Gå til innhold
Arkivverket

[#12309] Gunhild Marie Hansdatter, hennes foreldre.


Gjest John Aalen
 Del

Recommended Posts

Gjest John Aalen

Gunhild Marie Hansdatter ble gift i Haus i Hordaland den 6 juni 1882, med min 2x tippoldefar, Henrik Anton Eilertsen. Har ingen informasjon om fødsel eller konfirmasjon, så hvis noen har opplysninger om henne, hadde det vært fint.Hilsen John.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kan jeg tolke det slik at hun ikke er din anemor? I såfall finnes det en gammel omstreiferske f. 1815 ved navn Gunhild her og hun er enke. Vet ikke jeg om Henrik ble gift på eldre dager. Hvor langt de gikk vet jeg ikke, men det kunne kanskje være snakk om at de vandret rundt det hele?[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01124.wc2&variabel=0&postnr=2955&fulle=true&spraak=n>LenkeHva med Gunhild MArie Johannesdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Henrik som er født i Vestby i Akershus i 1849, blir vel for ung for denne kvinnen? Han blir gift for andre gang med Regine Marie Rasmussen i 1898 i Årstad kirke i Hordaland, men tilbake til Gunhild, ingen i slekten har hørt at det var noen barn i dette ekteskapet. Mine aner stammer fra det andre ekteskapet så din tolking er helt rett. Tusen takk for hjelp, hilsen John.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I følgje mitt familieregister over Årstad sokn, fekk Hans Anton Ellertsen og Regine Marie R. eit barn alt i 1893. Då er han oppgjeven som ungkar og steinarbeidar i Kristiania. Neste gong dei får eit barn, like før dei gifter seg i 1898, står det derimot at han er fraskilt mann. Attåt dei to borna, får dei eit til i 1903 i Årstad. Om du ynskjer direkte kontakt, kan du sende meg ein epost til fndbred@online.noMen når det gjeld Gunhild Marie, bør det stå noko meir om henne i kyrkjeboka for Haus i 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Tok en titt på LDS. Der fikk jeg frem: Gunhild Marie Hansdr. Birth 1850. Father:Hans Johnsen. Spouse: Henrik Anton Eilertsen. marriage 06. JUN 1882 Place:Haus Hordaland. Du vil vel finne mer om du går inn i kirkebøkene for Haus i perioden 1878-1890. 1850 for hennes fødsel er vel også bra. Angående om han har vært gift før står ganske sikkert i kirkeboken for ekteskapets inngåelse.Fant også en Gunhild Marie Hansdr født 21. MAY 1851 og Døpt 09.JUN 1851 på Røros begge deler. Far Hans Johnsen og mor Ingeborg Larsdr. Der er Røros 1845-1859 som er kilden til notatet på LDS. Det kan jo være henne, men se på utflytting fra Røros for å få bekreftet eller avkreftet det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det finst ein gift mann Henrik Anton Eilertsen på 23 år som i 1872 får den ektefødde dottera Anne Kristine i Borgund (Sunnmøre) med Elen Oline Johannesdatter. Men eg finn dei ikkje gift i Borgund.I 1900-teljinga for Bergen finn du HAE og RMR saman med monge born. Der står det m.a. at Johan Fredrik er fødd i Christiania. Det kan godt vere, men han er døypt i Årstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Tusen takk for hjelp! Ser at det faller noen biter på plass hver gang en bruker denne siden,men det som er litt merkelig er at Henrik blir gift med Gunhild i Haus i 1882. Deretter får han barnet Johan Fredrik, født i Kristiania og døpt i Årstad i 1893 med Regine Rasmussdatter, som er født i Fjeldberg i Hordaland i 1873, og som han tilslutt blir gift med i Årstad kirke i 1898. Når en tenker på hva de hadde til transport på den tiden så blir en litt undrende. Men disse opplysningene som jeg har fått, er bekreftet av noen eldre slektninger og de stemmer. Men for å få vite mer om Gunhild blir vel diverse kirkebøker det neste. Hilsen John.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er visst dissens om kor Regine kom frå. I kyrkjeboka i Årstad står det Fjeldberg, men i folketeljinga 1900 for Bergen, har dei oppgjeve ein stad i Romsdalen. Og då er borna deira fødde både her og der, frå Ålesund til Mauranger i Hardanger. Eg trur denne karen hadde eigen båt som han farta rundt med som blikkenslager, eit yrke han gjev opp då dei budde i Hans Haugesgate i Bergen 1900. Elles er han både steinarbeidar og dykkar. Ein allsidig herre, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Fikk bekreftet av Y. Nedrebø at Regine er født i Fjeldberg i 1873. Var selv på dette sporet en tid da jeg begynte med å søke etter Regine. Hilsen John.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.