Gå til innhold
Arkivverket

[#12315] Ingeborg Olsdatter Nybakken f 1860 Nord Fron Oppland


Gjest Mona Årnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Årnes

Er det noen som kjenner til Ingeborg Olsdatter f 1860 Nord Fron Oppland. Hun var tjenestejente på Loe. Fikk en datter med en som het Amund som reiste til Amerika. Jeg ønsker opplysninger om Ingeborg sine foreldre. Skulle noen vite noe om er Amund er jeg takknemlig for det også. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Jeg finner tre Ingeborg Olsdatter døpt i Nord-Fron i 1860:1. Ingeborg Olsdatter, dp 5.4.1860, foreldre Ole Fredriksen/Anne Amundsdatter, i 1865 bosatt på Kjæstad, Kvam2. Ingeborg Olsdatter, dp 29.7.1860, foreldre Ole Iversen/Anne Olsdatter, i 1865 bosatt på Stordalen, Kvam3. Ingeborg Olsdatter, dp. 30.12.1860, foreldre Ole Pedersen/Kari Olsdatter (uekte), i 1865 bosatt på Svaet, Kvam (sammen med moren)mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei trond. Takk for svaret. Ingeborg fikk en datter som Marie f 02.06.1883 I og med hennes far het Amund blir vel det Marie Amundsdatter. Kanskje du finner henne? Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Jeg fant de aktuelle Ingeborg'ene i Family Search. Det ser dessverre ikke ut som om det er lagt inn døpte i Nord-Fron i 1883 i denne basen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Marie født 02.06.1883, døpt 01.07.1883, 'uekte' datter av Amund Hansen Roen (1861) og Ingeborg Olsdatter Dokken (1860) (Nord-Fron Mini 2 4/10 p.144 no.14)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg glemte; Amund Hanssen, født 29.03.1860, døpt 06.05.1860, Kongsli, foreldre Hans Knudsen og Embjør Hansdatter. (Nord-Fron Mini 1 1851-64 4/13 p.97 no.73) Foreldrene var på Stormyren i 1862 da de fikk Marit og på Roen ved FT 1865 (der du finner andre søsken til Amund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Geir. Hjertlig takk dette var mye mere enne jeg torde håpe på. Nå er det mange som blir glade. Takk til deg også Trond. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Om Ingeborg forteller klokkerboka for Kvam anneks i Nord-Fron at hun ble født utenfor ekteskap den 09.12.1860, og døpt i Kvam kirke den 30.12.1860. Moren står innført som pike Kari Olsdtr. Dokken, og faren som ungkar Ole Pedersen Lien, begge hjemmehørende i Kvam. Ingeborg var farens 1. og morens 2. leiermål.Kari giftet seg aldri, men fikk tilsammen fire barn utenfor ekteskap med tre forskjellige menn:Først sønnen Ole f. 03.12.1854 med enkemann Engebreth Eriksen Stø i Kvam. Døpt i Kvam kirke 17.12.1854. Ole var begge kjønns 1. leiermål.Etter datteren Ingeborg fikk Kari også en sønn med Ole Pedersen Lien; Østen f. 17.02.1863, døpt i Kvam 06.04.1863. Han var farens 2. og morens 3. leiermål. Ingeborg og Østen var altså helsøsken.Sønnen Petter ble født 01.07.1869 og døpt 26.09.1869 i Kvam kirke. Som far står oppført enkemann John Nilsen Hagebakken, Kvam. Petter var enkemannens 1. og morens 4. leiermål.I ft-1875 finner vi Kari med samtlige fire barn på en plass Svaet i Nord-Fron. Faren til den yngste sønnen bodde som inderst hos dem på det tidspunktet.I 1900 var Kari fattiglem, og finnes hos en Jacob Svaet m/fam på en plass Nystuen i Nord-Fron. Hun står oppført som Kari Dokken, hvilket hun også gjør ved alle hendelser i kirkeboka. Om barna hennes også brukte Dokken, eller tok 'etternavnet' Svaet etter den plassen de vokste opp, vites ikke.Kari ble født på Dokken under nedre Klomstad i Kvam den 06.10.1828, og døpt i Kvam kirke 19.10.1828. Foreldrene var Ole Østensen fra Skredderstuen og Marit Pedersdtr. Dokken, gift i Kvam kirke den 14.02.1813.Om far til Ingeborg vet jeg dessverre ikke noe mer enn navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ettersom Ingeborg innledningsvis ble nevnt med 'etternavnet' Nybakken, ble jeg plutselig usikker på om hun var identisk med Ingeborg Olsdtr. Dokken. Men etter å ha sjekket dåpen til en annen datter av Ingeborg som bodde sammen med moren i 1900, og der fikk bekreftet at Ingeborg også ved denne datterens dåp, samt konfirmasjon, ble oppført med Dokken som 'etternavn', så er det ikke lenger tvil om at Ingeborg O. Dokken og Ingeborg O. Nybakken var èn og samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ingeborgs helbror Østen O. Dokken utvandret til Amerika. Han reiste fra Kristiania med skipet Rollo den 13.04.1883. Best.stedet var Kerkhowen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Aud. Hjertlig takk for alle opplysningene, du har gjort en kjempe jobb. Ingeborg er min manns oldemor. Så nå ble et slektstre, halvsirkel fyllt opp med min sønns forfedre. Dette er en fin hobby. Godt det finnes noen gode hjelpere. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.