Gå til innhold
Arkivverket

[#12313] Kirkebok for Tynset/Kvikne: Tore Embretsen Tørresvang, f. 1774/1784


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Jeg har søkt etter - og fått - hjelp angående Tore tidligere i andre fora, men uten å avklare hvem som er hans foreldre. Han er min 3. tippoldefar, og utgjør et irriterende hull i min anerekke som jeg gjerne skulle ha tettet.I følge mine kilder ble Tore Embretsen Torresvang (1774-1871) fra Kvikne gift 6/10/1810 på Tynset med Mette Pedersdtr Krogen (1787-1861) fra Tynset. De fikk i det minste datteren Anne i 1811. Hun giftet seg 1841 med Arnt Toresen Prestmoen fra Meldal.Jeg har lett etter Tore i bygdeboka for Kvikne. Her fant jeg noen få avsnitt under gården Tørresvang. Det var ikke nevnt noen Tore, eller Embret heller for den saks skyld.Jeg kikket også i Tynset bygdebok etter kona til Tore - Mette Pedersdtr Krogen. Her var det nevnt et annet etternavn enn Tørresvang, nemlig Strømseng.I FT 1801 for Tønset er det 2 stk. Tore Embretsen som kan være riktig person. Begge er oppgitt til 16 år, altså født i 1784, ikke 1774 som mine kilder sier. Jeg har fått hjelp tidligere som sier at den ene av disse tjener på Strømseng vestre. Det må i så fall være denne Tore: LenkeSiden Strømseng er nevnt i bygdeboka for Tynset når det gjelder Tores giftemål med Mette, taler jo dette for at vi snakker om riktig person.For å finne ut mer om Tore er nok kirkebøkene eneste mulighet. Enten for Kvikne (1774 eller 1784) ved hans fødsel, eller for Tynset (1810) ved giftemålet.Kan noen hjelpe meg med dette slik at jeg finner hans foreldre, og eventuelt hvilke søsken han hadde? Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kanskje denne Arnfinn Amundsen som har gitt disse opplysningene vet noe mere? LenkeTore ble da voldsomt gammel til å være på den tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Odd Tjade

Jeg vet ikke hvor mye du vet om Mette Pedersd. Men hun er (uekte)datter av Anne Olsd., f. 1764 fra Kroken øvre (Tynset 105-1), og Peder Larssøn Sund Lossgard (124-30), se Kroken mellom (Skårsmoen)(104-6). Anne Olsd. f. 1764, se Fossen (99-1). Tore og Mette fikk en datter som de hadde til dåpen 1812. Hvorfor ikke sjekke fadderskap til ungene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei! Har ikke all verden å bidra med, men via FamSearch har jeg funnet flg:Thore Ingebretsen dåp 17.2.1782 Folldal, far: Ingebrigt Ingebrigtsen. (Folldal lå vel på den tiden under Tynset og Lesja/Dovre).Om dette er riktig person, vet jeg absolutt ikke. I 'Folldal' bd.1 s. 243, Lille Brandsnes, oppgis nevnte Ingebrigt Ingebrigtsen å være gift 1776 med Kari Ingebrigtsdt (1753-1791). [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp>LenkeDisse har 6 barn (Marit 1776, Ingebrigt 1778-1779, Ingebrigt 1779, Ane 1779 gm Nils Larsen Buck, Alvdal, Thore 1782 og Mallena 1785).1801-telling Tynset, gard nr.178 (hvilken?) har bl.a. Embret Embretsen 63 år, og kanskje sønnen og 'vår' Tore. LenkeThore Embretsen finnes gift i Tynset med Mette Pedersdt 6.10.1810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.