Gå til innhold
Arkivverket

[#12334] Florentine marie Jensdatter (Grønsdtr).'Reisende 'dame m/familie


Gjest anne-lise mikalsen
 Del

Recommended Posts

Gjest anne-lise mikalsen

Florentine er født på Salthellerholmen,Selbjørnen 1825.Hennes foreldre er Jens Jensen Grøn og Maria Jakobsdtr.,født på Tysnes.Florentine gifter seg med Peder Pedersen Handeland f.Davik Sogn 1825.De er 'reisende' i Hordaland,Møre og Romsdal.Jeg vet ganske mye om dem,men jeg har problemer med Florentines far.Hvor kom han fra,var han også reisende?Alle opplysninger mottas med takk,for dette har vært en nøtt.Noen av søsknene til Florentine har navnet Mikkelborg eller Klingenberg som tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Jeg har funnet en del av det du har på LDS. En med samme familinavn Jens Christophersen Grøn er født 28.10.1827 i Nedstrand, døpt i Konsmo Undal i 1853.Hans foreldre Christopher Jensen f ca 1801 på Austad i Lyngdal dpt 08.03.1801 i Lyngdal og hans kone Else Margrethe Christiansdr f ca 1810 på Høyland i Volda. De ble viet ca 1824 i Volda. Jeg antar det må være samme slekten, men det bevises jo ikke.Denne Jens er f. i1827 og kan ikke være Florentines far idet hun er f. i 1825.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne-lise mikalsen

Takk Arne,men jeg tror nok at jeg må holde meg i kyststrøkene,Stord-Bømlo,Austevoll e.l.Jens Jensen Grøn er nok født før 1800,han må ha giftet seg ca.1818,for det eldste barnet,Margrete Marie, er født 1818 ,hvor vet jeg ikke.David Klingenberg Grøn f.1821,Erik f.1822,Florentine Marie f.1825,Carl Magnus f.1827,Dorthe Marie f.1830,Jens f.1833,Jacob f.1835.Dette er de andre barna til Maria og Jens.Florentine og Peder var båtsplint og reiste for det meste i Møre og Romsdal med turer helt ned til Stavanger.Jens og Florentine døde begge i 1886,Peder i Volden og Florentine i Ålesund.Peder hadde da Kavlen som etternavn.Mvh Anne-Lise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Hei igjen Anne-Lise. Finner ikke P.P. , men flere av barna deres. David Klingenberg, f.27.MAR 1821 Sund Hordaland. Dpt 15. APR 1821 samme sted. Foreldre Jens Klingenberg og Mari Klingenberg. Carl Magnus Klagenberg Gron, f. 26.Oct 1827 Sund Hordaland og dpt. 26.Oct 1827 samme sted. Foreldre Jens Jenssen og Mari Jacobsdr. På Dorthe Marie Gron står Jens Jensen Gron og Marie Jacobsdr som foreldre. Året er som du har. Jens Klagenberg GRON f. i 1833 på Sund, med foreldre Jens Jensen Gron og så kommer noe som må være feilskrevet, Marie Gundersdr. Jacob Jensen Gron f. i 1835 på Sund.Foreldre Jens Gron og Marie Jacobsdr. Jeg har sløyfet datoene på de siste, da jeg regner med at du har dem. Alt er tatt ut på LDS sine sider FamilySearch. Kanskje jeg har noen korrigeringer til deg med dette, men kildene på LDS er ikke til å stole på bestandig,mrn kildene kan sjekkes i kirkebøkene. Det er vel det du har gjort ? mvh arne (Avskriften er kontroll-lest, det står Klagenberg t.eks.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne-lise mikalsen

Takk igjen,Arne,nå er vi nok på rett vei.Jeg har fått en melding om å se etter i en bygdebok for Austevoll,så biblioteket blir vel det neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

1865 tellingen du refererer til er vel 1862, som et lagt ut hos LOR i en noe omskrevet form? Den dekker Norge fra ca Skiens-traktene og til Stavanger og er ikke en full-Norsk telling. Florentine gir meg jo grunn til å tenke på Ole Steffensen som er opphav til flere følger på Østlandet. Et av følgende heter Florentine-følget etter hans datter. Men jeg kjenner ingen kobling til den Florentine du, Anne-Lise, søker.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.