Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Helge Bjerkevoll

[#12335] Oppland, Vågå Eli Olsdtr gift før 1832

Recommended Posts

Gjest Helge Bjerkevoll

Prøver igjen Lurer på om noen har tilgang på kirkebøker fra Vågå mellom 1820-1831. Jeg er på jakt etter et eventuellt giftermål mellom min tippoldemor Eli/Elie Olsdtr og Peder Jo(e)nson. Finnes giftermål så finnes vel også navn på foreldre og gardstilknytning. De bodde på Dovre, Lillebrennen, men de finnes ikke gift i kirkebøker for Lesja/Dovre. Eli er ved folketelling 1865 oppgitt å være fra Vågå. Deres sønn Ole var ektefødd sønn ved dåpen i 1831, så foreldrene må være gift.I Vågå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torbjørn Ellingsen

Har sett gjennom 1830-31 uten å finne dem. Men det betyr ikke at de ikke står der. Jeg har bare ''skummet' , og kan se nøyere etter hvis du mener det er grunn til det. (Disse håndskriftene er ofte vriene å tyde for en amatør!)Hvordan vet du at sønnen var døpt i 1831?Er det en idé å se etter dåpen til Eli? - Kanskje jeg kan finne den hvis du har årstallet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Bjerkevoll

Hei Torbjørn, takker for svar.Kirkebøkene for Lesja/Dovre ligger på nett, og der fannt jeg Ole Lillebrennen døpt i 1831, 'ekte' altså var foreldrene gift. Men giftermålet for foreldra med håp om at foreldre til de vigde også kunne være oppgitt fannt jeg ikke der. I folketelling 1865 er det oppgitt at Eli (elie) var fra Vågå. Derfor håp om å finne vielsen der. Men de kan jo ha vært gift lenge før 1830, da Elie etter folketellingen 1865 er oppgitt å være 80 år. I såfall skulle ho være fødd rundt 1785, og vel i grenseland for å få sin førstefødte i 1831. Men årstall fra den tid skifter jo som vi ser noe fra kilde til kilde, så kanskje var hun noe yngre. vh Helge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torbjørn Ellingsen

Nei, dette var ikke så lett. Hadde jo håpet å kunne hjelpe deg her. Jeg har nå sett gjennom 1785, men fant ingen jeg kan si er Eli Olsdtr. (Finner henne heller ikke FT 1801, - har du noen kandidater derfra?)Det er tildels vanskelig - noen steder umulig - å tyde mikrofilmen. Ikke bare pga manglende trening, men like mye pga dårlig teknisk gjengivelse. Noen av kortene man får fra Riksarkivet er sannelig ikke verdt pengene!Men jeg har altså Vågå MINI 1, 1739 - 1810 , i alt 7 kort, og det er jo trolig at noe av informasjonen du søker finnes her. Vil du låne kortene og se nærmere på dette, er det bare hyggelig.mvh Torbjørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Bjørnaas

HeiFant Peder Jons. og Eli Olsd. lille Brennen som foreldre til Joen, f. 18.12.1813, Dovre. Foreldrene var da gift. Dette må vel være samme par som du nevner ? De hadde flere barn, bl.a. i 1825 og 1834, tror jeg det var. Derfor må kirkebøkene før 1813 i vågå sjekkes for giftermål.Beste hilsen Inger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Bjerkevoll

