Gå til innhold
Arkivverket

[#12272] Doret Pedersdatter gift med Christian Christiansen Aasøen-Aunet (Winther)


Gjest Olav Sletvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Sletvold

Leter etter aner til Doret Pedersdatter som giftet seg med Christian Christiansen Aunet fra Åsøya i Imsterfjorden, Agdenes/Ørland. Christian Christiansen var født i 1769; faren var Christian Hansen Kråkvåg og moen var Elisabeth Mathiasdatter Skaget. Ett å ha blitt enke, giftet moren seg opp igjen med Jens Christoffersen Winther Aunet 13. juli 1775 og flyttet til Åsøya. Da Christian Christiansen giftet seg med Doret Pedersdatter i Bache kirke, Strinda den 22. oktober 1799, stod han skrevet som matros Christian Christiansen Winther, og hun som 'pige' Doreth Pedrsdatter. Jeg kan ikke se at Doret er døpt i Agdenes/Ørland. Var hun fra Trondheim? Da Doret døde i 1837 var hun angivelig 66 år gammel. Er det noen som kan hjelpe meg med opphavet hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Ann-Carin Bøyesen

Hei Olav. Jeg sitter akkurat nå og jobber med å registrere deler av Wintherslekta du er interessert i. Kontakt Gunerusbiblioteket i Trondheim og lån boka 'Slektninger Seehuus- og Winther-slekta i 400 år' av Johan Berge Dyrnes. Der vil du nok finne det du leter etter. Jeg har akkurat lånt et eksemplar, men det kan jo være at det finnes fler. Mvh Ann-Carin Bøyesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sletvold

Hei igjen; Johan Berge Dyrnes var for et par år siden så snill å sende meg et notat om Winther-slekta. Det var mye å finne der, men ikke noe konkret om 'min' Doret. Får vel uansett ta meg en tur på Gunnerus-biblioteket og kikke etter! Kan jeg forstå din kommentar her i Brukerforumet dit hen at du har funnet opphavet hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Hei igjen. Nei jeg har ikke kikket spesielt etter henne. Var for sent i går til å gå nærmere inn i materien. Tenkte bare at det kunne være et godt utgangspunkt å lete videre. En ide en sen nattetime :-)! Har derimot ingen motforestillinger mot å ha henne i bakhodet når jeg bruker boka til mine egne registreringer. Fortsatt god jakt........... Mvh Ann-Carin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.