Gå til innhold
Arkivverket

[#12257] Aust-Agder,Søndeled,Egelands Verk, 1801, Christen Jørgensen


Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

I FT 1801 for 0901 Risør under Egelands Jernverk, finner jeg familien Christen Jørgensen med ektefelle Johanne Christensdtr, samt sønnen Alv Christensen 11 år. Jeg leter en Alv Kristensen Verket, som 11.6.1810 gifter seg med Kari Olsdotter og som i sept 1821 får en datter Live Alfsdotter.Hvem er denne Christen og Johanne ? Hvor kommer de fra og hva skjer med dem ? Kjenner noen til denne familien eller har gode forslag til hvor jeg kan finne mer om familien. Blar gjennom Søndeled bøkene men de er ikke lett å finne fram i. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Har du sjekket personregisteret? Det finnes nylig utgitt et personregister til bind III, IV og V. Det fårdu bl.a. kjøpt i Risør i Lindstøl Bokhandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

1. Finner ikke noe aktuelt i navneregisteret for Søndeledbøkene.2. På microfiche fins folketellinger for Søndeled 1825 og 1845, iflg. DIS's hjemmesider.3. Vær oppmerksom på at Søndeled hørte til under Gjerstad prestegjeld inntil 1745.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk til dere med innspill. Var ikke klar over personregisteret,men forstår Kjell dithen at det er det du har sjekket. God ide med FT 1825/1845, skal bestille inn dette. Ja, slekten går i fra datteren Liv Alfsdatters ekteskap til Grantangen,Kveim i Gjerstad, og så vidt jeg forstår var det mye trafikk mellom Søndeled og Gjerstad. Må kanskje se litt nærmere på kirkebøkene for evnt stedsreferanser. Jeg fant også en referanse til Dybvåg på IGI uten at jeg har lagt vekt på den foreløpig. I Søndeled boka er det nemnd at det finnes flere kilder til befolkningen som var tilknyttet verket, men kjenner noen til hva som er tilgjengelig der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Christen Jørgensens dåp er vel denne som jeg har funnet i FamilySearch (FS): Christen Jørgensen, døpt i Søndeled 25/4 1766. Det kan jo passe nokså bra med aldersangivelsen i ft. 1801 (36 år). Foreldrene hans er i FS oppgitt som Jørgen Christensen og Maren Vroldsdr.Jeg har sjekket bygdebok for Søndeled (men har bare hatt tilgang til bind V: Indre Søndeled). Der har jeg ikke funnet verken Christen Jørgensen, foreldrene hans eller kona Johanne Christensdatter. Men jeg tror likevel jeg har vært nokså nær. Alv-navnet er et godt spor - fordi det er hyppig i bruk på gårdene Sevik, Sjåvåg og Homme - der familiene var svært involvert i hverander på 1700-tallet. Jeg har funnet en Alv Kristensen på Sevik (døpt 25/7 1771 - død 19/11 1844), en Alv Kristensen på Sjåvåg (døpt 23/10 1808) og en Alv Kristensen som gifter seg med Ingeborg Alvsdatter Homme 9/6 1783. Her har vi med tre navnebrødre å gjøre, som alle er i slekt. Og det skulle undre meg mye om de ikke også er slektninger av 'din' Alv Christensen som er 11 år i 1801. Jeg vil i så fall gjette på at forbindelsen er knyttet til mora, Johanne Christensdatter - i og med at dette navnet også går igjen i Sevik-Sjåvåg-slektene.Vel, det var dessverre alt jeg fant i dag. La meg føye til at alle de tre aktuelle gårdene ligger i nærheten av Egelands Verk. Det er sannsynlig at Christoffer Jørgensen og kona kom fra nærområdet. Christoffer er kalt 'dagarbeyder' i ft. 1801. Dagarbeiderne var ikke fast ansatt ved verket, og mange av dem kom fra gårdene rundt om - i motsetning til masovnsarbeidere og hammersmeder som pga. de spesialistfunksjonene de skulle fylle, gjerne ble rekruttert fra andre norske verk eller fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jørgen Christensen og Maren Vroldsen gifter seg i følge F.S. 6.okt 1743 i Søndeled.LenkeDe får også en sønn Christen Jørgensen dpt 17 mars 1748 i Søndeled, i tillegg til den Christen Jørgensen som ble dpt. 25 april 1766.Mulig at første sønn er oppkalt etter en avdød bror.