Gå til innhold
Arkivverket

[#12317] Brann i Ålesund, arbeidere rundt 1905


Gjest Dag Hofsødegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Hofsødegård

Finnes det noen oversikt over arbeidere som var i Ålesund etter bybrannen i 1904?Min oldefar Adolf Karlson f. 1865 skal ha bodd i Ålesund sent i 1905. Han var i 1900 murersvend og var i Ålesund i 1905 ifm oppbyggingen.I 1902 skal Adolf ha oppholdt seg i Sarpsborg.Dag Hofsødegård, fetslekt@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Min tippoldefar Louis Marensius Møller, f.1870 i Nittedal, skal også ha vært med på oppbyggingen. Også han var murer. Kanskje finnes det noen bilder også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei. Dette er et interessant tema for meg også, så jeg tillater meg å henge meg på. Håper det kommer respons på ditt spørsmål. Min farfar, byggmester Oliver Nikolai Hamre, f. 1878, reiste også til Ålesund på den tiden. Han giftet seg i Ålesund i 1905 med min farmor, Aagot Nodland, fra Egersund. De fikk en dødfødt sønn i 1906 og min far i 1909 i Ålesund. Tilsammen fikk de 5 barn, hvorav bare min far levde (de andre var dødfødte). På min henvendelse til Statsarkivet i Trondheim kunne de bare informere om den første dødfødte sønnen i 1906, da de ikke hadde fått mer materiale (fra Ålesund ?). Jeg strever med å finne ut når de flyttet til Ålesund og når de flyttet tilbake til Bergen. I 1916 er de bosatt på Minde, Fana (Bergen), og min far gikk på Minde skole. (I 1914 kjøpte Oliver en parsell i Fana som ble bebygget og solgt, så de må ha flyttet tilbake fra Ålesund før dette). Alle opplysninger har interesse, tidspunkter, adresser i Ålesund, m.v. Mvh Sylvi (f. Hamre) Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Om det ikke fantes/finnes noe register over de som arbeidet der etter bybrannen så kanskje vi kan samle noen opplysningeer her som da vil kunne være til hjelp for andre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Aakvik Grønli

