Gå til innhold
Arkivverket

[#12236] Amerikafarere


Gjest Hege Dåpan
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Dåpan

Hei.Er det noen som kan hjelpe meg med disse amerikafarerne? Dette er en fortsettelse av innlegg 11295 og 11775.Kristen Kristiansen Grytnes f.16.2.1887 dro med Hellig Olav til Chicago 23.4.1909. Han bodde da i Sverdrupsgt 5 2 i Oslo. Agenten var Kjershow, årsaken var å tjene penger.I innlegg 11775 søker jeg etter en del etterslekt av denne Frantsen-slekta. Jeg har gått over utflyttede fra Lardal og har funnet at en del av dem faktisk reiste til USA. Nå har jeg kikket på det materialet som er lagt ut her, men har ikke funnet noe 'match'.I juni 1884 reiser familiefar og inderst Samuel Larsen Berg til USA, konen Maren Olette Jacobsdtr. 'bliver tilbage for senere at reise til Amerika'. I juni året etter tar hun med seg sine tre barn; Hilda Marie f.1877, Laura Jørgine f.1879 og Selma Mathilde f.1882 og reiser til USA for å (mest sannsynlig) møte sin mann. Men hvor de dro og hvor fra de dro eller med hvilket skip vet jeg ikke, men kanskje noen kan hjelpe meg med det.I januar 1885 står det i Lardal kirkebok; ungkar Herman Jacobsen Moen f.8.5.1863 og ungkar Peder Jacobsen Moen f.6.2.1865; 'disse brødre skal reise paa Ishavet'. Hva ville det si?I april 1882 reiser kone Trine Johanne Olsdtr. Bjertnes f.1851 til USA; 'hennes mann, Gunner Olsen Haug, er tidligere reist til Amerika'. Med seg tar hun sin sønn Oluf Gunnersen f.1875. De hadde også en sønn, Oskar Ingvald Gunnersen f.1877, men han leser jeg ikke noe til. Kanskje han er død? Fant han ikke død i Lardal!Tar imot all hjelp med stor takknemlighet. Mvh.Hege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Hege! Vi begynner øverst. Unge Grytnes var det nemlig 2 av, og begge immigrerte i 1909! I 1930 finner jeg:Grytness, Christian View Image Online Age: 41 Year: 1930 Birthplace: Norway Roll: T626_2488 Race: White Page: 4B State: Washington ED: 11 County: Grays Harbor Image: 0384 Township: Aberdeen Relationship: HeadGrytness, Christ Age: 43 Year: 1930 Birthplace: Norway Roll: T626_1093 Race: White Page: 30A State: Minnesota ED: 128 County: Hennepin Image: 0808 Township: Minneapolis Relationship: BoarderVi må kunne eliminere den ene, og jeg holder da en knapp på han som er 43 år, det er nemlig den 'eneste' forskjellen foreløpig! Denne Christ var gift, men bodde tilleie uten kona.Jeg foreslår at du bestiller følgende dødsattest: GRYTNESS, CHRIST CertID# 1939-MN-005329 Date of Death: 05/17/1939 County of Death:HENNEPINfor å se om dette er rett mann. Dersom det er, kan det se ut som han har en sønn: Grytness, Le Roy View Image Online Age: 12 Year: 1930 Birthplace: Minnesota Roll: T626_1093 Race: White Page: 30A State: Minnesota ED: 128 County: Hennepin Image: 0808 Township: Minneapolis Relationship: BoarderDenne gutten bodde altså sammen med Christ, var født i Minneapolis, av norsk far og mor f. i Minnesota (moren var altså ikke listet i tellingen sammen med Leroy og Christ)Jeg finner ingen Fru Grytnes som kan passe inn i denne familien, kanskje de var skilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

-------------------- Det finnes en Christ Grytnes i SSDI, men det er ikke 'din':CHRIST GRYTNESS Request Information (SS-5) SSN 503-32-1058 Residence: South Dakota Born 6 Sep 1886 Last Benefit: Died Dec 1963 Issued: SD (Before 1951)----------------LeRoy er her: LEROY A GRYTNESS Request Information (SS-5) SSN 469-09-5836 Residence: 57401 Aberdeen, Brown, SD Born 21 Feb 1918 Last Benefit: Died 23 Mar 1995 Issued: MN (Before 1951)Så, hvis Kristian holdt på Grytnes-navnet kan altså den som døde i 1939 være rett mann. Det eneste som kan bekrefte dette, er å få tak i dødsattesten hans, slik at du får fødselsdatoen.http://people.mnhs.org/dci/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Jeg slo opp på den linken du ga meg. Der er 'date of birth; not indexed', 'place of birth; not indexed'. Det vil vel si at de ikke har de opplysningene? Mvh.Hege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jepp. Bestill dødsattesten. Det hadde jeg spandert. Sto det forresten noe om giftermål e.l. i bygdeboka? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg så ikke spørsmålet ditt før etterpå...Det kan godt hende at fødselsdato står i dødsattesten selvom den ikke er indexert i indexen. Det har jeg sett før. Bestill attesten du! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Jeg prøver også å finne; 1887 - til Amerika - fra Lardal - Kristian Frantsen f.17.2.1857 - sønn av Frants Frantsen og Rine Sofie Kittelsdtr. - Attesteres Datum 6.10.1887.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.