Gå til innhold
Arkivverket

[#12232] Haram, Sunnmøre: Oline Hansdtr. (f. 1808). Foreldre??


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Oline Marthe Hansdtr., født 1. jan. 1808, var gift (27. juli 1828) med Aagne Pedersen (født 27. okt. 1793). De holdt til i Ulla i Haram.Hvem var hennes foreldre?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ingmar Seth

Hei HermodForeldre til Oline Marte var Hans Andersen og Ingeborg Knudsdtr. Ulle. Hun var døpt, ikkje fødd 1 januar 1808.Mvh Ingmar Seth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk og takk!!Betyr dette at det er mora Ingeborg Knutsdtr. som har Ulla-tilknytning? Hvor kom Hans Andersen fra? Og vet du når de levde?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Hei HermodFinner ingen av dei på Ulla i folketellinga 1801, men i folke/prestetellinga for 1815 er dei på Ulla. Hans Andersen 25.12.1781, Ingebor Knudsdtr. 14.06.1772, Carel Hansen 5.5.1805, Knud Hansen 18.11.1810, Elina Hansdtr. 1.1.1808, Guri Hansdtr. 9.1.1814Mvh Ingmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Hei HermodNår eg fant datoane så skulle det ikkje vere så vanskelig å finne foreldre.1772, 14 juni, Ingebor, Knud Hendrichsen Ostnæs barn. (Ostnæs er i dag Austnes på Haramsøya) Mor ikkje oppgitt. Men i folketellinga for 1801, Ostnes 3.familie, Erich Knudsen, 41 år, husbonde, 1.ekteskap. Guri Sæbiørnsdtr, 54 år, hans kone, 2.ekteskap. Ingeborg Knudsdatter, 28 år, Hennes datter, ugift. Der tenker eg at vi har mora til Ingeborg.1781 D.Fer:Nat. Hans, Anders Olsen af Ulle. Finner ikkje noko meire her.Ægteviedes Navn, år 1803, datum 4 Triad, Unk. Hans Andersen Ulle, pige Ingebor Knudsdt. Osnes. Sponsores: Hans Sjursen Ulle, Knud Jespersen Ulle.Mvh Ingmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takker så mye for svært gode opplysninger.Skjønner at det er et svare strev å bla gjennom disse avskriftene, men du verden så mange lys du har tent i mine øyne....Av og til kan Familysearch være en slags rettesnor eller pekepinn, selv om det mange ganger blir galt. Ser der at Knut Henriksen Austnes og Guri Sebjørnsdtr. etter IGI ble gift 2. juli 1767 i Haram, men om det er riktig, vet jeg ikke. Samtidig står det Rogne bak Guri Sebjørnsdtr. Er det til noe hjelp?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Hei igjen HermodHer byrjer vi og nærme oss noko av mine 'egne' prosjekt.Guri er fødd 16 juli 1744, forlovet med Knut 2 juli 1767 og gift 23.Trin 1767 (22 nov 1767)Foreldre til Guri er Sæbjørn Torsen Rogne, 1704/nov1781 og Guri Olsdatter 1707/nov 1785. Dei hadde iallefall 11 barn.Send meg ein mail på adressa ingmar.seth@adsl.no så skal eg sende deg ein 'større' fil med desse opplysninger der også kildene er med. Kan også finne ein del stoff på min heimeside som har adressen http://home.online.no/~iseth/ Denne skal flyttast om ein stund, men fungerer framleis. Ikkje alle opplysninger på denne er like oppdaterte, men det skal bli retta på etterkvart.Mvh Ingmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ja, takk igjen. Nå begynner det virkelig å bli interessant.Jeg tar svært gjerne i mot de filene du har, slik at jeg kommer videre på hvem foreldrene til Anders Olsen Ulla og Knut Henriksen Austnes er!Jeg fant ingen av de interessante for meg på din hjemmeside - dine anelister, men det er sikkert fordi jeg ikke har studert det godt nok.Jeg sender med dette en mail og tar gjerne i mot mer interessant stoff. Gleder meg!Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.