Gå til innhold
Arkivverket

[#12282] Fossum bruk i Bærum


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Finnes det noen oversikt over hvem som arbeidet der på 1800-tallet? Jeg lurer på om Lars Torgerson (ca. 1795-1864) kanskje jobbet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kanskje de har tatt vare på sin egen historie og at navnet kan finnes der. Hvorfor ikke ta kontakt med dem? E-mailadresse finner du på denne siden http://www.trelast.no/Lovenskioldagents.htm'Fossum Bruk, flere hundre år gammelt sagbruk ved Bogstadvannet i Bærum, Akershus. Drives i dag som et mod. sagbruk, som tar imot tømmer fra eieren, Løvenskiold-Vækerøs skoger'. (Kilde Caplex)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bærum, en bygds historie bd. I, Fossum gårdnr. 31: 'Efter at gaarden i 1775 som en del av Bogstadgodset kom i Peder Ankers eie, ophørte dens karakter som særskilt bondegaard. Anker var ogsaa blitt eier av Bærums jernverk, og i hans tid blev driften adskillig utvidet.''I tellingen 1801 opføres paa Fossum bruk ialt 188 mennesker, paa Fossum gaard 67, Grini 42 og paa Østeren 26. Masovnen var ifølge Kraft allerede nedlagt 1820, men stangjernhammeren var i bruk.-----I 1835 opføres under Fossum paa 32 pladser 197 personer.'----Det finnes FT fra 1825 og 1835 med navn for Asker, og da er nok Bærum også med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Mange takk for info! Jeg antar at jeg finner disse folketellingene for 1825 og 1835 på Statsarkivet, og ikke digitalisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Dansk hoffmaler og professor Christian August Lorentzen (1746-1828) laget i tidsrommet 1790-94 en billedserie bl.a. fra Fossum (Vüe de Fossum Hammer près de Bogstad en Norwege) senere stukket i fargelagte kobberstikk av Georg Hoas og Heinrich Grosch. Bildene henger i dag i Oslo bystyres sekretariats lokaler. Tror nok kopier er å oppdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.