Gå til innhold
Arkivverket

[#12306] IPS 1770 og PPS 1781 - Hvem er dette?


Gjest Jan S. Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan S. Larsen

Jeg har et spørsmål kanskje litt utenfor denne gruppas tema, men tyding årstall og gamle skriftelige kilder er vel litt innenfor? Vi har et gammelt skap med initialer I.P.S 1770 som er kjøpt på auksjon for mange år siden i Saudadistriktet. I et ukeblad fant vi billede av et helt likt skap med Initialene P.P.S 1781. Her ble det antydet at skapet kunne vært laget i Telemark. Jeg skrev til bladet med ønske om kontakt med eieren av det andre skapet uten å få svar. Jeg har dessuten sett i enkelte bygdebøker i Rogaland og Telemark uten å finne noe som kan passe til initialene og årstallene som jeg har. Jeg ser ikke bort i fra at en eller annen slektsforsket kan hjelpe meg til å finne en løsning på denne gåten og gi meg navnene på skapet første eier.Hilsen Jan S. Larsen, Porsgrunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Da har du desverre bare to x to bokstaver å forholde deg til, s'ene betyr sønn... Tror heller du må oppspore skapets salgshistorie, om mulig, og prøve å finne en IP der. Kan bli vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Jan S. Larsen, Möjligen kan man komplettera Per Håkon Christiansens inlägg något, då Du kanske inte är insatt i varför bokstäverna och årtalet finns på skået. I.P.S 1770 är ägarinitialer och året står sannolikt för tillverkningsåret. Du bör precis som Per Håkon anger söka efter skåpets proviniens (historia) och se om Du kan finna en ursprunglig ägare med ett förnamn på I och ett fadersnamn på P...sen. Det kan bli mycket svårt och Du bör börja i Saudadistriktet. Var skåpet köpt på en gårdsauktion finns det en viss möjlighet. Var det köpt på i en auktionshall, är det troligen mycket svårare. Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg vil legge til at fornavnet til innehaveren også kan ha begynt på 'J'. Bokstavene 'I' og 'J' ble brukt en del om hverandre.Jeg tok en kikk i sjelemanntallet for Sauda fra 1758 og i folketellingen fra 1801. Hverken her eller der fant jeg noen JP eller IP. Dette er selvsagt ikke noe bevis på at eieren av kisten ikke kan ha bodd i Sauda. Han kan ha kommet dit (eller være født) etter 1758 og være død før 1801. Han kan også ha kommet til Sauda etter 1801 og tatt kisten med seg. Men dette begynner å se ganske vanskelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

La oss ta dette litt forfra. Det er endel Hvis'er her. HVIS skapet er identifiserbart på uførelsen, så kan du muligens få fastslått hvilken treskjærer som har laget det. Det finnes endel litteratur om treskjærere, om hvor de arbeidet og hvor de oppholdt seg når. HVIS skapet er dekorert så kan ekspertisen kanskje angi det stedsegne ved dekorasjonen, m.a.o. si hvor skapet kommer fra. Har du ingen kilder til skapets historie, så må du nok begynne her, prøve å få identifisert det til et område. Det høres ut som at det er det du har prøvd. Forutsatt at du vet hvor det kommer fra, hva er så sjansen for å finne initialene IP eller JP (helst det siste, tror jeg) i 1770? Matematisk sett vil bokstavkombinasjonen forekomme kanskje i 1 tilfelle av fem hundre, fordi bokstavene navn som Jon, johannes, Peder osv er mye brukt, kanskje enda hyppigere. Har du en befolkning (f.eks i Sauda og omegn) på kanskje 10 000, så skulle du ha omlag 20 forekomnster av kombinasjonen IP/JP. Men det kommer til et moment til: kvaliteten på skapet. Er det et ganske fint skap, så tilhørte det nok en av gårdene, ikke husmannsplassene. Da ville jeg ha prøvd skattemanntallet fra 1762, som lister opp alle over 12 år. Desverre finnes mantallet nesten ikke på nettet, og er heller ikke lett å lese på Riksarkivet uten trening. Forhåpentligvis, hvis du kommer så langt, så kan du få hjelp lokalt av en slektsforskergruppe. Finner du/de ingen JP eller IP der så er det nok bare, som Olle sier, proviniensen, skapets historie, tilbake som siste mulighet. 1801 tror jeg er for sent, det er gått 30 år. Ser vanskelig ut dette, men lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Redd for det, ja. Tror jeg ville nøyd meg med å finne navnet på treskjærereren, om mulig, og vært lykkelig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hvis det er en liten mulighet for at skapet kan komme fra Telemark kan du jo kanskje ta kontakt med auksjonshuset Eek i Skien. Kanskje de kjenner igjen initialene, de har i alle fall god trening med antikviteter og kan kansje hjelpe deg videre også med tips. Du skriver også at det likner på et skap fra en med initialene PPS. Kan det være en mulighet for at I-en egentlig har vært en P, men at du av bokstaven er blitt borte i årenes løp?Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan S. Larsen

Takk for innspill så langt. Jeg er klar over at dette er som å lete etter nåla i høystakken. Men det er jo lov å prøve seg. Det er jo utrolig hva slektsinteresserte finner ut. Jeg ser ikke bort i fra at jeg vil fortsette å ha en uløst gåte her. Det kunne jo være en mulighet at den siste S var et gårdsnavn og P'en var f,eks Pedersdatter eller Pedersøn.Vennlig hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.