Gå til innhold
Arkivverket

[#12229] Hjalmar Aug. Vidkun Olsen, 3.6.1874, Oslo


Gjest Wenche Schjoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Schjoll

Er det noen som har noen opplysninger om denne mannen?I følge FT 1922 for Kirkegårdsgt. 22 i Oslo skal han være født i Oslo. I 1922 arbeidet han ved Oslo Havnelager og var enkemann med følgende hjemmeboende barn:Gunvor Eni, f.1914 Thormod Hjalmar, f.1916 Stian Randolf, f.1919 Roger William, f.1922Hvem var hans foreldre? Hvem giftet han seg med?I FT 1900 finnes det ingen med to eller tre av fornavnene. Det finnes imidlertid et par som heter bare Hjalmar Olsen og er født i 1874, men jeg ikke sikker på at noen av de er korrekte.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I 1900 finnes det en Hjalmar August Olsen i Bergen, f. 1891. Det er jo ikke sikkert at han er født i Kristiania selv om folketellingen sier det.Når ble han født, vet du det? Det finnes ingen Vidkun(n) som matcher i 1900. Enten står ikke det navnet oppført, eller at han bare brukte V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Jeg ville tro at enten 127384 Hjalmar Olsen i Conradisgt. eller 186450 Hjalmar Olsen Sæther i Nordbygt. er de som er aktuelle.Jeg har kanskje mest tro på sistnevnte fordi førstnevnte har en sønn født i 1899. Virker litt rart at det ikke skal ha blitt født noen barn mellom 1899 og 1914 som er den neste, men på en annen side kan de jo ha flyttet ut innen 1936.Forøvrig skrev jeg feil i innlegget mitt. FT som jeg refererte til var i 1936 og ikke 1922.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Så langt jeg kan se så fantes det 2 Hjalmar Olsen f. Oslo i 1874 i FT 1900 Oslo. Hjalmar Olsen som var gift med Jenny, og Hjalmar Olsen Sæther som var ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har du sjekket kirkebøkene? Hvis ikke står det når kona hans døde der. Eventuelt hvor de kom fra slik at du kan spore opp giftemålet og deres foreldre etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Nei, jeg har ikke sjekket kirkebøkene - og kan jo bli ganske mange å gå i gjennom iom at jeg ikke vet hvor i Oslo han bodde.Har ikke så lett for å komme meg til Statsarkivet. Kanskje Byarkivet kunne være behjelpelig med å finne ut av hvor Hjalmar er født samt hans foreldre?Forøvrig tusen takk for tipsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har jo adressen i 1922, så da skulle vel Byarkivet være rette stedet å lete. Det finnes kanskje en telling i 1910?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kirkegårdsgata finnes også i dag, 0558 Oslo. Er ikke det Sofienberg mon tro? Tror det finnes en kirke fra 1877 med det navnet . Kanskje du bør lete der ang. konas død, evt. Paulus eller Peter krk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Jeg har en kopi av tellingen fra 1936 og for meg ser det ut som om det står Hjalmar Aug. Vidkun Olsen. Det er litt utydelig skrevet, men jeg er helt sikker på Hjalmar Aug. og Olsen. Vidkun kan være Vidkun, Vedken eller Vidken.Det kan jo godt være den Hjalmar du fant i 1875, men hvor har han da blitt av i FT 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Godt spørsmål som ikke jeg kan svare på. Husker du om Vidkun sto registrert som fornavn eller som etternavn? Ikke for det kanskje den som har registrert det hele på papiret ikke har fått med seg den riktige skrivemåten. Vidgun, Vidding, Viding etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Under fulltnavn-rubrikken står det samlet Hjalmar Aug. Vidkun (som om det er tre fornavn) og så står Olsen over dette (fordi det ikke er plass til mer i rubrikken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det finnes en annen Hjalmar Ols. i 1900, men han er født i 1871 i Kristiania. Gift med Valborg.Bosted Lakkegaden 29. Nevner ham siden han jobber som bryggearbeider. Tenkte at det kunne være av interesse. Gift med Valborg og ingen barn så langt. Hjalmar kan jo også ha hatt 2 kull med barn (gift 2 ganger), eller hva?'Hjalmar Ols. Sæther' som også nevnes her tidligere er løsarbeider og en mulig kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.