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er overbevist om (kanskje med unntak for den siste) at du har truffet blink. Jeg rekker sannsynligvis innom Statsarkivet i Kristiansand på torsdag og skal da sjekke litt i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg tror jeg dessverre har blingset litt på den sist nevnte kandidat, med mindre han har vært gift tidligere. Det er jo ekteskap og ikke dåp jeg fant for han.Ellers er det som du sier, svært mange Alf og Christensen familie på disse gårdene i Søndeled. i 1801 tellingn.LenkeMvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Fantastisk. Her var det mange nye spor og indisier. Setter stor pris på dette, Hjertelig takk skal dere ha.Har du anledning til å sjekke på Statsarkivet i tillegg,Oddbjørn, får jeg si som en annen sa: 'You made my day'. Såvidt jeg har funnet ut er det dårlig med nyere kilder som bygdebøker og annet for dette området.Hvis du kan angi hvilke filmer som gjelder kan jeg få lånt dem inn til lokalbiblioteket for ytterligere gjennomgang. Mbh Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Til info så har jeg notert dette fra tidligere om denne familien: Kari Olsdotter. Hun giftet seg med Alv Kristensen, 11 jun 1810 i Søndeled,Risør,Aust Agder. Barn: i Johanne Alvsdotter, f. 0 ___ 1818 i Søndeled,Risør,Aust Agder, døpt 24 mai 1818 i Søndeled,Risør,Aust Agder. 2. ii Liv Alfsdatter f. 2 sep 1821.2. Generasjon2. Liv Alfsdatter, f. 2 sep 1821 i Egeland Jernverk,Gjerstad,Aust-Agder, døpt 16 sep 1821 i Søndeled,Risør,Aust Agder. Hun giftet seg med Ole Vraalsen, 5 jun 1843 i Søndeled,Risør,Aust Agder, f. 4 nov 1818 i Gjerstad,Aust-Agder, (sønn av Vraal Jonsen og Siri (Sigri) Olsdotter). Barn: 3. i Vraal Severin Olsen f. 20 sep 1843. ii Karen Olsdotter, f. 7 des 1846 i Gjerstad,Aust-Agder, døpt 1 jan 1847. iii Kittil Olsen, f. 5 okt 1851 i Gjerstad,Aust-Agder, døpt 26 okt 1851 i Gjerstad,Aust-Agder. iv Alf Olsen, f. 25 mar 1858 i Gjerstad,Aust-Agder, døpt 25 apr 1858 i Gjerstad,Aust-Agder. v Ole Olsen, f. 22 nov 1863 i Gjerstad,Aust-Agder, døpt 13 des 1863 i Gjerstad,Aust-Agder.3. Generasjon3. Vraal Severin Olsen, f. 20 sep 1843 i Egeland Jernverk,Gjerstad,Aust-Agder. Han giftet seg med Kirsti Larsdatter, 22 jul 1864 i Sannidal,Telemark, f. 12 jan 1839 i Gjerstad,Aust-Agder, (datter av Lars Bentsen og Guri Kittilsdotter) døpt 17 feb 1839. Vraal døde 9 nov 1902 i Kragerø,Telemark, gravlagt 10 nov 1902 i Kragerø,Telemark. Barn: i Ole Vroldsen, f. 13 feb 1865 i Sannidal,Telemark, dåp 16 apr 1865. ii Lars Olsen Strand, f. 0 ___ 1868 i Kragerø,Telemark. Han giftet seg med Kirsten Olsen. iii Olava Levine Olsen, f. 0 ___ 1869 i Gjerstad,Aust-Agder. iv Ole Severin Olsen, f. 0 ___ 1873 i Kragerø,Telemark. Han giftet seg med Anna Elevine Nilsdotter Hægeland, 1911, f. 0 ___ 1883 i Kristiansand,Vest--Agder, d. 0 ___ 1943 i Kragerø,Telemark. Ole døde 0 ___ 1925 i Kragerø,Telemark. v Karl Wilhelm Wroldsen, f. 23 sep 1879 i Kragerø,Telemark. Han giftet seg med Emilie Sørensen, 15 nov 1903, f. 0 ___ 1886 på Tjøme,Vestfold, (datter av Jon Sørensen og Lovise Andersen) d. ukjent. Karl døde ukjent. vi Georg Sophus Wroldsen, f. 27 des 1883 i Kragerø,Telemark. Han giftet seg med Aagot Marie Bodahl, 23 okt 1910, f. 12 des 1880 i Oslo, (datter av Lars Bodahl og Marie Elisabeth Johannesen) d. 4 jan 1932 i Kragerø,Telemark. Georg døde 29 apr 1961 i Kragerø,Telemark.Mbh Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Her har du vel da en del av familien i Sannidal i Telemark. LenkeJeg ser at det er mange kilder som ligger undet Sannidal, Telemark, Digitaliset.Jeg mener også at jeg har støtt på en del historie under Skien eller Porsgrunds biblioteker.Skal se hva jeg finner, hvis du ikke kjenner de kildene fra før? Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant ikke mye av interesse under historie ved Porsgrund eller Skien bibliotek i første omgang.Her der vel Vraal Severin Olsen i Kragerø som enkemann i 1900. LenkeJeg leter selv etter opphavet til min tippoldefar, Ole Voldsen, f. ca 1780.d. 1832 som matros i Stavern.Under leting etter han har det ført meg innom diverse Vraal/ Vrol i Telemark, derav interessen for disse navnene.Jeg har ikke funnet løsningen til nå, men gir ikke opp.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hei Gunn. Ja dette var kjente saker. Har funnet dette og det stemmer med andre notater og kilder. Jeg har også en Ole Vraalsen men han er født i 1818 så er nok ikke 'din'. Kjempefint om du kommer over noe mer. mbh Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg foreldre og søsken til Emilie Sørensen på Tjøme i 1900. LenkePå hjemmesiden til DIS Vestfold ligger det mye omTjøme-gårder, hvis du er interessert i det.Skal se hva jeg finner om denne familien der ute.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under søk på gårder på Tjøme finner jeg pige,Karoline Emilie Sørensdatter f. 1880, Dramsås, Nes, Hvasser, Tjøme, utflyttet til Skien.Dette ev vel muligens den Emilie som du nevner.Prøver med en lenke til Gårder og slekter på Tjøme, men det kan hende du selv må finne henne ved å trykke på menyknappen under NES. Det står både slektoversikter, og inn og utflyttere. http://home.online.no/~srasmu/Hilsen Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å si at hvis du går inn og søker i slektene under gård, Nes på menyen på hjemmesiden, finner du bøde søsken og besteforeldre til Karoline Emilie Sørensen under slekt på gården. ( Du kan søke på etternavn Sørensen,og fra Sørensen, Karoline Emilie får du opp anene hennes.) Søsken er også søkbare fra etternavn Sørensdatter,Sørensen.Ha en hyggelig kveld. Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg antydet i innlegg 9 at jeg skulle prøve å få til et besøk på Statsarkivet i dag. Det ble dessverre kun en svært kort visitt som det nok ikke kom så mye ut av. Siden Søndeled tilhørte Gjerstad sogn fram til 1745, for så å bli overført til det nyopprettede Risør sogn, så kan det være litt plundrete å finne rett kirkebok. I hvert fall hvis man har dårlig tid. Jeg kikket litt i MINI A1 for Risør (1746-1812) og fant riktignok Christen Jørgensens dåp der - men det var ingen originalinnførsel, kun en opplisting (antakelig ført i ettertid) over de døptes dåpsdato, navn og opplysning om farens navn. Altså ingen faddernavn. Det jeg da fikk bekreftet, var at Christoffer Jørgensen ble døpt i Søndeled 25. april 1766, og at faren var Jørgen Christens. Verket. Muligens finnes det flere opplysninger i klokkerboka (Risør KLOK B1 [1747-1812]), men det rakk jeg dessverre ikke å sjekke.Jeg har ellers stor tiltro til at Gunn Huglen er på rett spor m.h.t. Maren Vroldsdatters herkomst, og muligens kan hun også ha funnet rett far (han som er født i Gjerstad i 1714).En dag jeg har bedre tid, skal jeg ta en ny arkivrunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk igjen. Jeg setter stor pris på dette. Skal prøve å få lånt inn filmer fra dette området hit også.Har også stor tro på Gunns sine funn og har de på blokken for videre undersøkelser. Mbh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.