Gå til innhold
Arkivverket

[#12263] Kirkebok for Jevnaker - Ole Olsen født 1800


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Har noen tilgang til kirkeboken for dette området? 'Min' Ole Olsen var ifølge folketellingen for 1865 født ca. 1800. Det er i hvert fall en som er født på Hovland da, men hvordan finner jeg ut om det er 'min' person?Han jeg søker var gift med Dorthe Jensdtr f. ca. 1807 på Jevnaker. De levde i 1865 i Storskoven, Brattholdt, Jevnaker og hadde tre barn; Lars, f. 1840, Dorthea f. 1842 i Lunner og Peder f. 1844 på Jevnaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Kari, det er kanskje de som er gift 6/1-1828. Han soldat, 26 år , Jonsrud og hun 22 år Skøyen. Det er 2 Ole Olsen f.i 1800, 1 i 1802, 2 i 1803. Det er ingen Dorthe f. i jevnaker/Lunner som kan passe. Hun er kanskje fra Nitedal. Etter Dorthea og Peder Førøvrig født i LUNNER, kommer Tobias i 1847 og Oline i 1850. Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Hans! Hjertelig takk skal du ha. Det står vel ikke noe om foreldre eller forlovere ved dette ekteskapet? Sitter du tilfeldigvis med kirkebøkene for hånden?Eller har du noen faddere også, siden du har funnet barna også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Odd Kjetil - den linken fikk jeg ikke til å virke. Men jeg har funnet ut mer om hvor barna befinner seg senere: Tobias forsvinner helt, men de andre vet jeg mer om: Følgende 3 barn bor med foreldrene på Storskoven af Bratholdt i 1865: Olsen, Lars. Hjelper faderen. 26 år. Olsdtr, Dorthea. 24 år Olsen, Peder. Hjelper faderen. 22 år Alle født i Jevnaker (Lunner sogn) Datteren Oline, 16 år, er tjenestejente på Skøien østre på Jevnaker.I 1975 bor Peder, Oline og Dorthea, med bl.a. sin far som er enkemann på Finkjernet, Hadelands søndre Almenning (Wedel Jarlsberg). De to første er ugifte, mens Dorthea er tilreisende sammen med ektefellen Andreas Halvorsen og to barn. Alle er født i Lunner/Lynner/Jevnaker, bortsett fra det yngste barnet som er født i Hakedal (Nittedal).I 1900 bor Peder som enkemann med 7 barn på Fintjærnet, Rygningsplads.I 1865 bor en Maria Jensdtr på 62 år på Skøyen i Nitedal med sin familie. Det kan jo saktens være søster til Dorthe Jensdtr som da er ca. 58 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

Ved å søke på Jevnaker, kommer du frem til siden jeg mente. kommer ikke inn selv heller på linken, men det går bra med å søke. Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Thon

Hei Kari. Ifølge et notat om noe Hadelandsslekt, som jeg har liggende, er ekteparet som vi finner på Storskoven under Bratholt i 1865 de som ble viet 6/1-1828. Dorte Jensdtr skal være datter av Jens Torgersen og Kari Gudbrandsdatter Skøyenenga som bl.a. var på Linstad (like ved Jonsrud), men hennes dåp er åpenbart ikke å finne i kirkeboka for Jevnaker. Hun ble konfirmert i Jevnaker/Lunner i 1823, og var da i legd på Skøyen. Hun og broren arver faren ved skifte. Mannen Ole Olsen er ifølge folketellingen 1875 født i Lunner sogn, og det gjør vel Ole Olsen Hovlandseie til en aktuell kandidat.Hvis du sender meg din e-mailadresse til gthon@online.no kan jeg sende et utdrag av med som er relevant i notatet. Litt merkelig kanskje hvis det ikke er barn født i ekteskapet mellom 1828 og 1840, men hvis Hans Myhres database dekker denne perioden, og han ikke har funnet noen, er det vel ingen.Ved vielsen i 1828 er forloverne Ole Kristian Skøyen og Gudmund Kristoffersen Lunder. Disse er trolig ikke slektninger.Denne Peder Olsen Storskogen er, kanskje helst ved sine etterkommere, et kjent navn i Nordmarkas historie. I boka Nordmarksfolk (1985) av Egil Collett Aabel er det en del informasjon om slekta i artiklene om plassene Finstad, Mago og Sandungen. Peder Storskogen ble forpakter på Finstad (Fintjærnet i folketellingen) i 1871. Han var gift med 'Karen fra Vesterntangen'. Sønnen Gustav Finstad, gift med Mathilde Svensdtr fra Nibbiklo fra Ringerike var neste forpakter på Finstad, men kom senere til Sandungen i Nordmarka. Deres sønn Sverre er vel fortsatt forpakter der. Gustavs yngre bror Petter (ugift) overtok på Finstad etter broren og var der til omkring 1970, hvis jeg husker rett.Peder Storskogens søster Dorte og mannen Andreas Halvorsen som var 'tilreisende' på 'Finkjernet' i 1875, vil du også finne i samme folketelling under Nittedal, på Mago i Nordmarka – flere barn der. Andreas hadde vært forpakter på Finstad før Peder Storskogen, og altså senere på Mago. Han var fra Østbråten ved Katnosa. I Årbok for Hadeland 2002 er det en artikkel om etterkommere etter foreldrene til Andreas Halvorsen. Hilsen Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.