Gå til innhold
Arkivverket

[#12341] Magnus Torpfelt, en svensk soldat


Gjest Bjørn Bill
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Bill

Hei,En av mine forfedre het Magnus Torpfelt. Han var født 1720-30 og var soldat på Torpa i Wisnum, Värmland. Er det noen som vet noe om denne Magnus Torpfelt ???? Hans sønn var også soldat og het Lars Persberg (f. 1771 i Wisnum, Värmland). Også denne Lars sin sønn var soldat og het også Lars Persberg.All info om disse vil være av interesse.Mvh,Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hej! Har du vært en tur inne på Anbytarforum med ditt spørsmål? De har en egen diskusjon og cd skive med soldater. Tror du vil få bedre uttelling der enn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Björn Bill, Som Du redan visat används inte namnet Torpfelt som familjenamn, utan soldaterna får namn efter stället de tjänas för. Troligen får Din Magnus Torpfelt sitt namn av Torpa i Visnum socken vid Vänerns strand. Namnet finns dock tidigare. I Nyed socken i Värmland finns t ex 1778 en Anders Månsson Torpfelt som dör detta år - född 1681. Förmodligen har de inte med varandra att göra. Precis som Nina nämner, är det förmodligen bäst att fråga i Anbytarforum. Jag skulle börja under Värmland och Visnum socken. Det bör observeras att Visnum socken gränsar både till landskapen Närke och Västergötland. Det kan hända att Din soldat kom ifrån ett annat landksap än Värmland. Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei.Jeg har bare et lite spørsmål! Jeg har noen forfedre som kalte seg for Torp. Dette var da deres slektsnavn. Gården slektsnavnet skulle kommet ifra lå i Värmland. Den hadde også samme navn som deres slektsnavn. Kan det være at dette er samme slekt???MVH Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei,Jeg har ikke prøvd denne etterlysningen på Anbytarforum men skal gjøre det.Den eldste kilden jeg har der Magnus Torpfelt er nevnt er Visnum husforhør 1755-60 (funnet på www.genline.se) der han er nevnt sammen med hustru og datteren Maria som ble født 26.09.1757. Trolig har Magnus kommet til Torpa i 1757 eller rett før. I husforhør 1761 - 66 står det at han var utkommandert 1760 og återkommet 1762, vil det si at han var med i en krig ??? Finnes det egne arkiv for soldater som dro i krig ??? I disse årene han var borte fikk ihvertfall konen 2 barn med 2 forskjellige menn. Når han var tilbakekommet fikk de igjen flere barn sammen. Var det vanlig at mens en mann var ute i krig at konen fikk barn med andre menn ??? Av senere husforhør finner vi at Magnus ble kirkeverge i Visnum. Hva vil det si at en person var kirkeverge (hvilke oppgaver lå i et slikt yrke, hvilke folk var det som fikk slike jobber etc) ???Er enig med Olle at det er stor mulighet for at han egentlig kom fra et annet landskap, finnes det noen kilder som viser hvor soldater på denne tiden ble kommandert ??Til Kai, det er selvsagt en mulighet for at det kan være samme slekt men det trenger heller ikke være det da også andre soldater fra Torpa har brukt navnet Torpfelt.Mvh,Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.