Gå til innhold
Arkivverket

[#12246] Når og hvor døde Johan Martin Gran - etter 1944 - i Oslo?


Gjest Astrid Gran Skjæret
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Gran Skjæret

Kan noen hjelpe meg med opplysninger om når og hvor Johan Martin (Juliussen) Gran døde? Han var født i Trøgstad 23. nov. 1875. Giftet seg med Gurine Hansdatter fra Eidsvoll ca. 1898. Bodde i Kristiania ved folketellinga for 1900. Han arbeidet da som maskinist på Grand Hotell. Her var han ansatt til han ble pensjonist. I 1913 flyttet Gurine og barna tilbake til Eidsvoll, men de var fortsatt gifte da hun døde i 1919.Fra 1937 til 1945 er han oppført i Oslo adressebok med adresse Brugt. 15, 5. etg. Han giftet seg igjen på sine eldre dager. I 1946 bor det ei enkefru Inga Gran i Brugt. 15, 5 etg. Av den grunn tror jeg at han døde i slutten av 1944 eller i løpet av 1945. Han finnes ikke blant døde i denne perioden i Oslo Domkirkes bøker. Oslo Byarkiv vil ikke gi meg adgang til evt. skattelister e.l. fra denne tiden, fordi det er for 'ferskt'. Jeg kan ikke komme på noen flere lure steder jeg kan leite. Håper noen kan hjelpe meg. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei!Brugt. med 'ulige side' tilhører Jakobs Menighet og med 'lige side' tilhører Vår Frelsers Menighet (Oslo Domkirke). Det kan være han finnes i kirkebøkene for Jakobs Menighet. Vaterland småkirkemenighet kan også være et alternativ. - hilsen May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Astrid! Håper alt er vel i kulda!!Ta en telefon til gravferdsetaten i Oslo, og hør om de fremdeles har ham i sine kartoteker! Det kan hende du er heldig, at graven ikke er slettet!Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei May Takk for svaret. Dette var nye opplysninger for meg, som må sjekkes nærmere.Hei Laila Her er alt vel, 11 kuldegrader er ikke noe å klage over!! Flott skiføre og julekortbilder hvor du snur og vender deg.Dessverre er gravferdsetaten forsøkt, med negativt resultat, men takk likevel. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei Laila Du verden så mye nyttig som finnes og så godt at det finnes gode hjelpere som kan fortelle om det. Jeg har ofte ønsket at jeg hadde en slik oversikt - nå vet jeg hvor den er å finne. Kos deg videre i varmen 'over there'. Her har vi 0 grader og vakker snø! Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Det aller lureste er å sjekke i navneregistrene til Anmeldte dødsfall i Oslo!!! Disse finnes på mikrokort på lesesalen på RA/SIOSelv om selve anmeldelsesprotokollene bare er filmet frem til midten av 1941 grunnet 60 års klausul er nemlig registraturen filmet frem til 1950. Her vil du jo garantert finne ham.Ellers er de veldig behjelpelige både med å se i gamle protokoller og det ene med det andre på hovedstadens gravlundkontorer for tiden. Årsaken er at det ikke er sesong.(Dette har Ingjerd og jeg lurt veldig mye på tidligere, men sist gang jeg ringte og hadde to eller tre ansatte i sving på én gang fikk jeg forklaringen: Nå på vinteren er det ingen pynting, urnenedsettelser el.l. - Det er tydeligvis samme mennesker som administrerer dette og svarer på telefonhenvendelsene).Hva jeg vil frem til er at hvis du spør pent skal du se du finner frem til de gamle opplysningene for gravstedet selv om det nå skulle være slettet.Hvordan går det ellres med slektsstevneforberedelsene?Mange hilsner Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei Geir. Dette var kjempefint!!! Jeg føler meg temmelig sikker på at det er riktig person. Det eneste jeg lurer på er hvorfor han da står oppført i Oslo adressebok for 1945. En forklaring er kanskje at det var krig og at det tok tid før nye opplysninger ble registrert. Kan jeg spørre deg om hvor du fant dette dødsfallet? Kunne vært greit å ha som kildehenvisning. Hjertelig takk for hjelpen.Hei Marius Takk for opplysningene. At vinteren er en bra tid for å kontakte gravlundskontorer skal jeg merke meg.Forberedelsene til slektsstevnet er igang og jeg har fått løfte om at notene til Trøgstadsangen skal komme om ikke så lenge.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kilde: Oslo Skifterett, register til dødsfallsprotokoll, nr.348 II. Adressebok for Oslo var vel neppe ajour pr. 31.12, men dette kan de nok hjelpe deg med på Byarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.