Gå til innhold
Arkivverket

[#12258] VF: Var Henrik Paulssøn utarving av Anders Arnessøn Gjermundrød?


Gjest Øystein Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Jakobsen

Henrik Paulssøn (1737-1783) var min 3. tippolderfar. Han holdt visstnok til en stund på Lingelem (Sandar) og også på Skjelbrei (Skjee i Stokke) der han var gift med 1) Else Nilsdatter og 2) Margrete Abrahamsdatter.I L Berg (Stokke, en bygdebok) omtales Henrik Paulssøn under Skjelbrei som utarving av Anders Arnessøn f. 1712, død 1766. Han var fra Gjermundrød i Andebu.Er det noen som vet - eller kan sjekke Andebu bygdeboka - om det finnes noen forbindelse fra Anders Arnessøn til Henrik Paulssøn!?Jeg har foreløpig ingen andre ledetråder til Henrik Paulssøn's aner, så jeg er takknemlig for innspill.Mvh Øystein Jakobsen Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Hei! Du har sannsynligvis funnet dette selv, da jeg ser dette har ligget ute i 1 år:På side 294 i Arne Gallis Andebu bygdebok bind II: ”En Hans Pedersen 1707-37. Han var fra Dokken i Svene i Numedal., d. 1737. han var en av 6 søsken som på denne tiden 'utvandret' til Vestfold. Av disse kom foruten Hans enda 4 til Andebu: Halvor til Nordre holt og Gravdal, Gulbrand til Gravdal, Gullaug ble g. m. Gunder Åsen og bodil g.m. Ole Olsen Nordre haugan.G.M. Kirsti Gulliksdatter, f. 1684, d. 1765 på Skjelbred i Skjee.. 10 barn, hvorav 5 vokste opp.:1. Kari, f. 1710, g.m. Knut Eriksen Nedre Gjermundrød. 2. Guri, f. 1715, sinnsyk, bodde på Skjelbred. 3. Peder, f. 1718, se nedenfor.((f. 1718, d. 1798, gift 2 ganger, 16 barn tilsammen, 8 døde små)) 4. Gunhild, f. 1723 sinnsyk, d. 1761 5. Gullik f. 1725, d. 1739.Etter hans' død hadde arvingene gården et par år, inntil enken ca. 1739 giftet seg igjen med Anders Arnesen Skjelbred i Skjee. De bodde vist på Gjermundrød til ca. 1744, da Anders flyttet til Skjelbred og solgte sin part i Gjermundrød til stesønnen Peder Hansen.”Det ser da altså ut til at etter at Hans Pedersen døde, så giftet enken Kirsti Gulliksdatter seg med Anders Arnesen Skjelbred fra Skee.Det har tydligvis vært kontakt med Skjelbred, da barn nr. 2 bor der.Men hvor Henrik Paulssøn kommer inn, det har jeg ikke funnet.Hvis du selv har funnet ut dette og mere, så gi meg beskjed. Hvis ikke, så kan jeg prøve å lete litt til. Kanskje det er noen faddere som går igjen mellom disse barna på Gjermundrød og dine folk i Skee?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Du har kanskje sett at Henrik Paulsen var forlover i 1772:Digitalarkivet: Forlovere i Stokke 1720-1815. [119/9] Rettar til dataene: Ketil Firing Hanssen Post 1742-1747 av 3608 totalt i databasen Bok Side År Fornavn Etternavn Bosted Fornavn brudgom Etternavn brudgom Bosted brudgom Fornavn brud Etternavn brud Bosted brud 1741 3 127a 1772 Ander Christensen Schildbred Anders Hansen Magrete Hansdatter Gieen1742 3 127a 1772 Henrich Povelsen Schildbred Anders Hansen Magrete Hansdatter GieenI Digitalarkivet fant jeg også vielsene med Else Nilsdatter i 1768, og Margrete Abrahamsdatter i 1772. Men det har du vel funnet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Er litt usikker på om jeg har levert tilbake bygdeboka for Sandar, men skal kikke hjemme. I Vestfold-slekt fant jeg dette: Sandar kirkebok. Konfirmerte 1734-1788.ID: 1027 Kirkebok: 2 Side: 137a År: 1755 Nr.: 19 Kirkedag: Dom 19 p T Dato: 05.10.1755 Fornavn: Henrik Etternavn: Pouels. Bosted: Råstad N Kjønn: M Hvis jeg har boka hjemme, så skal jeg kikke etter Hernik under Lingelem og Råstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

