Gå til innhold
Arkivverket

[#12320] Maren Marie Bie Petersen, Troms og Møre og Romsdal


Gjest Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

Maren Marie Bie Pettersen skal iflg boka 'Slelten Bucks stamtavle', F.B. Buck 1927 vere fødd i Kvæfjord 1803, seinare gift med Markus Buck, og død i Molde i 1879.Kan nokon hjelpe meg med å finne foreldra til Maren Marie Bie Pettersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det finnes ingen Bie på det aktuelle stedet i 1801, men en Johan Petter Bie, ugift skipper Øyestad.Kan han være en kandidat?Ellers en Maren Marie Pedersdatter f. 22 april 1804 i Kvæfjord,far Peder Larsen, mor Bereth Maria Nilsdatter. (Kilde Familysearch)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Det kan vere ho. I 1865-teljinga les eg under Loppa kommune: Maren Buck f Pettersen Hans Kone g 63 k Kvædfjords Sogn. Alderen treng ikkje vere nøyaktig, men det var ulikt kvinner å leggje på eit år.Eg ser elles på familysearch at Peder Andreas Larsen i Kvefjord fekk barn med ei anna (?) kone i 1805, men han er nemnd med denne samme kona i 1801-teljinga. Det kan vere at avskriftene i familysearch er unøyaktige - namnet 'Liljendtr' i folketeljinga er skrive 'LILIENDAL' hos familysearch.Maren Marie Bie Pettersen er nemnd under dette namnet på s 236 hos Ytreberg, Handelssteder i Finnmark.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg er litt opptatt av denne skipper Bie ennå da han gifter seg i Hommedal Aust Agder den 24. november 1802 med Marthe Clarine Bugge. Ett eller annet sted må jo MMBP's navn ha kommet fra. Kan hun være datter av denne skipperen? Jeg mener å ha lest at hans mor het Maren.Bie fikk senere barn i Hommedal, men det er senere. Kan han ha vært en tur i nord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Både i Nordfjord (Naustdal), på Sunnmøre (Hareid)og Nordmøre (Kristiansund) finn vi fleire Bie-folk på 1700-tallet - gjestgivarar og kremmarar - som alle ser ut til å ha vore i slekt. Namnet blei ellers skreve både Bij, Bii og By. Eg har sjekka Bie-notata mine, men finn ingen greiner som strekk seg mot nord. Derimot kan det tenkast at kjøpmann og prokurator Lars Henriksen Bie i Kristiansund hadde avleggarar i Nord Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Namnet 'Bie' kan ho ha fått ved oppkalling, så sambandet med Bie treng ikkje ha med slektskap å gjere. Men etter å ha levd eit langt liv nordpå, gift med ein handelsmann på Øksfjord i Loppa, døydde ho i Molde. Det kan tyde på at ho hadde slektningar på Møre.Om Pettersen er eit patronym (eigentl. Pettersdotter) eller om Pettersen var etternamnet til faren, kan eg vel heller ikkje vite sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Kristian Fors

Det var skifte 4. mai 1810 i Kvæfjord etter styrmand Anders Pedersen, enke Maren Marie Schubart, barn: 1) Peder Benjamin 10 år, (gift med Berit Matisdatter Hetta, var fisker og bodde i Øksfjord, mens søsteren var gift med en storkjøpmann i Øksfjord), 2) Inger Marie 28 år, 3) Dorthe Maritte 18 år, (gift med kjøpmann Wilhelm Klerck i Alta), 4) Andrea Schubart 16 år, 5)Elen Catharine 11 år, Maren 5 år. (det var vel hun som ble gift med Marcus Arnt Buck). De brukte etternavnet Pedersen. De er mye omtalt i boken: 'Handelsteder i Finnmark'. Harald Samuelsberg har skrevet om denne familien, og kalt artikkelen: 'Luther ættlinger i Finnmark'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Maren Marie Schubart kan ha vore barnebarn til Lars Henriksen Bie, prokurator og seinare kjøpmann i Kristiansund midt på 1700-tallet. Ei Sebine Bie var gift med ein Schubart i Kristiansund seinare, og det er vel mulig at Sebine var datter av Lars Henriksen Bie.Lars Henriksen Bie hadde ellers ein slektning (helst søskenbarn) Lars Pedersen Bie (c1700-42) som var borgar på Hareid. Andrekona til denne Lars var Alhed Schubart. Dette paret si etterslekt er kjent (ingen i Finnmark).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Bjørn. Du nevner etterkommerne til Alhed Schubart og Lars Pedersen Bie, datteren Anne Kathrine og sønnen Lars. Anne K., gift med Halvor Knudsen på Rødøy. Vet de hadde 2 sønner, Lars og Knud, men her stopper min viten foreløpig. Har du litt hjelp videre? Lars Larsen Bie var vel også gift, men her har jeg ingenting. Takker for alt du måtte ha. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar tidliger spurt etter Maren Bie Petersen.la merke til en interesant ting i innlegg 8: klippet ut søsteren var gift med en storkjøpmann i Øksfjord), 2) Inger Marie 28 år, 3) Dorthe Maritte 18 år, (gift med kjøpmann Wilhelm Klerck i Alta),Klipp fra slekten Buck:.... (eller 15061798) på Måsøy etter oppgave fra familien. anneks til Loppa (den rike handelsmann og matador i Øksfjord). ------------------- Var først handelsbetjent hos Klerk i Bossekop, hvis svoger han blev. -------------------- Nedsatte sig derpå i 1820 årene i Øksfjord i L Loppa som handelsmann dersteds, hvilket sted han bebyggende og brakte opp til Han bygde sammesteds og på egen bekostning en kirke, som han forærte allmuen. Ved kongelig resolusjon av 2091848 er Øksfjord i Loppa gå over til eget anneks sogn med egen kirke. (Erlandsens etterretninger om geistligheten i Tromsø stift.Dette burde jo da være Maren som er her. siden Marcus ikke kan bli svoger til Klerk på noen annen måte LenkeHan kalles jo og storkjøpmann i Øksfjord, i slekstboken og Marens fødselsdato er jo identisk med den i Kvæfjord.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.