Gå til innhold
Arkivverket

[#12253] Inderøy: Niels Baardsen Snerting (f. ca. 1720).


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Niels var gift med Karen og hadde ei datter som het Marith Nielsdtr. (1754-1821). Marith var gift med Anders Nielsen (1764-1822). De bodde i Inderøy i Nord-Trøndelag.Mer vet jeg ikke. Vet dere?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Snerting er en gård, og brukeren på begynnelsen av 1700-tallet het Olle Erichsen. Han måtte imidlertid gå fra gården, og i 1706 hadde den ligget øde i lang tid. Navnet Niels Baardsen er et navn som veldig godt kan komme fra dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Tronstad

I 1755 var Niels og Karen brukere på en av de to Snerting gårdene. Niels 36 år og Karen 40 år. De hadde barna Karen 6 år og Merite 1 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk til Sissil og Ole.Altså var Niels Baardsen født ca. 1719 og Karen ca. 1715.Ole: Kan Karen ha vært fra denne gården og at gården var blitt delt ca. 1750? Sissil: Hvor kan Niels komme fra dette området? Kjenner du noen Baard, f. ca. 1690?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Når jeg skrev at Niels Baardsen godt kunne være fra dette området, betyr det bare at navnet hans ikke er uvanlig i området - og da mener jeg både Inderøy og bygdene rundt. Jeg har ikke noen klare kandidater til foreldre - da hadde jeg nok skrevet det i første innlegg...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Sissil!Siden det var to Snerting-gårder og Olle Erichsen satt på den ene (eller eneste?): Kunne Karen være hans datter og hete Karen Olsdtr.?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Selvsagt KAN Karen være Olle Erichsens datter, men dette blir jo ren gjetning fullstendig uten grunnlag. Husk også at gården hadde vært øde lenge i allerede i 1706. Når det er sagt, er det liten tvil om at slektene var konsentrert rundt 'sine' gårder, men man må ha et langt større tidsperspektiv for å kunne se dette mønsteret.Jeg ville heller konsentrert meg om navnekombinasjonen Niels og Baard. På slutten av 1600-tallet finner du denne kombinasjonen på gårdene Vang og Melhus (samme slekt) på Inderøy. Om din Niels har forbindelse til disse slektene, vet jeg ikke. Jeg klarer ikke å finne noen mulige fedre til Niels i rett alder. Men siden dette er det eneste utgangspunktet du har, kan det jo være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk igjen til deg, Sissil!Jeg må bare høre om noe ute i det ganske land har noen oversikt over de nevnte gårdene Vang og Melhus i Inderøy. Finnes det der noen Baard og Niels?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Tronstad

Datter Karen var fødd 25.7.1748 og da på gården Hogstad. Hogstad er nabogård med Melhus forøvrig,så det kan være en forbindelse. De har altså flyttet fra Hogstad til Snerting etter 1748 og før 1753 da Marite blir fødd (1/12-1753) og da 'i Snertinga'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Ole, igjen! Svært gode retningslinjer.Er det noen som har oversikt over gården Hogstad? Hvem bodde der omkring 1750? Var det noen Niels eller Baard?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Hermod Moursund

I kirkeboka het det 18. okt. 1752 at soldat Niels Baardsen ble trolovet med 'Maritta Andersdtr.'. Det vil altså si at Karen da var død.Det betyr igjen at det er Maritte Andersdtr. som er mor til Marith Nielsdtr. (f. 1.12.1753). Og ikke Karen!Hvordan kommer vi videre? Vet noen hvem Maritte Andersdtr.'s foreldre er?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Hermods spørsmål: 'Er det noen som har oversikt over gården Hogstad? Hvem bodde der omkring 1750? Var det noen Niels eller Baard?'Niels Baardsen Hogstad, gift med Karen Olsdatter, fikk datteren Karen (1748) og sønnen Baard (1751).Andre oppsittere/brukere av Hogstad i samme tidsrom er: Amund Jonsen Hogstad (nevnes 1734) Hans Andfindsen Hogstad (nevnes 1749) Hans Michelsen Hogstad, gift med Margrethe Gundersdatter, disse hadde 7 barn i årene 1733 til 1745. (Muligens hadde de flere barn før 1733, kirkeboka for Inderøy starter da). Jon Eriksen Hogstad (barn 1748) Johan Hansen Hogstad, gift med Sølvi Hansdatter, 3 barn fra 1746 til 1752.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.