Gå til innhold
Arkivverket

[#12250] Knut Aamundsen, Davik, Rugsund, Romdalen


Gjest Torstein Lund
 Del

Recommended Posts

Gjest Torstein Lund

Jeg forsøker å finne foreldrene til Knut Aamundsen, fødd i 12 mars 1868 og døpt i Rugsund kirke. Det står att foreldrene var Abelone Andersdatter som bodde på Hæssevik og Aamund Knuts. som bodde i Romdalen, og de var ikke gift. Jeg kan ikke finne noen i FT 1865 som passer veldig godt. Kan noen se i kirkeboken for Rugsund om det er mere detaljer om hvor foreldrene kom fra. Hvor er Romdalen? mvh, Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Abeline var født 03.06.1844 og døpt i Rugsund 15.06.1844 av foreldre Anders Larsen Hessevig og hustru Christi Jacobsdatter.Hun døde på Hessevig 23.03.1863 og var gravlagt 29.10.1863 (født ca.1791) og Anders døde samme sted 28.05.1847 og ble gravlagt 01.06. samme år.Jeg vil anta at Aamund Knudsen var fra Romsdalen(Møre&Romsdal). Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror at det er Anders Larsen og Christi Jacobsdatter som giftet seg i Gloppen 02.07.1819.Han kom fra Wambsetter.Og da er det vel foreldrene tii Anders (Lars Andersen og Synnøve Nilsdtr.) som befinner seg samme sted i 1801 med bl.a. sønn Anders 6år.Lars Andersen Wambsetter og Synnøve Nilsdtr. Biørlaug giftet seg i Eid 28.01.1781. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Abeline Andersdatter giftet seg i Selje 14.08.1875 med Johannes Andreas Jetmundsen Øren f. ca. 1843.Jeg finner familien på Stokkevåg i Selje 1900, med to sønner Anders f.1883 og Rasmus f. 1888.Anders Peder Reinhardt f.26.03.1883 på Sjåstad i Selje og Rasmus Johannes f.30.10.1888 på Stokkevåg.I databasen for fødte i Fylkesarkivet Sogn og Fjordane finner jeg at Abelone og Johannes fikk fem barn i Selje fra 1875 til 1888. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torstein Lund

Jeg fant en Aamund Knuts. f 1844 i Sogndal, på garden Gurvin. Er det mulig at en fra Sogndal ville ha arbeidet i Davik? Jeg kan ikke finne Aamund i FT 1875, og han er ikke oppført som gravlagt i SF databaen, så hva skjedde med ham?Han er heller ikke i emigrantregistre for Bergen.mvh Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var nok ikke umulig at noen reiste fra Sogndal til Davik.Men det har vist seg tidligere at ikke alle opplysningene som ble gitt presten var helt korrekte i forbindelse med at barn ble født utenfor ekteskap.I Fylkesarkivets database har man prøvd å tyde hva presten skrev i kirkeboka om Aamunds fødested (F??e af Romdalen).Jeg vil tro dersom dette er riktig at vi snakker om et sted i Møre og Romsdal.Dersom noen har tilgang til kirkeboka for Rugsund i Davik 1868 , ville det ha vært fint om noen kunne prøve å tyde hva som egentlig står der.Knut ble døpt 29.03.1868 i Rugsund kirke i Davik.I landsdekkende søk for 1865 finnes kun fire Aamund Knut/dsen , hvorav to i Sogn og Fjordane.Men om navnet var Amund finner du bl. a. 14 personer i Møre og Romsdal.1875 tellingen for Sogn og Fjordane inneholder kun et register over hvor mange personer som oppholdt seg på de ulike gårdene.Skal du ha muligheter til å finne denne Aamund/Amund tror jeg du trenger hjelp til å tyde kirkeboka. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Far til Knud Aamundsen kan være, Aamund Martinus Knudsen fra Vanylven født 27/10-1832 døbt 4/11-1832-Foreldre Knud Dagfindsen og Pouline Amundsdatter. Fra Vanylven til Davik var det jo ikke lange avstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torstein Lund

Rune, Hvis Christi Jacobsdatter er moren til Abeline Andersdatter, så var hun 53 år gammel når Abeline var fødd. Kan det være riktig? Hvor ofte skjedde det att eldre kvinner fikk barn? mvh Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg har sett i bygdebok for Syvde og der står det at Amund Knudsen døde allerede i 1847. Jeg har sett i Kb for Rugsund i 1868 og jeg mener der står Ungkarl Amund Knudsen Five af Romsdalen og pige Abeline Andersdr. Hessevik i Daviks prestegjeld. Jeg har ikke kb eller BB for den del av landet, så du må enten håpe at noen her i Digitalarkivet kan hjelpe deg eller hendvende deg til Statsarkivet i Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.