Gå til innhold
Arkivverket

[#12226] Etterlysning: Hvem har opplysninger om slektene Tuchsen og Schnell i Bergen ?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg ønsker å komme i kontakt med dere som gransker disse slektene,kjenner til dem,eller er etterkommere av: JOHAN FRIEDERIC TUCHSEN f.ca.1690 i Tyskland og BARBARA HANSDATTER SCHNELL. Jeg ønsker gjerne kontakt med deg Tor Hauge om du vil maile meg. Jeg har mistet e-mail adressen din. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Barbra Hansdt Snell var svært trulig datter av den 'Hans Snell paa Søndmør' som var gift med Aseline Corneliusdatter, som på skiftet etter Hans Gytri og kona i Bergen 8. juli 1696 var ei av kona (ikkje namngitt) sine tre døtre. Døtrene er rekna opp slik: Marie (gm Hans Speckhan), Kirsten (gm Gullik Jørgensen) og Aseline (gm Hans Snell).Johan Tuchsen og Barbra hadde datra 'Asseline Conelsche', døypt i Korskirken 29. september 1720, og dette barnet var såleis oppkalt etter mormora, Aseline Corneliusdatter.Albert Snell fra Rostock tok borgarskap i Bergen 1643. Denne mannen budde 1667 i Borgund på Sunnmøre (etter tingboka). Ein Albert Snell, bøssemakar døde i Bergen 1683, likeeins ein Albert Snell 1703 (fødd i Rostock).Henrik Snell fra Rostock tok borgarskap i Bergen 1660. Seinast 1662 var han etablert som kjøpmann på Sunnmøre, seinare budde han på borgarsetet Grimmergård i Ålesund. Han døde 1674 eller -75 (skifte 17. juli 1675, etter tingboka 1679). Enka, Breke Lucasdt Holthus, blei sidan gift med Henrik Bromber, som også budde i Ålesund. Det går ikkje fram av tingboka om Henrik og Breke hadde barn.Det er vel ikkje urimelig å tenke seg at Albert eller Henrik var far til 'Hans Snell paa Søndmør', men eg manglar data til å seie noke meir om dette no. På 1600-tallet er namnet alltid skreve 'Snell'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Dersom noen vet noe mer omkring disse er jeg svært glad for å høre fra dere. Jeg må ha mer 'sikre' opplysninger. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

I mitt innlegg nettopp i disk.gr. 10232 spør jeg om ikke Christian Schnell, f.ca. 1690, offiser i Luster, far til Hans Christian, Jan og Dominicus, kanskje også kan være s. av Hans Schnell. I så fall kan hans eldste sønn være oppkalt etter farfar og oldefar, igjen dersom Hans f.eks. er s. Henrik Snell som drev kjøpmannskap på Sunnmøre fra ca. 1662. Litt vel mye 'hvis' her .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ja jeg sitter igjen med mye hvis og hva og hvem etter lang gransking omkring disse. Det finnes en Tor Hauge som var med i DIS Hordaland-jeg tror han vet endel. er du der Tor ? mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Tor Hauge har lagt fram ei rekke opplysningar i tema 12584, både om Hans Snell og kona hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.