Gå til innhold
Arkivverket

[#12268] Søstrene Larsen fra Nes på Hedmarken til Amerika. Når og hvor?


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Lina Larsdatter, f. 21. jan. 1870. I Amerika kaller hun seg Lena Larson. G.m. Johan Helmer Nielsen, Bjerke, Vestre Toten, f. 24. jan. 1863. Paret fikk ni barn og alle er født i Amerika, men hvor og når?. Familien til Johan emigrerte i 1864 og slo seg ned i Minnesota. De tok etternavnet Bjerke. Muligens er Minnesota et utgangspunkt for søstrene Larsen.Karoline Larsdatter, f. 28. mai 1874. Har ingen opplysninger.Helene Larsdatter, f. 4. aug. 1881. Har ingen opplysninger.Foreldrene til søstrene var Lars Johannesen og Johanne Kristiansdatter. Begge fra Nes. Alle opplysninger om søstrene er ønskelig.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Har lett og lett, men finner ingen ting. Heller ikke på Ellis Island. Her trenger jeg hjelp fra atskillig større eksperter enn det jeg er. BEV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Noe må du vite. Hvordan vet du at de fikk 9 barn? Har du navnene på noen av dem? Har du kontakt med noen etterkommere i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Har ingen kontakt med etterkommer da opplysninger om denne familien stopper opp ved Lina og Johan Helmers barn. Disse finner jeg på RootsWeb. Men heller ikke her er det noen flere opplysninger om hvor og når de er født eller eventuelt andre opplysninger. I tillegg sitter jeg på et gammelt slektskart som er utarbeidet av et medlem i Bjerkefamilien. Det er her jeg har funnet navnene på barna. Clara, g.m. Leydon, seks barn - Nils, ni barn - Jennie, g.m. Basse, fire barn - Louis - Helmer - Hialmar, seks barn - Edwin, fire barn - Louette, g.m. Hawkinson, to barn og Leona. Alle med etternavnet Bjerke. BEV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Bengt, itteno problem. Lina Larsdatter Holstad med Angelo til Boston 23/9-1893. Karoline Larsen til Quebec med Montebello 7/7-1893 og Helen Larsen til Minnesota med Angelo 16/5-1902. Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Bengt, Johan 67 og Lena 50 var i Dell Grove Township, Pine County MN i 1930. 4 barn, Louis, Hjalmar, Edwin og Louisa.Ifølge Rootsweb.com var Lena f.1866. det er feil så ta det som er oppgitt på Rootsweb med en klype salt. hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Hans! Jeg takker og bukker. Da er det konstatert at Lina og hennes familie hadde tilhold i Minnesota. Når du først er igang, har du noe om Helene? Og vet du hvordan jeg skal gå fram for å finne Karoline i Canada? BEV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Bengt, nei jeg vet ikke noe om de to andre, Jeg visste ikke noe om Lena heller før du spurte. Det blir ikke lett å finne dem, spesiellt ikke Karoline, hvis hun ble i Canada. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Hans, kan ikke du legge hvordan navn ble skrevet, slik at når du har gjort jobben, så trenger ikke jeg gjette?Jeg fant og familien, men i 1910. Innlegget har blitt borte. Jobbet litt med 1930, men hadde ikke mye tid. Hvordan var navnene skrevet? Og, når var barna født????Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Til Hans! Jeg stusset litt over ditt siste innlegg. Betyr dette at det er håpeløst å søke etter personer i Canada?Jeg har funnet en Helene Larson som død i oktober 1962 i North Dakota. Hun har samme fødselsdato som 'min' Helene. En stor del av Bjerke-slekten har tilhold her. Det kan tyde på at dette er den Helene jeg søker. MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Bengt! http://people.mnhs.org/dci/ her finner jeg mange fra Bjerke-klanen, i Pine Co., og BJERKE, JOHAN HELMER CertID# 1929-MN-009051 Date of Death:02/17/1929 County of Death: MOWER (altså i Mower Co.)Dette er litt pussig, at det ser ut som Johan H. Bjerke døde i Mower i 1929, men han er i census 1930. For, i 1900 i Mower Co, Bennington Twp. finner jeg nemlig Johan N. Bjerke, f. Jan. 1863 i Norge og Lena f. Jan 1870 i Norge imm. 1893?). De har barna Clara, f. sep. 1896, Nils f. Jan 1898, og Jenny f. Nov. 1899. I samme husholdning finner moren Christine (mor av hovedperson), f. Mars 1820 i Norge. Imm. 1864Det dør ingen Joh* Bjerke i Pine, nemlig. Lena dør i Pine Co. i 1948.Du bør nok få tak i den dødsattesten. Mulig det også er laget en obituary etter Lena, som kanskje forteller hvor søstrene hennes er, samt hvilket navn de har! Lokal avis i det området er vel det lureste å kontakte, tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Bengt, jeg gjør deg bare oppmerksom på at å finne igjen folk i Canada er meget vanskelig, absolutt verre enn USA, men; det ER mulig å lykkes. Til Lena's død i 1948. Det lokale biblioteket i Pine County har aviser fra den tiden på film. Vanligvis leter de ikke for deg der men ring eller skriv dit, ofte vet de om noen i lokalmiljøet som kan lete for deg. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taryn Flolid