Til Torbjørn og Inger, tusen takk for svar og hjelpsomhet. Det finnes en Elie fødd f 1790 Vågå, med mor Mari Jacobsdtr. utlagd far Ole Olsen. Men kirkeboka er vanskelig å tyde (kilde Berit Knudsen). Korta du har hadde vært interessant, men min befaring med slikt er minimalt og jeg hadde vel ikke kommet så langt, gotisk skrift er det vel også. Så det får vi ha til senere. Dette med at Ole og Eli har flere barn var interessant, og søket må da fløttes frem i tid til før 1813 som du sier.vennlig hilsen Helge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Denne vielsen har jeg lett etter i Vågå kirkebok mange ganger, men dessverre ....I kirkebøkene for Lesja på nettet har jeg funnet følgende barn av Peder og Eli, samtlige født på Lillebrenden:John f. 18.12.1813, Ole f. 04.03.1819, Mari f. 10.09.1825, Marit f. 23.11.1828, Ole f. 11.06.1830 og Jacob f. 05.04.1834John var 'ekte', og da vet vi at vielsen mellom foreldrene måtte ha funnet sted før 1813.I den digitale kirkeboka for Lesja har jeg også funnet dåpen til barnas far: Peder født 29.08.1791, døpt 21.09.1791 Dovre. Foreldre: John Pedersen og hustru Marit Olsdtr. Lillebrenden. De ble forøvrig viet 23.01.1785 i Dovre kirke, hjemfestet til Ullem begge to.Ettersom Peder var født 1791, og giftet seg neppe før han var ca. 20 år gammel, er det mest sannsynlig at vielsen fant sted ca. 1811-12.Når det gjelder hvem Eli var, er min teori at det kan være den 10 år gamle datteren til ei Sigrid Jacobsdtr. 38 år og 'Besvangret pige' som finnes under Ulsvolden, Vågå i 1801. Kanskje var yngste sønnen til Eli og Peder oppkalt etter morfar til Eli ? Også geografisk sett er denne Eli svært aktuell; Ulsvolden ligger på Nord-Sel, og det var først og fremst folk på Nord-Sel som fant seg ektefeller på Dovre.Denne Eli (el. Elje i 1801) ble døpt 3. søndag i advent 1791, og foreldrene står innført som pike Sigrid Jacobsdtr. og soldat Ole Olsen. Dette blir man for så vidt ikke klokere av, men skulle noen komme over vielsen i en annen kirkebok, så kan brudens far altså være Ole Olsen. En teori kan nemlig være at Eli som ungjente dro avgårde for å skaffe seg tjeneste, enten nordover eller østover som var veldig vanlig, og der kanskje traff på sin kommende ektemann som også var ute i samme ærend, og ble det barn av det slik at det hastet med å gifte seg, så kunne vielsen ha skjedd 'der og da'. Kanskje er det verd et forsøk å lete etter vielsen i de andre naboprestegjeldene til Dovre ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Bjerkevoll