I 1801 tellingen for Stokke,Schildbered , ser det ut til at Henriks 2. kone er gift for 3.gang med en Mikkel Larsen. Det må da være henns datter med Henrik som er nevnt::Michel Larsen Mand 32 1ste ægteskab Gaardmand M 1810 Margrethe Abrahamsdtr Kone 57 3 ægteskab K 1811 Anne Maria Henricsd Datter 19 Ugift Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Fra bygdeboka i Stokke:Anders Arnessøn 1740-66, f. 1712, død 1766, var fra Gjermundrød i Andebu. Han eide i de første aar bruket sammen med forannævnte Peder Olssøn, men blev senere eneeier. Anders var gift med'Kirsten Gulliksdtr., f. 1684, død 1765. De var barnløse, men Kirsten hadde tre barn av første egteskap, sønnen, Peder Hanssøn, og døtrene Karen Anne og Kirsten. Paa skiftet efter Anders Arnessøn 1768 blev bruket delt mellem hans utarvinger, og efter adskillige kjøp og salg dem imellem blev Henrik Paulssøn og Hans Kristenssøn eiere, den første for 3/4 parter, og den anden for 1/4 part. 'Hva er 'Utarvinger'? , hvorfor nevnet bygdeboka at Kirsti Gulliksdatter hadde tre barn med Hans Pedersen i Andebu: Peder Hanssøn, og døtrene Karen Anne og Kirsten?Bygdeboka i Andebu nevner 10 barn, hvorav 5 vokser opp: Kari, Guri, Peder, Gunhild og Gullik ????Er det jeg som har rotet det til, eller er det noe riv ruskende feil her?Jeg får kikke mere på det i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Når en person døde, skulle han arves. Normalt arves personene av enke/enkemannen og deres barn. Barna kalles livsarvinger.Dersom personen ikke hadde livsarvinger, skulle vedkommende arves av utarvinger. I første omgang er dette søsken eller søskens barn. Dersom ikke disse finnes, går man til søskenbarn og søskenbarns barn.Anders Arnesens stebarn (barna til Kirsti Gulliksdatter) er ikke verken livsarvinger eller utarvinger, og blir uinteressante i sammenhengen.Slik jeg tolker utsnittet fra bygdeboka, som Solfrid gjengir i (6), er det ikke nødvendigvis gitt at Henrik Paulsen og Hans Kristensen var blant utarvingene til Anders Arnesen. Det kan være at de har kjøpt gården av utarvinger - det virker litt uklart.Her må man inn i skiftet og finne ut hvem Anders Arnesens (ut)arvinger virkelig var. Før det blir det uinteressant å diskutere, med mindre det finnes en referanse til Anders Arnesens slektstilhørighet et eller annet sted i bygdeboklitteraturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Skifteprotokollen for Søndre Jarlsberg for åra rundt 1768 er dessverre tapt. Dermed kan det bli vanskelig å få fullstendig oversikt over utarvingene, men gjennom pantebøker og tingbøker bør det være mulig å kartlegge transaksjonene, og dermed indirekte hvem som var arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Jakobsen

Hei Solfrid og Kristian. Vil bare si at det er trivelig når gamle innlegg vekkes til live :-) Nei jeg har latt denne tråden ligge, så fremdeles er all informasjon interessant. Skal sette meg ned å se nøyere på det som dere har skrevet nå.Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.