Gå til innhold
Arkivverket

[#12294] Inga Othilie Bjørneboe, Arendal ++ Fotograf?


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Inga Othilie Bjørneboe ble født 4/8/1877 og døde 27/3/1918. Notater i oldemors bibel (Inga var hennes tante) tyder på at Inga var fotograf. Jeg tror hun var i Larvik ved ft 1900. Inga var (kanskje?) gift Lerum. Ingas foreldre var Ole Andreas Jensen Bjørneboe og Inger Kristine Kjerrup, - og disse levde vesentlig i Arendal. Har du tips? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant også i 1900 Arendal, Vestregade i Munkegaden 161 a foreldrene og Inga Otilia Jensen Bjørnebo, midlertidig bosted Laurvig, ug, fotograf, f. 1877.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jfr diskusjon 9819 og fotografregister. Søkte i registert, men fant henne ikke der.Nå er det jo ikke sikkert at alle står der. Det er jo ikke sikkert at hun var innehaver. Søk på stedsnavnet Arendal så finner du kanskje frem til fotografen hun jobbet for. Har du noe portrett av henne kan du jo ta en titt på hvilken fotograf hun har benyttet seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

PÅ denne siden står det utførlig om Bjørneboe og deriblandt Inga Othilie http://home.c2i.net/jarlve/slektsli.htm'Inga Otilie Bjørneboe. Født 4 august 1877 (Gravstein Arendal kirkegård). På gravsteinen oppgis dødsdato til 28/3 og navnet skrives Inga Othilia. Død 27 mars 1918 i Arendal, AA. I 1900 er Inga bosatt i Larvik som fotograf. Hun bodde på Torvet i matr.nr. 4. I samme hus bodde fotograf Jacob E. Ludevigsen fra skien. Hun var ikke gift i 1900. Inga Othile døde på det katholske sykehus - skriver niesen Borghild Møller i sin bibel - etter en operasjon for kreft i livmoren, 42 år gammel. Begravet på Arendal kirkegård 3 april 1918 i Arendal, AA. fotograf.'En fotograf J.E.Ludvigsen er å finne i registeret. Ser ut som om Larvik var stikkordet der. Kanskje hun jobbet for ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk for innspill! Jeg har funnet henne i ft1900 - og referert hjemmeside er min egen (:-)) Vi fortsetter jakten på hennes (eventuelle) etterslekt og opplysninger om hennes livsførsel! I et gammelt fotoalbum fra hennes niese er det noen flotte landskapsbilder som jeg tenker må være tatt av en (proff) fotograf. Er dette Ingas? Tenk om vi kunne finne mer om hennes foto-arbeid? Og jeg er ikke helt sikker på om hun brukte Bjørneboe-navnet selv. Olsen og Jensen er aktuelle alternativer. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Inga var ikke gift, og da heller ikke - som antydet i innlegg 1, med mr Lerum. Imidlertid er der en annen Inga Bjørneboe som er gift med Lerum, men hun er, såvidt jeg vet, ikke fra samme slekt.Men: Inga 1877-1918 hadde en bror, Adolf Jensen Bjørneboe, - og han ble gift med Inga andersen - som da ble Inga Bjørneboe. Jeg oppretter eget tema for håp om tips og hjelp for å finne Adolf og Inga. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.