Hei Aud Både du og de ovenfor kommer med mye godt stoff som er verdt å ta vare på og undersøke nærmere. Av en eller annen grunn har jeg trodd at min oldefar Ole Lillebrenden var enebarn. Når jeg nå får oppgitt at han hadde mange søsken, kan det jo også hende at jeg kan ha noen 4-menninger i Gudbrandsdalen. Når siste sønnen var fødd så sent som i 1834 så må vi regne med at Eli ikke kunne være fødd før 1788, helst noe senere og at alder ved folketelling 1865 (80 år, dvs fødd 1885)må være for høg. 1890 er nok nærmere sannheten. Din teori om Sigrid Jacobsdtr er også interessant. Kan det ha noen forbindelse/feilskriving til det jeg nevner ovenfor om Mari Jacobsdtr og som er omtalt i en tidligere streng om samme evne.vh Helge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Neida, det er slett ingen sammenblanding/feilskriving mht Mari Jacobsdtr. Tvert imot tror jeg hun er en mer aktuell kandidat som mor til Eli enn den Sigrid Jacobsdtr. jeg foreslo. Jo mer jeg ser på det, jo mer blir jeg overbevist om at Berit Knudsen kan ha blinket ut den riktige Eli Olsdtr. til deg.Denne Eli ble døpt i Sel 26.12.1789 som uekte barn til Mari Jacobsdtr. og ungkar Ole Olsen. Faddere ved dåpen: Haldog Bakken, Syver Åsåren, Ragnhild ibid og Guri ibid.Navnene på fadderene forteller meg at Mari tilhørte en familie som hadde tilknytning til Åsårgrenda et stykke opp i Ottadalen. Da jeg så etter i ft-1801, fant jeg ikke Mari Jacobsdtr. og datteren Eli Olsdtr. der jeg ventet å finne dem, jeg fant dem ikke i Vågå i det hele tatt ! Derimot fant jeg ei Marit Jacobsdtr. (40) gm Joen Jørgensen (63) under Bøe på Lesja, med datteren Jerken (3) som felles barn og Eli Olsdtr. (11) oppført som 'Hendes barn'. Her står det riktignok Marit, ikke Mari, men en sjekk i de digitale kirkebøkene for Lesja bekrefter at Joen Jørgensen giftet seg 27.06.1797 med ei Mari Jacobsdtr. (Ref. Berit Knudsens referat fra Lesja bygdebok.) Også i gravferdslista er Mari innført med korrekt fornavn. Hun ble begravet ved Lesja kirke 15.04.1808, innført som gift kone med bosted Bøelien, 58 år gammel.Med utgangspunkt i alderen på Mari Jacobsdtr. som tilsier at hun var født et sted mellom 1750 (alder ved død) og 1762 (alder i 1801), har jeg kommet frem til at dette må være den Mari som ble døpt i Sel 06.05.1757 som Jacob Dahleliens dåpsbarn. Faddere ved dåpen hennes var Knut Dahle, Guttorm Åsåren, Eldri Åsåren, Torø Josten og Guri Olsdtr. Vi ser at også ved denne dåpen var det faddere fra Åsåren. Og alderen til Mari er innenfor rimelighetens grenser; 32 år da Eli ble født, og 41 år da Jerken kom til. (For ikke å snakke om alderen på Eli i sin tur.)Maris far levde enda i 1801 som enke- og føderådsmann hos eneste husmannen oppført under Dale nedre i Vågå. (Dahlelien var altså en husmannsplass under gården nedre Dahle, og husmannen i 1801 var en dattersønn av Jacob.) Jacob giftet seg i 1746 med ei Eli Davidsdtr. (død 1782) og sammen fikk de 10-12 barn inkl. Mari. Hennes datter Eli er altså oppkalt etter sin mormor.Jeg vet ikke om vi på grunnlag av de ovennevnte opplysningene kan slå fast at din oldefars mor var Eli Olsdtr. født Dahlelien i Sel, som vokste opp på Bøelien/Jerkenhaugen på Lesja ? Helst skulle man jo hatt dokumentasjon på at Mari og Eli flyttet fra Sel, navnene på fedrene ved vielsen mellom Mari og Joen i 1797, og selvfølgelig vielsen mellom Eli og Peder Johnsen Lillebrenden. Det er beklagelig at det ikke lar seg gjøre å dokumentere dette bedre.En ting er i hvert fall sikkert; teorien min omkring den Eli som var datter til Sigrid Jacobsdtr. og soldat Ole Olsen, har forlengst ramla sammen. Denne Eli har jeg funnet gift i Sel i 1826. Hun levde enda i 1865 hun også, og finnes som enke og føderådskvinne på Sandbakken, Nord-Sel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Bjerkevoll

Aud, her har du virkelig gjort en kjempejobb for å hjelpe meg med min oldefars foreldre. Ja dette må være riktig, spesielt når vi ser på faddere og ikke minst på barna til Eli og Peder som alle har fått navn etter foreldre og besteforeldre. Vi får håpe på at også vielsene til de nevnte personer dukker opp. Den Jacob på Dale Nedre 1801 som du nevner som bestefar til Eli, er det den Jacob som er nevnt i folketelling 1801, 79 år (nr 3648) som er nevnt som husbondens fader. Var han da også husmannens bestefar skulle vel husmannen være sønn av bonden? Og til slutt, Ole Olsen ungkar far til Eli, Ole Olsen, soldat far til en annen Eli. Var der en Ole soldat i distriktet rundt 1790 som besvangret mange piker i dalen.vennlig hilsen Helge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Uffda, jeg ser at jeg har rota litt med gamle Jacob Hansen under Dahle nedre i 1801 fordi han sto oppført helt til slutt, under husmannsfamilien, - beklager så mye !Ved nærmere ettersyn ser jeg at Jacob Hansen ikke var knyttet til husmannsplassen, men til selve gården, og var far til bonden Hans Jacobsen. Han var ikke bestefar til husmannen.Bestefar til husmannen (og til Eli) var Jacob Olsen, og uten at jeg har sjekket, så må han tydeligvis være død før 1801.For ordens skyld; jeg har ikke noen holdepunkter for at det var samme slekt som satt både på gården og på husmannsplassen.Det siste spørsmålet ditt er vel egentlig umulig å svare på. For det første var Ole Olsen et av de mest vanlige fornavn og patronym her i distriktet, og på den tiden er de bare innført som 'ungkar Ole Olsen' og/eller 'soldat Ole Olsen', hvilket ikke forteller noe om hvor de hørte hjemme, og således ikke gir oss anledning til å skille dem fra hverandre. Allikevel; etter det jeg har merket meg i kirkebøkene, så var det ikke spesielt mange Ole Olsen på den tiden som fikk barn utenfor ekteskap.Forøvrig et interessant spørsmål i den forstand at det fikk meg til å tenke på noe jeg har snappet opp; at soldater på den tiden hadde en slags 'immunitet' mot straff for leiermål. Kanskje et såkalt frynsegode de hadde som soldater ? Men jeg vet ikke om dette virkelig var tilfelle, da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Moen