Dette er spørsmål som heilt klart må rettast til Ålesunds store lokalhistorikar Harald Grytten. Det han ikkje veit om Ålesunds historie er ikkje verdt å vite. Lukke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei Dag Hofsødegård. Ettersom jeg var en av dem som 'hev meg på' innlegget ditt i håp om at noen skulle komme med svar på ditt spørsmål + evt. mer info, løfter jeg nå temaet opp på listen.Er det noen i Ålesund / noen som kjenner noen / som kan gi informasjon om evt. materiale som vi kan gjøre bruk av ?Det ser ut til at vi er flere som vil sette pris på opplysninger fra Ålesund.Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Under redaksjon av Harald Grytten er eit større verk om ålesundsbrannen 1904 under arbeid. Første bindet er alt utkomme ('Viltre gutt - Byen som brente'). Eg trur neppe disse bøkene vil innehalde mange personnamn. Det er mulig Aalesunds Museum har opplysningar, likeeins Jugendstilsenteret i Ålesund, som skal opne til sommaren, men som allereie har ein arkivar i arbeid. Adressene til disse institusjonane er lette å finne på nettet.Når det gjeld opplysningar om enkeltpersonar som arbeidde i Ålesund under gjenoppbygginga av byen, er det kanskje ein idé å gå til likningsprotokollane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Til Dag og Nina, har sjekket skatteligningen for Ålesund for 1909, den eneste som finnes etter brannen i følge biblioteket. Der er ingen av de dere nevner nevnt. De som står oppført der er de som da vel betalte skatt foregående år regner jeg med. Men allerede i 1908-1909 var vel en god del av byen gjenreist så var de her som arbeidere ved gjenoppbyggingen av byen hadde de vel muligens reist videre. Til Sylvi, dine besteforeldre er nevnt og du har fått den informasjonen jeg har funnet pr. mail. Om dere vet om de som oppholdt seg her fikk barn eller giftet seg i den perioden de var i byen gjør jeg gjerne oppslag i kirkebøkene for dere. Angående bilder så har foreningen DIS, i samarbeid med Fylkesfotoarkivaren akkurat blitt ferdig med en dugnad og har digitalisert ca. 50.000 bilder fra Sponland arkivet,fra perioden rundt århundreskiftet til ca. 1930. Han var en av Ålesunds mest brukte fotografer. Kan også sjekke navnene dere spør om i det arkivet. Dette arkivet blir sannsynligvis tilgjengelig på nettet iløpet av 2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Til Dag, Nina og Sylvi. Har nå fått oppgitt navn på de bilder som finnes i Sponlandarkivet med det etternavn dere søker etter. Møller finnes det mange av, men det tidligste bildet er fra 1906 og er da av en frk. Møller. Det finnes ett bilde tatt 1910 der de bare har opplysningen Møller som er av en mann med pels, hatt og stokk. Ellers ingen ved navn L. Møller, men noen i 1915 som er registrert med hr. Møller. Men Møller fantes det jo en slekt av allerede da i Ålesund på den tiden. Jeg finner heller ingen Adolf Karlson, der er kun ett bilde registrert ved navn Karlson som er av en mann (Frans), det finnes flere av barn og noen unge kvinner. Av Hamre finner jeg ingen ved navn O. Hamre, men i 1905 dukker det opp av et brudepar, som er registret ved navnet H . Hamre. Er det flere dere lurer på ang. bilder er det bare å spørre. mvh Hanne Heen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Kanskje min oldemors bror Peder Olsen Kvamme födt i 1876 også var med på gjenoppbyggningen?Han var også snekker og utflyttet til Ålesund i den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Til Eva, vet du om Peder var gift når han kom til Ålesund og om han reiste videre herfra siden ? Skal sjekke kirkebøkene neste gang jeg er på bilblioteket, men har du flere opplysninger ville det vært fint. Hvor han er født og om han muligens fikk barn den tiden ham var her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Hei Hanne ! Peder Olsen Kvamme var födtpå Kvamme gård i Sunnfjord.4 februar 1876.Han finnes i folketellingen for Bergen i 1900. Vet ikke om han var gift da han kom til Ålesund. Han giftet seg med Petra.Fikk barna Kasbara, Dagny og August.Dagny hadde en liten datter i 1950 årene. Det er det eneste jeg vet.Peder døde i 1966 i Ålesund i følge min mormor.Jeg har sendt ut etterlysninger i 'Familien', kontaktet prestekontor i Ålesund, men finner ikke noen opplysninger om han.Jeg holder på å lete etter etterkomere av Peder.Om du vil se etter i kirkebøkene er du en knupp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei Hanne Heen Takk for at du har søkt etter bilder.Jeg har vært uten datamaskin i ca. 1 uke. I dag har jeg fått ny maskin, og 'datamannen' kommer igjen i morgen for å legge inn resten og gi meg en innføring i nye programmer. Har derfor ikke kunnet følge debatten, sende/motta e-post i det siste. Bildet av brudeparet i 1905 kan muligens gjelde min farfar O. Hamre som g. seg i Ålesund 11.04.1905. Hans far het Hans Axelsen Hamre (H. Hamre) og var også i Ålesund. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Til Sylvi først, det med bilden var jeg inne på selv som en mulighet. Spurte fotoarkivaren om det og fikk et tja til svar. Så nå blir bilden tilgjengelig på nett i løpet av året, når jeg får vite det skal du få beskjed. Jeg har referanse nummer på det bildet som er aktuelt, og det er vel en mulighet for at du eller noen andre kjenner dem igjen.Så til Eva, her er opplysningene du lurte på. Peder O. Kvamme, født 1876 i Bygstad, Holmedal ? gift med Petrine Nikoline Skytterholm, født 1874, den 16 November 1907. Fedre : Ole Larsen Kvamme og Syvert Torsen. forlovere Peder Skytterholm og Ingvald Skytterholm. (opplysninger fra mikrofilm NOR 1-246, side 173.Barn: Kaspara Sigvarda, født 15.08.1909, døpt 12.10.1909 (NOR 1-245, side 25.)Dagny Margrete, født 22.02.1911, døpt 11.06.1911, (samme film side 66)Olaf August, født 07.12.1913, døpt 22.03.1914 (samme film side 132.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Dette vil jeg også være med på! Min mormors far var med og gjenoppbygget Ålesund etter brannen. Han kom til fots over svenskegrensen i 1904.Johan Erik Bernhard Holmberg, født i Nord-Sverige i 1881, fikk barn med to norske damer i 1905 og goftet seg med en ene samme år, med den andre i 1912, da første kone døde.Jeg vet at han og kone 2 var hos fotograf Sponland - har sett ett bilde - hadde vært gøy å se flere, ja! Hanne, varsler du meg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Til Sylvi og Heidi Jeg får skrevet ut noen papirkopier av bildene som sannsynligvis gjelder de personene dere leter etter. Det ene har jeg fått bekreftet er av en mann, det andre er brudebildet av familie Hamre (Sylvi's). Om dere sender meg en mail så jeg får deres adresser kan jeg putte dem i et brev til dere. Dere vil vel kanskje kjenne dem igjen? Er det riktige personer og dere ønsker bildet må det nok bestilles via Fylkesfotoarkivet. Er dere interessert så er min mail adresse : hanne.heen@c2i.net (tror dere begge har den fra før) Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei Hanne ! Bildet av brudeparet kom i posten i går, og YES, det var av Oliver Nikolai og Aagot Hamre.Jeg vil nok bestille dette bildet + noen av de andre på listen.Carl er min fars onkel.Bildet 'fire menn' er muligens et bilde av 4 generasjoner som en gang var i en slags avis/journal.Tror du det er mulig å få se papirkopier av flere av bildene på listen, eller medfører dette for mye tid og utgifter ?De neste tre bildene på listen fra 1908-1909 er muligens også min slekt.Bildene fra perioden 1910-1920 er jeg mer usikker på, for jeg har ikke funnet ut når min Hamre slekt flyttet fra Ålesund (?)Men det er jo storartet det du har gjort for meg, og jeg skal henvende meg til adressen du ga for å bestille bildene.Kjempeflott. Tusen, tusen takk.mvh SylviPS fant du bostedet/adr. deres i Ålesund? /noe mer om de dødfødte barna ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.