Gå til innhold
Arkivverket

[#12291] Matros Anton Torkildsen f. ca.1866, hvem er han?


Gjest Erik Opperud
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Opperud

Hallo!Matros Anton Torkildsen f. ca.1866, hvem er han? Anton skal i følge kirkebøkene fra Glemminge være min oldefar. Far til min uektefødte morfar Trygve Antonsen (f. 01.09.1892 i Glemminge i Østfold). Trygves mor, altså min oldemor, er pige Maren Bolette Tøgersdatter (f.19.02.1864 i Korum i Rakkestad Sm)Jeg har brukt en god del tid på å finne noe ut om Matros Anton Torkildsen, men helt uten resultat. Muntlige overføringer, gitt av min morfar Trygve til min mor, går ut på at Anton var sjømann og omkom på sjøen rett etter fødselen til Trygve. Om dette er sant, kan jeg verken bekrefte eller avkrefte. Foreløpig har jeg som sagt ikke funnet ut noe om han og det er jeg svært skuffet over.Kan noen hjelpe meg med direkte svar eller gi meg tips om hvor det kan være fornuftig å starte letingen? Jeg gir meg ikke!!!Gi meg tilbakemeldinger på dette nettstedet eller på mail til: ann-wo@online.nomvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Opperud

Hallo Nina Møller Nordby, Strömstad, 12.01.2003 13:06!Nei, det har jeg ikke gjort og ikke vet jeg hvor jeg finner disse rullene. Tips? mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her er kanskje en het kandidat. To Anton'er i Drammen tilknyttet sjømannsyrket. Den ene gift matros og født noe senere, men hvem vet.Mulig at det er den samme ANton (f.1876, stuert som er å finne i skibslistene for 1900 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=s0landet&variabel=0&postnr=12100&fulle=true&spraak=n>Lenke Den andre sjømann uten alder. Født i Kristiania. Han bor mt. på et sjømannshjem så jeg vil anbefale deg å finne eventuelle sjømannsruller for Drammen. Kanskje du får en overraskelse. Død etter fødsel...... ikke et uvanlig utsagn kanskje for fedre som lot mødre med uekte barn i stikken.Mulig at denne Anton kan være densamme som Anton Thorkelsen (f.1861) som du finner sammen med sin mor og far i Fjerdings gate i Kristiania i 1875 tellinga. Det interessante er at de er fra Skiptvedt og det finnes altså kun en Anton T. I Kristiania på denne tiden jfr. hva som er oppgitt som hjemstedet til 'Anton fra Drammen'. I 1900 er denne Anton ikke å finne igjen under f.1861.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Linken min datt ut, men iallefall dersom du søker på Drammen i 1900 finner du den 'hete' kandidaten Anton t boende på et 'sjømannshjem', oppgis å være født i Kristiania, bor i Drammen midlertidig. Ingen alder oppgis. Tror det kan være han som er å finne i Kr.ania i 1875 som oppgis å være f. i Skiptvedt.Rullene ..... Kongsberg kanskje? Søk på arkivene så finner du det sikkert ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Opperud

Hallo Nina Møller Nordby, Strömstad, 12.01.2003 13:38 (5)!!!Tusen takk for opplysningene så langt. Her var det mye å ta tak i. Jeg tar fatt med en gang.mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Gunnar Grimstad

Jeg har også et slikt tilfelle i min slekt, hvor en sjømann ved Aksel ble oppgitt som barnets far. Nå viste det seg at denne sjømannen bare var oppdiktet. Dette for å skjerme den egentlige faren som altså var gift med en annen dame. Slike dekkoperasjoner finnes det nok flere av. Kan dette være tilfelle her også? I så fall blir det vel helt umulig å finne ut av.mvh. Jon Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Opperud

