelle sidene i domboka er meget tiltalende. Dette kan jo være en måte å få andre rettsprotokoller, tingbøker o.l. på nettet lenge før noen har tatt arbeidet med å skrive dem av. Derfor min honnør til byfogden om Statsarkivet for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Kopperdal

Feltoverskrifta er retta til 'Saksnr. (lenke)'. Håpar at det no er meir tydeleg at feltet inneheld lenker til scanna bilete av domboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.