Gå til innhold
Arkivverket

[#12245] Meldal: Svigerforeldra til Tore Eriksson Syrstad, f. 1700


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I bind 4 av Meldal bygdebok (Gard og ætt II), s. 510 - under Syrstad Sørgard står det:'Tore Eriksson, f. 1700, gm. Kari Jonsdt., f. 1712 (dt. til Jonas Johansson og Kona Anne Toresdt., f. Lo), kjøpte og fekk skjøte på halve Oppstuggu Syrstad 15. januar 1742 for 120 rigsd. og på odelsgården Syrstad frå faren 24. juli 1743 for 99 rigsd. Barn: 1. Erik, f. 1741. Overtok gården. 2. Jonas, f. 1743. Bygsla Nermoen. 3. Hans, f. 1745. Kjøpte Oppstuggu (Engan). 4. Marit, f. 1747, gm. Arnt S. Øverhoel 5. Johan, f. 1750, d. 1755 6. Peder, f. 1753, d. 1755 7. Anne, f. 1756 8. Anders, f. 1758, d. 1787'Anene til Tore er oppgitt i bygdeboka, men jeg finner ikke ut mer om anene til kona hans Kari Jonsdtr. Hvor kom faren Jonas Johansson fra? Jeg finner heller ikke noen Anne Toresdtr. Lo under noen av brukene i Losgrenda. Kan noen hjelpe meg videre med hvem disse to er? Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiFant dette i folketellingen 1701, Grutsetter:Tore Loe, 66 år, Sønner: Ole Toresen, 24 år, og Sifuer Toresen, 4 år. Neste familie som sto oppført: Johan Johansen, 72 år, Sønner: Andreas Johansen, 29 år, Jonas Johansen, 16 år og Petter Johansen, 14 år.Her tror jeg du har far og noen av søskena til Jonas Johansen som ble gift med Anne Toresdt. Loe. Tror også at Ole og Sivert Toresønner er Annes søsken.Dermed er det ikke Johan Andreasen Frank som er faren, slik jeg mente kunne være en mulighet. Mener framdeles at det likevel kan være Frank-slekt. Tror Johan Johansen, f. ca. 1629, kan være far til Andreas Johansen Frank på Karlstad. Selv om Andreas Johansen i folketellinga 1701 er 29 år (f. ca. 1672) og det i bygdeboka er oppgitt at han er f. 1668, kan det være snakk om samme mann. Det kan være en god del avvik på alder oppgitt i folketellinga i forhold til andre kilder. Andreas på Karlstad er ført som leilending der fra 1704. Selvsagt bør man prøve å finne flere opplysninger som kan bekrefte eller avkrefte denne teorien.Hvis det skulle vise se å være slik jeg har foreslått her, skulle altså foreldrene til Jonas Johansen (og Andreas Johansen på Karlstad) være Johan Johansen Swan (smelter)og kona Barbro Pettersdt. f. Frank, 1634, d. 1726.I tillegg til de som er nevnt i 1701 fant jeg også to døtre i kirkeboka. (samt Petter, nevnt i 1701)Johan Smelter:Barn: 1) Petter, døpt D. Oculi 1684 2) Margrethe, døpt D. Trinit. 1687 3) Barbro, døpt D. Esto 1690Du kan jo legge ut et nytt innlegg for å spørre om noen har kjennskap til Frank-slekta, og om de innehar opplysninger om Johan Johansen Swan (smelter) og hans familie.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Inger.Glimrende jobbet! Dette var virkelig et stort skritt i riktig retning. Jeg følger ditt råd og legger ut en slik etterlysning, så får vi se om dette kan føre oss enda nærmere en definitiv bekreftelse. Jeg må si din teori virker svært plausibel, og jeg ville bli overrasket dersom dette er feil.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Har hatt en liten gjennomgang av Frenche-slekta og Swan-slekta. I Innsetboka, s. 468, Flatmo Nordre, fant jeg at lensmann Andreas Karlstad er sønn av Johan Johansen Swan (også kalt Johan Johansen Smelter) og kona Barbro Pettersdt. Franche, f. 1634. (Slik jeg antok tidligere). Barbros far, Petter Frantzen Franche, var fra Flatmo Nordre og sønn av Frantz Franche, f. ca. 1585, som kom fra Tyskland til Kvikne. Det står der at Petter dro til Svorkmo og jobbet der og ved Grutsæter.Du skal få høre hva jeg og Leiv kommer til når det gjelder andre slektsforhold i disse slektene. Vi holder på å sjekke litt.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.