Gå til innhold
Arkivverket

[#12316] Zakarias Olsen Fossheim, Jølster/S&F - prokurator og/eller producator ?


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

I bygdeboka for Jølster og i S&F Fylkesleksikon (internett) finner vi informasjoner om virksomheten til Zacharias Olsen Fossheim (1714-1800). Forfatteren A.O. Klakegg betegner ham som 'bygdeprokurator', men i nternett leser jeg at han var 'produkator(advokat)' - i hvert fall autodidakt.Hva er riktig? Var han en slags administrator OG advokat OG gardbruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Barbara -Betegnelsen 'produkator' kjenner jeg ikke, men 'prokurator' er en eldre betegnelse på en sakfører (advokat).Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Betegnelsen 'procurator' kommer fra ordet procura som betyr fullmakt, altså en fullmektig. En av mine forfedre ble en periode kalt procurator. Han var slett ingen advokat, men hadde lært seg en del ferdigheter i lesing og skriving og vært assistent hos lensmannen i bygda en periode. Han var en husmannsgutt som 'klatret' i samfunnet ved hjelp av sine teoretiske ferdigheter. Siden også som styremedlem i noen aksjeselskaper m.m. Det var altså ingen krav til formell kompetanse for en 'procurator'. Det kunne derfor godt kombineres med å være gårdbruker.mvh Steinar Vasaasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Sitert fra 'Norsk historisk leksikon':......Ved forordn. 10. februar 1736 ble det krevd juridisk embetseksamen for å kunne virke som prokurator, og ved plt. av 4. september 1810 ble det bestemt at alle p. måtte ha kgl. bestalling.'Dette var altså de formelle krav til en prokurator, men at det fantes 'bygdeprokuratorer' slik som du viser til, er jeg ikke uenig i. Tvert imot.Mvh. Arne.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.