Gå til innhold
Arkivverket

[#12234] Bakke Kirke, Trondheim, Sør-trøndelag


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Er det noen som vet hvor det er mulig å få opplysninger om dåp i Bakke Kirke etter 1898. Er ikke dette mikrofilmet ? Kan man i så fall få tilgang til opplysninger via Stasarkivet ? Jeg er ute etter navnet på en gutt født 02.12.1900 i følge folketellingen står det bare ? ved navnet. Om noen har tilgang til denne opplysningen ville jeg vært takknemlig for svar. Samtidig håper jeg noen kan svare på dette, min tippoldemor Randi Mæle (Mæhle) var ved folketellingen i 1900 bosatt på Reitgjerdet pleiestiftelse for spedalske, jeg har sjekket kirkebøkene for Reitgjerdet og finner henne ikke under døde eller utflyttede. Pleiestiftelsen ble vel nedlagt ca. 1920, og hvor ble det da av de som var bosatt der ? Er det noen andre arkiv man kan lete i ? Hun er født på Aure, Nord Møre 10 April 1849, reiste til Trondheim på midten av 1880 tallet. Er hun gravlagt i Trondehim og noen har sett den graven er jeg også interresert i hvor og når hun døde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Du kan jo forsøke Lepra arkivene i tilfelle hun var pasient,de ligger her et sted på Digitalarkivet. Statsarkivene er hjelpsomme så langt tiden strekker til og regelverket tillater det,å finne en dåp burde gå fort da du har dato for fødsel og sted. Bibliotekene har som oftes katalog over hva som er filmet av kirkebøker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiDet ser ut som det finnes Microkort for dette tidspunktet, og da finnes det også microfilm. Går helt fram til 1906.LenkeBeste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk for hjelpen til Sigbjørn og Inger. Jeg har sjekket på biblioteket i Ålesund, mikrofilmede kirkebøker for Bakke Kirke stopper i 1898, men det er mulig at mikrokortene går lenger, skal forsøke å bestille dem. Har også prøvd å lete etter Lepra arkivene, men finner ingen pasient eller annen oversikt. Så om noen har en link dit ville jeg bli glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Jeg søkte på GOGGLE etter Lepraarkiv,forsøk det. Har forstått det slik eller er det bare noe jeg innbiller meg men Armauer Hansen var vel på en eller annen måte tilknyttet til Bergen så det finnest sikkert arkivert på Statsarkivet i Bergen opplysninger om det som finnest om Lepra fra den aktuelle tid. Er du sikker på at gutten er døpt i kirka i Innherredveien,min erfaring er at det varierte mellom Bakke og Lade kirke for folk som bodde i det området. Sig---som er 1/4 Trønder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Søkemotoren heiter sjølsagt GOOGLE ,vannkunna mi er ikkje god å skjule når det skal skrivast rett. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei igjen og tusen takk for hjelpen. Jeg kom sent i går kveld inn på Lepra arkivene i Bergen, men for Reitgjerdet sine arkiv var det stopp rundt 1869 tror jeg. Det er mulig at det jobbes med det og at resten kommer senere. Og vedrørende gutten i Bakke Kirke så er det siste mulighet, Lade, Domkirken og Vår Frue er allerede sjekket. Skal se om jeg kan få tak i kirkebøkene på det. Med hilsen og takk fra Hanne (1/2 trønder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.