Gå til innhold
Arkivverket

[#12231] Margretha Jensdotter (Holst), gift m. Ole Ellefson Fjøsne (ca 1647 - ca1713)


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

Denne Margretha var (ifølge Lars E. Øyane) gift med Ole Ellefson Fjøsne i Luster.Margretha`s far, kan det være futen Jens Person Holst, som bodde på Stedje i Sogndal?Hvis dette er tilfelle, så lurer jeg på hvem hennes mor er: Gudrun Torbjørnsdotter (fra Dall-slekten) eller (Ingeborg) Nilsdatter (Hess)?På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Det var ca 50 år fra futen Jens døde inntil Margretha ble født, så det må i så fall ha vært et langt svangerskap!Jeg tror du vil finne flere opplysninger om henne i bind 2 av Lars Øyenes bygdebok for Luster - blant annet hvilken gård hun kom fra. Jeg er etterkommer etter Ole Ellefssons 2.ekteskap, så jeg har ikke notert alle detaljer om Margretha.Forøvrig kan du finne en fyldig artikkel om slektskretsen omkring Jens Holst i NST 36 hefte 4 fra 1998.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Opplysningene har jeg fra bind 2 som du nevner, under gården Fjøsne, bruk 1. Hun var stedatter av gårdbruksdatteren Anna Christendotter fra Fuhr (1642 - 1704). Under Fuhr finner jeg ingen Anna Christendotter fra den epoken.Heftet fra NST har jeg, men det står dessverre ikke noe om denne Margretha der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.