Gå til innhold
Arkivverket

[#12228] DUGNAD?Nordmenn på Ellis Island - kan vi prøve å samle dem i en felles database?


Gjest Nina Möller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Möller Nordby

De fleste har sikkert fått med seg Stephen Morse's side som jeg tidligere har omtalt på brukerforum. Denne gir muligheter jeg er redd vi ikke ville ha fått på lang tid gjennom den offisielle varianten. Jeg har gjort meg noen tanker om det er mulig å samle alle de norske immigrantene i en søkbar database som et supplement til Digitalarkivet? Opplysningene vil selvsagt være begrenset, men deretter er det jo mulig å gå inn på Ellis ISland for å finne både manifestet og de man reiste sammen med. Stavemåter mm. har gjort det vanskelig å finne mang en emigrant. Nå har vi muligheten til å grave dem frem ved å søke på deres bostedsadresse her hjemme. En slik database vil kun inneholde navn, bosted, ankomstsår og alder. I tillegg en eller annen kollonne hvor man kan rette opp navn etc.Jeg har allerede tatt for meg noen 1000 emigranter fra Østfold, men ser at det er viktig å ha lokalkunnskap for å finne 'alle'. Selvsagt vil man ikke kunne finne alle, men mange. Stavemåtene er mange og det fordrer en smule lokalkunnskap og kreativitet på veien.Mitt spørsmål er om det er andre som deler min idé og om Digitalarkivet kunne tenke seg å huse en slik database?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Nei. På same måten som ein ikkje har rett til å henta ut data frå DA og så presentera dei som ein 'ny' database er det same tilfelle med Ellis Island sitt materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det ville jo selvsagt bli refererte til at det er et utplukk av Ellis Island med begrensede opplysninger.Vil det også si at jeg egentlig ikke har rett til å legge ut et utplukk av norske sjømenn fra Emibas slik jeg har gjort på brukerforum tidligere? Hvor går grensene for hva man kan og ikke kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er foskjell på å leggja ut resultetet av eit søk i tekstformat og å leggja ut ei samanstilling av mange søk og gjera dette søkbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.