Gå til innhold
Arkivverket

[#12284] Prester i Norge


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Prester flyttet mye rundt i landet. Mange var i tillegg danske. Dessuten fikk de ofte mange barn med flere koner. Det er sikkert flere enn meg som sliter med dete. Kan noen gi råd om oppslagsverk - digitale, trykte og blekkskrevne - om hvilke prester som var hvor - og når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har da sett en oversikt på nettet en gang, men tror du at jeg finner den igjen? Altså den finnes, men hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Andreas Erlandsen utga rundt 1850 flere bøker om norske presters liv og levned:1) Biographiske Efterretninger om Geistligheden i Throndhjems Stift, forfatter Andreas Erlandsen 1844-552) Efterretninger om Lectores theologiae, Rektorer og Conrektorer ved Throndhjems lærde Skole og Seminarium lapponicum, Andreas Erlandsen finnes hos Universitetsbiblioteket i Trondheim som datafil: Lenke3) Biographiske Efterretninger om den Nordenfjeldske Geistlighed, Andreas Erlandsen,18444) Biographiske Efterretninger om Geistligheden i Tromsø Stift, Andreas Erlandsen, 1857Jeg har brukt Erlandsens bøker selv, de er ganske nyttige! Hallvard Bragstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Arvid Rasmussen

J. F. Lampe v/D. Thrap: Bergens Stifts Biskoper og Præster, Kra. 1895 gir biografiske opplysninger om prester i det området. Fremstillingen tar for seg de enkelte sogn. Verket er tilgjengelig gjennom vanlige bibliotek.Arne Arvid Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Nina og dere andre: lenken er der, men godt gjemt:LenkeMan kan også klikk seg frem fra www.genealogi.no sin hovedside til Oppdateringer - Prestehistorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.