Gå til innhold
Arkivverket

[#12290] Edvard Grieg i slekt med min Agnes Greig, Montrose i Skottland?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Walter Guthrie og Agnes Greig,Montrose, +/- 1600, var foreldre til min anefar Prosten Güthraues (James Walther Guthrie) i Stora Tuna i Dalarna.Spørsmålet mitt er om Edvard også stammer ut av den samme slekten? Kjenner noen til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er i alle fall ikke umulig. Edvard Grieg var av skotsk avstamning, og jeg mener å ha lest at navnet ble endret fra nettop 'Greig' til 'Grieg', visstnok for at stavemåten skulle sammenfalle bedre med uttalen. Men om Agnes er en slektning av EG - det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Etter det eg kan sjå av ei boka om EG, var det folk av McGregor-klanen som vart truga til å skifte namn, og tok då Grig-namnet. Seinare la nokre av dei til ein 'e' - og vi fekk to nye variantar, 'Grige' og 'Greig', attåt den fyrste.Den greina av klanen EG kjem frå, slo seg ned i Peterhead då dei vart fordrivne frå høglandet. Han som flykta til Noreg i 1715, skreiv seg for Alexander Greig og kona for Ann Milne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Til NinaDenne Walter Guthrie og sønn James Walther Guthrie, er de mulignes i slekt med Henry Guthrie, svigerfar til Christe-slekten i norges stamfar (Andrew Davidson Christie)?Henry Gutrhie er født omkring 1610-1620, tok borgerskap i Bergen 26.04.1650 og ble gravlagt 19.12.1680 i Korskirken. Henry skal (som Christie) også være fra Montrose i Skottland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kan ikke svare der her og nå uten å ha sjekket litt etter, men kan ikke du 'åpne' din Henry diskusjon så kan vi ta den der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tor Hauge

Se Arkivforum 12584: Yngve Nedrebø, SAB / DA, 24.01.2003 09:50 (10) Det er nok ikke noen tvil om at Bergens-familiene Gyttri på 1600-tallet er skotske, til gjengjeld har vi måttet henvise Gill/Giil og Reed til garder i Sogn og Fjordane, selv om vi har hatt pågang fra etterslekt som har ment at de var skotter. Hans Gyttrich var sønn av Henrich Gyttrich fra Montrose i Skottland, borger i Bergen 26. april 1650, og Alheit. Hans Gyttrich fikk bevilling til ekteskap 31. mai 1681 med Anna Gillisdatter Meel, enke etter Cornelius Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Ruth Gaustad

Vet ikke hvor relevant dette er, men jeg legger inn et lite bidag likevel. Jeg kjenner til folk i Whitby, Yorkshire, England som heter Gregg-Taylor. Den generasjon jeg har snakket med kunne fortelle at navnet opprinnelig var Grieg, men at bestfargenerasjonen forandret det til Gregg i begynnelsen av 2.verdenskrig fordi det var et jødisk navn. Enda mer forvirring om opprinnelsen? Hilsen Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Per Sørdal

På en av mine turer til Fraserburgh i Skottland, var jeg sammen med noen venner på en kirkegård som lå like i nærheten. Der fant jeg en grav med navnet Greig. Der fikk jeg forklart at det var besteforeldrene til vår Greig. Synd at jeg ikke tok bilde av graven. Det er sikkert noen som kjenner til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Jeg ble klar over debatten nå.Vil nevne at det finnes bok skrevet av Finn Benestad og Dag Schjelderup-Ebbe 'Edvard Grieg-mennesket og kunstneren'.Der er det skrevet noe om anene til Edvard Grieg.Slektstavlen på farssiden i boka begynner med John Greig 1703-74, gift med Ann Milne 1703-84.John og Ann var Edvards skotske tippoldeforeldre.Mener å huske at det var bilde av gravstein i Skottland i utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.