Hei!Har mikrokortene for Vågå fra 1739-1886 og har kikket etter vielsen til Peder og Eli i tidsrommet 1806-1827 uten å ha funnet de :-((.Når det gjelder militære og leiermål så var det nok praksis at de slapp straff. Kongen hadde mer bruk for de i en eventuell krig enn i fengsel. Har et tilfelle fra Elverum hvor vedkommende soldat ble far til flere barn med ulike mødre. Mulig noen benyttet seg av dette !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Bjerkevoll

Takk for svar. Litt iriterende dette at det ikke lar seg gjøre å finne ekteskapsinngåelse til Eli og Peder hverken i Vågå eller Lesja/Dovre. Kanskje dukker de opp en gang på en eller annen plass. Har et lite tilleggsspørsmål. I merknader under dåp til siste barnet til Peder og Eli, Jacob 1834 står det:K:Lægd SillehaugenBetyr dette at Eli da gikk på lægd og dro fra gard til gard, og at husmann Peder ikke var i stand til å fø henne eller ikke ville ha henne hjemme hos seg?vh Helge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Neida, så ille var det neppe; merknaden ved dåpen forteller bare at Lillebrenden hørte til legd Sillihaugen.(En legd var en krets av gårder som samlet hadde forskjellige plikter. Mest kjent er dette med å utruste soldater, og å ta imot legdlemmer og gi dem kost og losji.)Også i kirkebøkene for Vågå på den tiden (1800-1820/30) har presten bemerket ved dåpsinnføringene hvilken legd dåpsbarnets foreldre tilhørte. Det ble ikke gjort ved vielser eller gravferdsinnføringene, og jeg har selv undret meg på hvorfor presten noterte dette spesielt ved dåp, men har ikke funnet noen forklaring på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Bjerkevoll

Løfter opp igjen denne debatten fra 2003, fælt hvor tiden går.Dåp til Eli Olsdtr her siste spalte [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9247&idx_id=9247&uid=ny&idx_side=-111>LenkeDet står et ord mellom Olsen og uægte som jeg ikke kan tyde.Oppsumering.Eli Olsdtr hadde foreldre Mari Jacobsdtr og Ole Olsen.Mari er trolig datter til Jacob Dahlelien og da født 6.05.1757 første spalte LenkeEr det bygdebøker eller andre slektsnedtegnelser som forteller mer om Jacob Olsen? Dahlelien, eventuell hustru (mor til Mari) og foreldre. Kan Jon Jacobsen på Dale med kone Rønnaug være bror til Mari? (Vågå 1801)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Mari Jacobsdatt: .. uk. Ole Olsens deres uægte pb.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Bjerkevoll

Takk til Berit for tydingen.Lurer forøvrig på hvor grensen gikk mellom sorenskriveriene i Gudbrandsdalen på 1700-tallet. Vågå og Sel er kanskje i nord?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Vet ikke om dette er til hjelp. Lenke Sorenskriverier i Gudbrandsdalen&cd=4&hl=no&ct=clnk&gl=no&client=firefox-a

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Bjerkevoll

Jo da denne vil hjelpe. Bare synd det ikke er register på disse skifteprotokollene og da blir det vanskelig for oss 'gammelskriftamatører' å finne frem.Til innlegg 11 hvor Aud Sandbu skriver:'Bestefar til husmannen (og til Eli) var Jacob Olsen, og uten at jeg har sjekket, så må han tydeligvis være død før 1801.'Det jeg lurer på er hvor indikasjonene på at 'Jacob Dalelien' er Jacob Olsen finnes. (Har jeg oversett noe?)Ser at Jacob Olsen og Ellen Davidsdtr har en uekte pike Anne døpt 21 p trin 1745. Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.