Gå til innhold
Arkivverket

[#12287] Lars Olsen Alme født 1855? verksarbeider på Vigsnæs, Avaldsnes i Rogaland 1878


Gjest Mette Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Larsen

Jeg er ute etter informasjon om min tippoldefar Lars Olsen Alme fødested ukjent. Etter dåpsregisteret (kirkebok for Avaldsnes, Rogaland) gjeldende min oldefar Edvard Larsen født 14.07.1878 står Lars Olsen Alme oppført som født i 1855 og verksarbeider på Vigsnæs. I følge bygdebok for Avaldsnæs, Karmøy er Lars Olsen Alme nevnt som 'ungkar og verksarbeider på Vigsnæs i 1878 da han fikk en sønn (Edvard Larsen) med Elen(e) Ingvaldsen (født 1855) fra Nordhus på Rennesø'. Lars og Elen(e) giftet seg aldri. Jeg har sjekka kirkebøkene for Avaldsnæs og folketellingene for 1865 og 1900 men jeg finner ingenting på karen. Er det noen der ute som vet noe om Lars Olsen Alme???Venter i spenning...Mette Larsen, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

1875 LenkeMannen kunne jo lyve (ehhhh....kraftig isåfall...) om både alder og status...ikke vet jeg, men denne Lars var tilreisende og bodde da på Alme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I Fam.search finnes det flere Lars Olsen f. 1855.1/5 1855 St Undheim, Time, Rogaland.16/7 1855 Time,Rogaland.30/5 1855 V. Moland, AA22/1 1855 Dypvaag, AA, død 1880.Laurits Theodor Olsen dpt. 2/9 1855 Arendal.Det finnes mange flere, men dette var de som fantes i den landsdelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hei Mette!Lars Olson Alme, verksarbeidar på Visnes i Avaldsnes i 1878, var fødd i Hafslo i Sogn 9.8.1855. Han var son av ugifte foreldre Ingeborg Larsdotter Heggestad, f. 1820, og Ole Christopherson Moe (1835-1905).Lars hadde ein halvbror, Erik Ellingson Alme (1849-1915), som òg ei tid var verksarbeidar på Visnes i Avaldsnes, men som sidan vart gardbrukar på Velde i Avaldsnes. Erik var gift tre gonger og fekk i alt 18 born og har soleis mange etterkomarar.Attende til Lars, han utvandra i 1885 frå Vik i Sogn til Amerika, men kom heimatt og døydde i Vik 9.1.1938. Han let etter seg enkja Maria Johannesdotter, men ingen born(!)Lagnaden til mori Ingeborg er førebels ukjend, men det er vel ikkje urimeleg å tru at ho har flytt anten til Avaldsnes eller til Vik i Sogn. Faren Ole Christopherson Moe flytte til Bergen der han var gift og fekk to søner. Han og kona fostra òg opp ei dotter som Ole fekk i 1857 før han vart gift...!Med venleg helsing,Lars E. Øyanebygdebokskrivar Luster kommune - loya@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Larsen

TUSEN TAKK til deg Lars E. Øyane. Da var det mysteriet løst. Jeg fant jo halvbroren Erik. Ellingson Alme i både kirkebøker, bygdebøker og diverse folketellinger for Avaldsnes hvor det stod fødestedet Haflo - men han Lars Olsen Alme har gjemt seg godt for meg....til nå... Lars var som tidligere nevnt tipp oldefaren min - han fikk ett uekte barn, Edvard Larsen, 14.10.1878 med Elen(e) Ingvaldsdatter fra Nordhus på Rennesø.Tusen takk igjen..Mette Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hei igjen Mette!Om du vil forska litt meir på denne huslyden i Avaldsnes (eller i Vik), so tek eg gjerne imot litt hjelp, for å komplettera bygdeboki for Hafslo!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Larsen

Hei igjen Lars E. ØyaneJoda, jeg kommer til å forske mer på Alme delen i Avaldsnes, Haflo og videre... Han Erik har jeg allerede funnet ut en del om og du har rett han fikk 18 barn med tre forskjellige kvinner..Og det var noen utvandringer til USA der og hvis jeg ikke husker helt feil...Det står en del om han i bygdeboka for Karmøy - Avaldsnes.. Jeg skal sjekke litt nøyere og sende deg all den infoen jeg finner. Jeg har allerede sendt deg en privat takk til e-mailadressen din med litt info om min del av slekta fram til Lars Olsen Alme... Har du sett den??Mette Larsen, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kjell Johannessen

Min oldefar var Erik Ellingson Alme. Jeg ønsker kontakt med Mette Larsen eller andre som vet noe om denne slekten. Vi kan da utveksle informasjoner. Vennlig hilsen Kjell Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Kjell..Som du ser er Larsen navnet bytta ut med Værnes og du kan kontakte meg på mette@anetreet.com..Hei så lenge.. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.