Gå til innhold
Arkivverket

[#12288] Jakob Kristiansen Tillereggen og Karen Martha Ekle, hvor er han etter 1896?


Gjest Jan Tiller
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Tiller

Jakob Kristiansen Tillereggen f. 27.9.1867 på Nordtiller ble gift med Karen Martha Johnsdatter Ekle i Juli 1885. De fikk barna Karl Johan (1885), Ole (1887), Martin (1891, min bestefar), Karen Bergithe(1893) og en dödfödt datter (1896).Karen Martha döde på barselseng i 1896 og barna Ole og Martin gjennfinnes som pleiebarn i 1900 tellingen, men jeg kan ikke finne hverken Karl Johan, Karen eller deres far Jacob. Döde de för 1900?? Jeg tar imot med takk all informasjon som finnes om denne familien.Jan Tiller, Australia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hva med en mulig emigrerasjon da? Det høres jo litt 'merkelig' at 3 personer plutselig er vekk.Brukte han etterhvert navnet Tiller,Tillereggen eller Kristiansen? Hvilket etternavn brukte de barna som ble værende igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tiller

Martin og Ole brukte i 1900 etternavnet Jakobsen. Martin brukte senere etternavnet Tiller og det samme tror jeg Ole gjorde. I Klæbu klokkerbok er Jakob oppfört som Jakob Kristiansen Tillerbuenget når Martin döpes. Når Ole döpes er Jakob oppfört med etternavnet Tillereggen og Ved hustruens död 7.4.1896 er Jakob oppfört som Jakob Kristiansen Lillebuenget. Jeg tror ikke Jakob emigrerte, men det er mulig at han döde för 1900 tellingen da både Martin og Ole er oppfört som pleiebarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ingrid Vågene

Hei, 7-menning!Våre felles tipp'er er Paul Joensen Randlia f. 1699 og Berete Simonsdatter Vennen f. 1707I Tillerboken står der ikke annet enn at Jakob kjøpte Øvre Tillereggen i 1897 og solgte den til Lars O., men ikke tinglyst før i 1910. Jeg vet ikke hvor vanlig det var at det gikk så lang tid fra salg til tinglysing, men kan det ha noe med Jakop å gjøre? Hvis han var død eller forsvunnet på en eller annen måte, måtte da tinglysing vente til barna var myndig? Kanskje du kan finne noe ut i forbindelse med denne tinglysingen?Vennlig hilsen Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tiller

Hei Ingrid Takk for svar. Dette må du fortelle meg mer om!!!! Hvist Jakop kjòpte Øvre Tillereggen i 1897, så var det etter at hans kone döde på barselseng i 1896 (Statsarkivet i Tr.heim). Jeg har ikke kommet lengre tilbake enn til Jakops far Kristian Pedersen Tillereggen som ble gift med Martha Larsdatter i 1854. Hvordan linker dette opp med din Paul og Berete? Min mailadr. RAGAMUFFIN.JOT@bigpond.com34 graders hilsen fra solfylte QueenslandJan Tiller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.