PINE COUNTY HISTORICAL SOCIETYPost Office Box 225c/o Bertha JorgensenSandstone Minnesota 55702tele. 320/245-2574 Curator: Elizabeth EspointourGood luck, Taryn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Bengt, hvor i ND fant du Helene Larson som død? Jeg leter alltid etter folk fra Nes som emigrerte. Er også interessert i å finne Karoline. Nå fikk du jo en adresse i Pine Co. Benytt den! Vil gjerne høre resultatet. hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Ohi! Dette var overveldene. Her er det mye å ta tak i.Til Laila! Jeg har funnet det samme som deg når det gjelder dødsfallene til Johan Helmer Bjerke og Lena Larson og må innrømme at jeg også reagerte litt over at Johan er registrert som døde i 1929. Ifølge slektskartet jeg har så døde han i 1930. Kan forklaringen være skrivefeil i registret til people.mnhs? At han døde i Mower Co. vil jeg tro er naturlig, da hans bror Lars bor i Bennington Township. Muligens bor han der selv også, og at kone Lena flyttet til Pine Co. etter mannens døde? Takk for at du har sjekket censusene og klarte å finne fødselsårene på noen av barnene. I tilegg har du klart å finne et barn (Jan) som er helt ny for meg. Kjempebra. Han må trolig være død som liten. Et lite spørsmål til slutt. Jeg har fått en adresse til Pine County Historical Society. Er det her jeg skal bestille obit'en?Til Hans! Helene (Helena) Larson fant jeg på RootsWeb under Social Security Death Index. Siden du er interessert i emigrerte 'næsinger' bør du ta en titt på Ellis Island og søke på Helene Larsen, Viken, Nas, Hedemarken 1913. Er dette den Helen som du har funnet og som reiste til Amerika i 1902 første gang? I såfall har har det dukket opp en ukjent søster (Elsi) i denne Larsenfamilien, eller hva mener du? Helenes søster Gina Larsdatter og hennes mann Anton Berntsen bodde denne tiden på Baldisholviken. Derav navnet Viken som de tok som etternavn.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Bengt, ikke bestille men spørre om noen der kan skaffe deg det.Jeg har skrevet av alle utreiste i kirkeboka for Næs + protokollene i Oslo så den i 1913 er vel fra ett annet Næs (Romerike/Hallingdal??). Har ikke filmen for de aktuelle årene her nå men skal sjekke. Jeg vet heller ikke med sikkerhet at de nevnte 3 Larsen jentene virkelig er søstre. Har du foreldrenes navn og hvor de bodde? Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Jeg blir litt ... har du noen hemmeligheter, Hans??Dersom man ønsker dødsattester, må man betale. Eller, noen er villige til å betale for en. Ingenting er 'gratis'.Noen kan selvsagt slå opp, og fortelle hva som står i en dødsattest, men, her får man evt. enda en feilkilde!Jeg har vært borti tilfeller hvor noen har slått opp 'gratis' i en index, og, Hansteen ble Hanson, Lisa ble Lina, Hans ble Henry.... yes!Mnnesota-attestene koster i underkant av 100 kroner, og det er det verdt!! Jeg lurer og på hvor du fant mai-emigrant i 1902, Hans, (hvorfor ikke legge link hvis det er fra DA?) hmmmm 1902 begynner etter min kjappe mys fra juni?og lurer og på hvorfor du ikke vil svare på mine spørsmål???? Har funnet det nå da....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Beklager Laila, skulle skrevet Obit'n. Mente ikke death certificate, det må en betale for. Mener du Helene Larsen men Angelo i 1902? Vel, emigrantlistene fra digitalarkivet, spesiellt Oslo er mangelfulle men jeg har skrevet av filmene så her kan jeg ikke legge frem noen link.Da så! Nå vet du min hemmelighet. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

OBS! Her har det nok gått litt for fort i svingene. Laila, jeg har lest deler av innlegget ditt feil. Nemlig f. Jan 1898 som om dette var et barn med navnet Jan. Beklager.Til Hans. Utreisen til Helene i 1913 er hennes andre utreise. Her står det svart på hvitt at hennes bosted er Viken, Nas, Hedemarken. Også hennes far står oppført, nemlig Lars Johannesen, Viken.Her har du hele familien. Foreldre: Lars Johannesen, f. 1842, Kise-eie. G.m. Johanne Christiansdatter, f. 1841, Bergstuen. Paret ble gift i 1868. Barn: Johan, f. 1864, Bergstuen. Han ble født fire år før foreldrene giftet seg. - Carl, f. 1866, også utenfor ekteskap. Trolig død før 1885 - Lina, f. 1870, Hovelsrud-eie - Gina, f. 1873, Kiise-eie - Karoline, f. 1874, Nordre Aske-eie - Johanne, f. 1876, Nordre Aske-eie - Helene, f. 1870, Steru-eie - Karl, f. 1885, Nordre Aske-eie.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det var litt usikkerhet her om John(Johan) Helmer Bjerke var død 1929. Det er en John Helmer Bjerke død 17/2-1929 Grand Meadow,MN f. Kolbu 15/6-1860, men hans kone døde før han. Det må være flere med samme navn. Takk for navn på søstrenes foreldre.Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Nå er forespørsel om obit'en sendt avgårde, så får jeg håpe at dette gir resultater. Jeg skal komme tilbake til dette når og viss jeg får svar. Når det gjelder Johan Helmer Bjerke er 'min' mann født 24. januar 1863 på gården Bjerke, Vestre Toten. Spørsmålet blir da: Hvorfor står han oppført både som død i 1929 og i Cencus 1930? Er dette samme mann?Hjertelig takk til Laila og Hans. Føler jeg har lært 'mye' allerede om hvordan man går fram for å finne personer i Amerika. Målet mitt er å finne en nålevende etterkommer av Lena og Johan. MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.