Gå til innhold
Arkivverket

[#12247] Meldal: Lars Olsen Uv i Viken, g.m. Anne Kristensdtr. Storås, f. 1750


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I Meldal bygdebok, bind 5, Gard og Ætt III, s. 207 står det: 'Kristen Endresen, f. 1714, kjøpte gården og fikk skjøte 10. juli 1744 fra premierløytnant Søren Schielderup, for 240 riksdaler. Av dette lånte han 140 riksdaler mot pant i eiendommen. Kristen ble gift i 1746 med Magnhild Olsdatter Espås, f. 1717.Barn: 1. Endre, f. 1747, d. 1748 2. Ole, f. 1748, d. 1749 3. Anne, f. 1750, g.m. Lars Olsen Uv i Viken. 4. Ole, f. 1754. Overtok gården. 5. Endre, f. 1757. Tømmermann. Død 1825. 6. Kristen, f. 1761. Overtok Sørgard Sten.'Anne, f. 1750, er min 4. tippolemor, og hennes aner er godt dokumentert i bygdeboka. Jeg finner imidlertid ikke mannen hennes Lars Olsen Uv i Viken. Jeg har kikket i bygdeboka under Viken og Uv, men uten hell.Er det noen som vet hvor denne Lars Olsen Uv stammer fra? Hvem var hans foreldre? Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

For meg høres det ut som om 'Lars Olsen i Viken' kom fra Uv, men bodde i/på Viken. 'Uv' må vel da være Uv gård i Rennebu eller evt. Uv i Oppdal. Men hvor er Viken? Det finnes så mange Viken. Det skulle vel ikke være en feiltolking av Viggen (nå Viggja)?Når det kommer til stykket, så kan man ikke alltid stole på bygdebøkene i slike saker. Hva sier originalkildene og hvor mye tolkning har bygdeforfatteren lagt inn? Jeg ville ha prøvd å finne ut hva som står i kirkeboka ved vielsen eller evt. sett om det fantes et skifte etter Annes mor eller far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiHar en teori om hvor Lars Olsen Uv kommer fra, og hvem som var hans foreldre.Har avskrift av et skifte i 1755 etter Ole Jonsen Uv. Enken er Ingeborg Larsdt.Deres barn: 1) Jon Olsen, 12 år (altså f. ca. 1743) 2) Lars Olsen, 8 år (altså f. ca. 1747)Denne Ole Jonsen som det her er skifte etter, kommer fra en husmannsplass under gården Tverdal i Rennebu, kalt Verjbrua (også Tverdalsbroen, Bruen, Tverbru) Det står om disse på s. 103, bind I i Rennebu bygdebok, men ettersom de eldste kirkebøkene ikke var brukt da boka ble skrevet, har jeg funnet en del nytt her.Jon Knutsen Verjbru, f. ca. 1671, g.m. Jodda, f. ca. 1679, d. 1745Barn: 1) Knut, f. ca. 1701, 1733 g.m. Randi Håkensdt. Hol (s. 258, bind IV)2) Ole, f. ca. 1703, 28.3. 1742 g.m. Ingeborg Larsdt. Snoen, f. ca. 1703, Meldal3) Siur, f. 1705 (ikke helt sikker på om han hører til her, eller på Vangsbrua)4) Siur, f. 1706, 28.12. 1745 g.m. Jodda Andersdt. Sugestad, Meldal (s. 317 III, Meldal)5) Mildri, f. 1709, 1730 g.m. Ole Uf (se Haukøyen, s. 204 IV)6) Knud, f. 1711 (heller ikke helt sikker på om han hører til her eller på Vangsbrua)7) Lars, f. 17148) Malena, f. 1719 (samme usikkerhet som med de to andre) Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei igjen Inger.Du synes å være nærmest uutømmelig når det gjelder Orkdal. Atter en gang takk!Vet du hvor han har tatt dette Uv-navnet stammer fra? Siden han også er fra Tverdal mener jeg. Bodde familien hans på Tverdal ved skiftet?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiOle Jonsen, far til Lars, er født på Tverdal. Ole og familien bodde på Uv i Rennebu,(både Lars og broren Jon er født på Uv) og det var også der skiftet ble foretatt.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.