Gå til innhold
Arkivverket

[#12298] Johan Henrich Thordenskiold


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg ønsker å vite hvem Johan Henrich Thordenskiold var! Jeg finner han konfirmert i Hof kirke, 13.Oktober 1776.Hvem var hans foreldre? Hadde han søsken, hva het de? Alt er av interesse!!! MVh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Johan Henrichs far het Johan Christopher Wessel. Han var bl.a krigskommisær. Peter Wessel Tordenskjold var Johan Christopher Wessels onkel. Moren het Karen ... Fant litt om Johan Henrich under Holmestrands historie:'I Holmestrands historie finnes en annen Tordenskjold, som også æres ved byvåpenet og som kom til å bety mer for byen enn sjøhelten. Johan Henrich Wessel, grandnevø av sjøhelten, hadde arvet retten til å bruke våpenskjoldet og bære navnet Tordenskjold etter sin far. Kong Fredrik V ga faren, Johan Christopher Wessel, denne retten i 1761, etter at han hadde forsvart kongens ære i et slagsmål.Johan Henrich tilbragte noen ungdomsår som fosterbarn hos presten i Hof og startet sin karriere som sjømann ved å ta hyre på en Holmestrandskute i 1779. Han var den gang 22 år gammel. Johan Henrich Wessel, som i 1807 slo seg ned som forretningsmann i India, døde i 1820. Han hadde testamentert det meste av sin formue til opprettelse av en skole 'for at give de fattige Børn i Holmestrands By fri Undervisning i Religion, Skrivning og Regning og hva anden gavnlig Kundskab, man efter Tidernes og Børnenes Bestemmelse maatte anse riktig og passende'. Dette legatet muliggjorde opprettelsen av borgerskolen i 1822 og det dekket alle byens utgifter til høyere skole i ca. 30 år. De siste rester av legatet ble brukt til årlig bokpremie til flinkeste elev. Den Tordenskjoldske Skole ble nedlagt i 1971'.Hvis du får adressen:http://www.nose.dk/Norge/Wessel.htmltil å fungere, finner du hele Wessel-slekta.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjell Hamberg

Hei igjen! Av og til dukker det opp ting som bringer mer enn man hadde tenkt seg. Fikk nettopp innblikk i boka 'Stamtavle for DE ÆLDRE NORSKE FAMILIER WESSEL', sammenstilt av en G.Wessel. Boka ble trykket i Christiania i 1898.Der står det endel om Johan Henrich Wessel og hans opphav:Faren het Johan Christopher Wessel (1727-1793) og moren het Karen Sofie f. Paaske (1730-?). De giftet seg 30.4.1750 i Vestby i Akerhus. Så langt den refererte boka har registrert fikk de 8 barn: 1)Dankert (1750-1750) 2)Karen Sabina (1751-1813) 3) Christopher (1752-1752) 4)Dankert (1753-1774) 5)Helene Frederikke (1754-1793) 6)Christopher (1755-) 7)Peter Casper (1756-) og 8)Johan Henrich (1757-1820).Etter 16 års ekteskap ble foreldrene skilt i 1766. Faren giftet seg på nytt i 1767 i Christiansund med Anne Margrethe Schnitler (1735-1767). Hun døde i barselseng 1767. Et barn, Peder Schnitler Wessel (1767-1827). Johan Christopher Wessel giftet seg for 3je gang i med Christine Bull Kaasbøll (1753-1832). De fikk 8 barn.Mer interessant er den 3je kona som årsak til at Johan Henrich Wessel havnet som konfirmant i Hof i Vestfold; 'da hans Faders 3die hustru som en riktig Stedmoder skal ha nødsaget ham til at forlate Hjemmet i 15-16 års alderen'. Sogneprest Jacob Worm Skjelderup i Hof var sålangt jeg kan tyde tremenning av Johan Henrichs mor.Har mer hvis du er interessert!Mvh Kjell H (khamb@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei Kjell....Dette var mye innteresant. Jeg selv er ikke i slekt med disse saå langt, men jeg blir vell det til sltt også. Grunnen til at jeg lagde dette innlegget var at det ikke var noen særlig info om denne slekten og derfor tenkte jeg at det kunne bli noe til den som kom senere.Da ligger alt klart...Takk for all info. MVH Kai Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.