HalloMysteriet Matros Anton Torkildsen anses som løst. Turid Holsve var den som nådde målet for meg, og det er jeg kjempefornøyd med. Tusen takk Turid! mvh ErikKB Skiptvet MINI 7, 1861-1866, k 2/6, s 52, nr 45.DÅPAnton + ægtefødt 6.6.1866 og døpt 9.9.1866 i Skibtvet.Foreldre: Husmand Torkild Mathisen og h. Andrine Andersdtr., Saugdalsjordet.Faddere: Helene Gundersd., Egeberg, Helene Pedersd., ib., Anders Christiansen, ib., Arne Olsen ?Liversrudtangen?, Hans Olsen, Haugen i Varteig.KB Skiptvet MINI 9, 1861-1866, k 3/9, s ?, nr. 14. Konfirmert i Skibtvet 2den ?Oktb.? 1881 Anton Thorkildsen, Lystad f. 14.5.1866 og døpt ?? 1866 i Skibtvet - Sagdalsplds, Bopel: Lystad, Skibtvet. Foreldre: Thorkild Mathisen og Andrine Andersdtr. Koppe att. af 20.7.1869. Konfirmandens Christendomskundskab m.v. Meget god - ??OBS! Forskjellig fødsel og dåps-dato ved dåp og konfirmasjon, men det er jo umulig å få barn så tett : ) Foreldrene stemmerVed dåpen er det et kors ved navnet hans, det tyder jo på at han er død. Så blir han konfirmert i 1881, jeg har ikke kirkebøker med døde for Skibtvet rundt 1892 så jeg har ikke fått sjekket dette nærmere, enda. Han burde være reg. som død i Skibtvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

HVA SKJER HER DA? Siste innlegget som begynner med hallo....får man kun frem ved å legge inn et nytt inlegg (trykke på blyanten).Kanskje det skjer noe nå når jeg legger inn et nytt innlegg. Får du sjekket opp om han var sjømann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Må prøve igjen jeg. Innlegget er nå helt vekk!!!!! Det besto av mange klammer, kan det ha noe å si??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ta kontakt med Statsarkivet i Kongsberg spør om de kan slå opp i sjømannsrullen for deg mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Opperud

Mysteriet Matros Anton Torkildsen er løst!Jeg forsøkte også å legge inn en mer fyldig forklaring tidligere. Det gikk svært dårlig. Jeg fikk kun inn at Anton var registrert død.Turid Holsve på Lillestrøm løste gåten for meg. Hun fant min oldefar i Skiptvet. Mer sikker går det ikke å bli. Tillegsopplysninger som at Anton i bibelen til min morfar blir nevnt som Anton Torkildsen Lystad gjør meg helt sikker. KB Skiptvet MINI 7, 1861-1866, k 2/6, s 52, nr 45. DÅP Anton + ægtefødt 6.6.1866 og døpt 9.9.1866 i Skibtvet. Foreldre: Husmand Torkild Mathisen og h. Andrine Andersdtr., Saugdalsjordet. Faddere: Helene Gundersd., Egeberg, Helene Pedersd., ib., Anders Christiansen, ib., Arne Olsen ?Liversrudtangen?, Hans Olsen, Haugen i Varteig. KB Skiptvet MINI 9, 1861-1866, k 3/9, s ?, nr. 14. Konfirmert i Skibtvet 2den ?Oktb.? 1881 Anton Thorkildsen, Lystad f. 14.5.1866 og døpt ?? 1866 i Skibtvet - Sagdalsplds, Bopel: Lystad, Skibtvet. Foreldre: Thorkild Mathisen og Andrine Andersdtr. Koppe att. af 20.7.1869. Konfirmandens Christendomskundskab m.v. Meget god - ?? OBS! Forskjellig fødsel og dåps-dato ved dåp og konfirmasjon, men det er jo umulig å få barn så tett : ) Foreldrene stemmer Ved dåpen er det et kors ved navnet hans, det tyder jo på at han er død. Så blir han konfirmert i 1881, jeg har ikke kirkebøker med døde for Skibtvet rundt 1892 så jeg har ikke fått sjekket dette nærmere, enda. Han burde være reg. som død i Skibtvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.