Gå til innhold
Arkivverket

[#12336] Meldal: Johan Johansen Swan (smelter) og kona Barbro Pettersdt. f. Frank, 1634


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I bind 4 av Meldal bygdebok (Gard og ætt II), s. 510 - under Syrstad Sørgard står det: 'Tore Eriksson, f. 1700, gm. Kari Jonsdt., f. 1712 (dt. til Jonas Johansson og kona Anne Toresdt., f. Lo)'Det er Jonas og Anne sine aner jeg forsøker å avklare. Under et tidligere innlegg fikk jeg flott hjelp av Inger Bjørnaas. Hun har funnet fram følgende for meg:Folketellingen 1701, Grutsetter: Tore Loe, 66 år, Sønner: Ole Toresen, 24 år, og Sifuer Toresen, 4 år. Neste familie som sto oppført: Johan Johansen, 72 år, Sønner: Andreas Johansen, 29 år, Jonas Johansen, 16 år og Petter Johansen, 14 år.Her tror jeg vi har far og noen av søskena til Jonas Johansen som ble gift med Anne Toresdt. Loe. Tror også at Ole og Sivert Toresønner er Annes søsken.Jeg - og Inger - tror Johan Johansen, f. ca. 1629, kan være far til Andreas Johansen Frank på Karlstad. Selv om Andreas Johansen i folketellinga 1701 er 29 år (f. ca. 1672) og det i bygdeboka er oppgitt at han er f. 1668, kan det være snakk om samme mann. Andreas på Karlstad er ført som leilending der fra 1704.Hvis det er riktig slik vi tror, skulle altså foreldrene til Jonas Johansen (og Andreas Johansen på Karlstad) være Johan Johansen Swan (smelter)og kona Barbro Pettersdt. f. Frank, 1634, d. 1726.I tillegg til de som er nevnt i 1701 fant Inger også to døtre i kirkeboka. (samt Petter, nevnt i FT1701)Johan Smelter: Barn: 1) Petter, døpt D. Oculi 1684 2) Margrethe, døpt D. Trinit. 1687 3) Barbro, døpt D. Esto 1690Det hadde vært flott hvis noen satt på info om disse Frank- og Swan-slektene, slik at jeg fikk bekreftelse/avkreftelse på denne teorien. All info tas mot med stor takk. Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

I tillegg til det min gode venninde Inger har anført, kan jeg tilføie til mulig ytterligere oppklaring og i håp om mere støtte av Inger.Johan Andersen Franck f kr 1645 finnes på:/aner/12567. Han har bl a sønnene Johan Johansen f kr 1682, Jonas Johansen f kr 1684 og Petter Johansen f kr 1686, Ser at jeg også har med en Andreas. Han er senere fjernet.Jeg nevner også Johan Jonasen Franck f kr 1710, som finnes på:/aner/6606 Med henvisning til den gamle Kvikneboka som på s 48 har følgende anmerkning; 'I eldre dokument heiter det Jonasson, men det må være feil'. Men det er nok riktig med Jonasson, så jeg har følgelig rettet Johan Johansen Franck til Johan Jonasen Franck.I den nye Kvikneboka av 2001 er anmerkingen sløifet, øyensynlig for å være sikker på å få beholde det feilaktige navnet.Leiv Skjerve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Flotte opplysninger Leif. Har du en oversikt over hvilke kilder du benyttet for å avdekke dette?Jeg har et tilleggsspørsmål angående Kvikne: Jeg har i lenger tid forsøkt å finne foreldrene til Tore Embretsen Tørresvang fra Kvikne. Han kan være født i enten 1774 eller 1784. I den gamle bygdeboka for Kvikne stod det ingenting under Tørresvang om denne Tore.Forstår jeg det dithen at du har den nye Kvikneboka? I så fall; kan du ta deg bryderiet med å sjekke om Tore er omtalt under Tørresvang? Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.